A Városliget használóinak kétharmada támogatja a Liget Projekt célkitűzéseit, ha növekszik a park zöldfelülete

A Városliget Zrt. megbízásából az Ipsos Zrt. idén tavasszal kétfázisú (kvalitatív és kvantitatív) kutatást végzett a budapestiek és a Városliget használói körében a park átfogó megújítását szolgáló Liget Projektről.

A vizsgálat eredménye még kiértékelés alatt áll, heteken belül kész lesz, hatszáz fős mintán készült, közölte kérdésünkre a Városliget Zrt., de egy részeredményét hétfőn – nem sokkal azután, hogy a Medián közölte saját, a Greenpeace megbízásából készült kutatását – publikálták:

„A felmérés eredményei szerint a megkérdezettek 69 százaléka egyetértett azzal, hogy új, korszerű kulturális intézmények is kerüljenek a Ligetbe, ha közben a park zöldfelületét is fejlesztik, és annak nagyságát növelik. ”

Eszerint tehát a budapestiek támogatják a Liget-projektet, azzal a kitéllel „ha közben a park zöldfelületét is fejlesztik, és annak nagyságát növelik.” (Ez egyébként kiderült a Medián kutatásából is, ott még nagyobb, 80% feletti volt a park felújításának támogatása, ha nem vágnak ki fákat, és nem építenek új, nagyobb épületeket.)

69% egyetért, ha fejlesztik a park zöldfeleületeit (Forrás: Városliget Zrt.)

Önmagában nehéz akár egy felmérésből is kiindulni, nemhogy kettőből. Mint írtuk, elkezdődött a Liget-projekt körül egy közvéleménykutatási háború is, és bár a megkérdezettek valószínűleg igyekeztek őszintén válaszolni, egyáltalán nem mindegy, hogy szól a feltett kérdés.

Tehát egyáltalán nem véletlen, hogy a budapestiek támogatják a Liget-projektet, ha az a zöldfelület fejlesztésével jár. Erre játszik a Városliget Zrt. kommunikációja is. Csakhogy.

Feldobod zöld, leesik szürke

A Liget-projekt bíráló szerint viszont éppen ez a kitétel nem valósul meg, azaz a múzeumi negyed beépítésével a Városliget teljes értékű zöldfelülete nemhogy nőne, de csökkenni fog.

A Városliget Zrt. azt kommunikálja, hogy „a Városligeten belül – a feleslegesen lebetonozott területek feltörésével - a mostani 60 százalékról 65 százalékra növeli” a park zöldfelületét.

Ám, mint arról korábban írtunk, a magyar szabályozás nem tesz különbséget zöldfelület és zöldfelület között: ugyanúgy zöldfelületnek számít a mélygarázs tetejére telepített, nagyon alacsony biológiai aktivitással bíró gyeptégla, mint egy mesterséges tó, aminek nem beton az alja vagy egy teljes értékű, gyep, cserje és lombkorona szintből álló zödfelület.

A zöldfelületnövekedésbe például a Városliget Zrt. beleszámolja a tó medrének átalakítását is, ettől azonban csak papíron lesz nagyobb a zöldfelület, hiszen egy tó medre, de a vízfelület sem játszik komoly szerepet a városi levegő megtisztításában.

A projekt kritikusa szerint a Városliget beépítettsége a Liget-projekt megvalósulásával tehát nőne, hiszen a zöldfelület-növekedést csupán a Felvonulási téren kialakított, gyenge minőségű gyeptéglás zöldfelület fogja elérni, miközben a beépítések miatt fákat vágnak ki, és a teljes értékű zöldfelületek csökkennek.

Egyébként pedig az új épületek sokkal nagyobbak lesznek, mint az eredetiek (Hungexpo, Közlekedési Múzeum), illetve olyanok is lesznek (Néprajzi Múzeum és Városligeti Színház), amelyek eddig nem voltak.

Ez az ábra talán segít megmutatni, miről nem beszél a Városliget Zrt.:

A Városliget jelenlegi képe a Google Maps alapján, és a Liget-projekt elérhető tervei. Jól látható, hogy a Galéria, a Zene Háza és a Közlekedési Múzeum kiszolgáló épülete nagyobb területű lesz a mainál. A felvonulási tér lesz gyepesítve. (Grafika: Tbg, a Liget-projekt térképe: Budapest.hu)

Az autóforgalom csökkenése

A közlemény azt is állítja, hogy „a válaszadók 75 százaléka támogatja a projekt egyik legfontosabb elemét, azt, hogy radikálisan csökkenjen az autóforgalom a parkban”.

Egyelőre azonban a Liget-projekt közlekedésfejlesztési oldala egyáltalán nem letisztázott kérdés, többek között azért sem, mert pl. a ma autóval használható a Kós Károly sétány jövője nem a Városliget Zrt.-n, hanem a fővároson múlik.

Márpedig a Fővárosi Közgyűlés még nem mondott igent a Kós Károly lezárására, arra ugyanis még senki sem tudott választ adni, mi lesz az M3-asról beérkező városi forgalommal.

Ha ugyanis meg kell kerülniük az autóknak a Városligetet, attól nemhogy csökkenne az autóforgalom, hanem egyenesen megháromszorózdik a kerülőút miatt. Mutatom:

Ha lezárják a Kós Károly sétányt, majd kerülni fognak az autósok. Összességében tehát nő az autóforgalom a Városliget körül, nem csökken. (Grafika: Tbg, a Liget-projekt térképe: Budapest.hu)