Ezért ömlik a közpénz a VS kiadójához

Tegnap kiderült, hogy a VS félmilliárd forintot kapott a jegybank alapítványaitól, utána pedig főszerkesztő magyarázkodott emiatt egy kreatívos interjúban.

A kreatívos interjú egyik legfontosabb csúsztatása, hogy a pénzt pályázaton nyerte el a VS a jegybank alapítványaitól. A VS-nek senkivel sem kellett versenyeznie ezért a pénzért, ezt a pénzt eleve nekik és csak nekik szánták.

Ezt onnan is lehet tudni, hogy senki más (szerkesztőség) nem “nyert”. Lebhardt Olivér főszerkesztő azt próbálja eladni, hogy ők “fontos társadalmi jelenségek, a médiában elhanyagolt témák” feldolgozására kaptak támogatást, mert a jegybank alapítványai ilyen anyagokat akartak látni.

Ilyen témákról ma Magyarországon leginkább az Abcug készít nagyon jó cikkeket. Egy minimális pénzből működő pici szerkesztőség próbálja az emberek képébe tolni a dolgokat, amikről nem akarnak tudni. Az, hogy például az Abcug is kimaradt, és minden a VS-hez került, már önmagában jól mutatja, hogy nem szakmai alapon osztották a pénzt.

Az is képtelenségnek hangzik, hogy a VS félmilliárd forintot költött volna az anyagokra. Erre a pénz egy része ment el. A többi arra kellett, hogy működhessen az újság és összevásárolhassák a forgalmukat, és terjeszkedjen a kiadó.

A forgalomvásárlás szempontjából a VS kicsit a Faktorhoz hasonló cipőben jár.

A Similarweb szerint a forgalmuk (a Gemius szerint 100-130 ezer user naponta) 9,6 százaléka jön a címlapról, 4 százalék kereséséből, 18 százalék közösségi médiából, és 67,5 százalék a Hírkeresőből, a Startlapról meg a hasonló helyekről összevásárolt user.

Illetve ez nem teljesen igaz, mert ebből a 67 százalékból egy kicsi, de egyre növekvő rész olyan forgalom, ami a kiadó más oldalai felől jön. Például a koponyeg.hu időjárásos oldalról, meg a menetrendek.hu-ról, ami már szintén az övék. És ahová pakolják ki szépen a saját cikkeiket, így növelve a forgalmukat.

Biztos vagyok benne, hogy a szintén hozzájuk került Origót is ügyesen fogják használni.

A forgalom vagy új oldalak megvásárlása teljesen bevett stratégia egy médiacégnél. Csak nem úgy szokott történni, hogy egy magántulajdonú kiadó, gazdasági teljesítményétől teljesen függetlenül, rengeteg közpénzt kap arra, hogy terjeszkedjen.

Pedig a mostani támogatások is pont erről szólnak.

A VS kiadójához azért ömlik összesen sok milliárd forint (a jegybanki alapítványoktól támogatásként, állami bankoktól hitelként, állami cégektől hirdetésként), hogy Matolcsy György környékén új médiabirodalom épüljön fel, így növelve közpénzből az ott mozgó arcok magánvagyonát és politikai befolyását.

Ez nem rontja el a VS jó újságíróit és cikkeit, a jó cikkek meg nem mentik a vezetők lenyúlását.