A budapesti olimpia miatt lesz még sokkal drágább az eddig is teljesen értelmetlen vasútfejlesztés

gazdaság
2016 szeptember 12., 11:26

Szijjártó Péter külügyminiszter a hétvégén jelentette be, hogy az eddig becsült 472 milliárd forinttal szemben 550 milliárd forintba kerülhet a Budapest-Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítása és fejlesztése.

A 80 milliárd forinttal megnövekedett költségek Szijjártó szerint azzal indokolhatók, hogy a budapesti olimpiai pályázat miatt a fővárosi szakaszt újra kell tervezni - írja a portfolio.

Ez az a projekt, amit a kínaiak hiteleznek majd nekünk. Összesen 350 kilométernyi, magyar oldalon pedig 166 kilométernyi vasúti szakaszt újítanak fel, a vonatok 160 kilométeres sebességgel haladhatnak majd.

A lap próbál értelmet találni a plusz 80 milliárdos költségre. Az olimpia megvalósíthatósági tanulmányában egy sor vasútfejlesztési beruházás szerepel. Csakhogy abban mindössze 17 milliárddal számolnak erre szakaszra. Van egy másik, ami sokkal hasznosabb lenne, a ferihegyi reptér kötöttpályás kapcsolatának kialakítása. Annál viszont 115 milliárd forintos költséggel számolnak.

Ha a kettő együtt csak 80 milliárdos plusz költséget jelentene, az már kedvezőbb lenne, de Szijjártó aligha Belgrádban beszélt volna a reptéri fejlesztésről.

Szijjártó korábban azt mondta a kínai hitelről, hogy 20 éves lenne, a kamatról még nem volt megegyezés, de arról igen, hogy 5 éves türelmi időszakkal, azaz 2020 körül kellett volna elkezdenie törlesztenie majd a kormánynak.

Viszont az egésznek igen kevés értelme van. A Figyelő korábbi cikke szerint Magyarország legnagyobb és egyébként rendkívül drága közlekedési beruházása beruházás nagyjából 2400 év múlva térülne meg.

Kiemelt videóink

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.