Szerdán hozták nyilvánosságra annak a nemzetközi független nyomozócsoportnak a vizsgálatát, ami azt kutatta, hogy ki lőhette le 2014 nyarán a maláj légitársaság MH17-es számú utasszállítóját Ukrajna felett.
A jelentés teljesen egyértelműen leszögezi, hogy az orosz szakadárok területéről, Snyizne város környékéről indították a Buk típusú légvédelmi rakétát. Az indítóeszközt napokkal korábban Oroszországból szállították át, az 53. légvédelmi osztagé volt. A maláj gép lelövése után gyorsan visszaszállították Oroszországba.
Moszkva viszont nincs elájulva az eredményektől, Putyin gyanúsan gazdagodó szóvivője, Dmitrij Peszkov elutasította a jelentésnek az eredményét. A szóvivő óva intett attól, hogy anélkül vonjanak le következtetéseket, hogy megvizsgálták volna a legutóbbi, az orosz hadsereg által közzétett információkat.
Ezek az adatok a repülőgép-szerencsétlenség bekövetkezésének idején rögzített, a kelet-ukrajnai felkelők által ellenőrzött területek légteréről készült radaradatok - tette hozzá Peszkov, hangsúlyozva: ezekből egyértelműen az derül ki, hogy nem voltak rakéták vagy más gép a levegőben.
Ez az orosz állítás egyben annak beismerését is jelenti, hogy 2014 júliusában meghamisított bizonyítékokkal próbálták meg átverni a világ közvéleményét, hiszen akkor még olyan radarképeket mutattak be, amin másik repülő járt közel a maláj utasszállítóhoz.
Több korábbi vizsgálat - köztük a rakétatípust gyártó Almaz-Antej egy jelentése is - arra a következtetésre jutotta, hogy a Boeing-777-es repülőgép pilótafülkéje mellett robbant fel egy Buk-rakéta, repeszdarabjai átfúrták a géptestet, így az utasszállító darabjaira tört a levegőben, majd lezuhant.
Az orosz fegyvergyártó konszern szerdán megismételte azt, amit korábbi jelentésében is megerősített: Buk-rakéta lőhette le a Boeinget, de egy régebbi típus. Hozzátette: a kilövést a délebbi, az ukrán erők ellenőrizte területről hajtották végre. Az Almaz-Antejn emellett kifogásolta, hogy szerinte a nemzetközi nyomozók sajtótájékoztatójukon nem beszéltek a műszaki vizsgálatokról.
Az orosz védelmi minisztérium korábban közölte, hogy megszerezték a szerencsétlenség bekövetkeztekör rögzített első radarinformációkat. A vizsgálat közzétételét követően a védelmi tárca szóvivője, Igor Konasenkov tábornok közölte: kétségbe vonható a jelentés objektív jellege, mert főként a világhálóra és az ukrán hírszerzésre hagyatkozott.
Konasenkov emellett leszögezte: orosz légvédelmi rendszer sohasem érkezett Ukrajnába.
Az orosz külügyminisztérium jóval élesebben bírálta a vizsgálat eredményét. Marija Zaharova külügyi szóvivő kijelentette: a holland vezetésű nyomozás elfogult és politikailag motivált volt.
"Önkényesen kijelölni a felelősöket, majd kitalálni a kívánt eredményeket; ez vált a normává nyugati kollégáinknál" - mondta Zaharova.
Hozzátette: a vizsgálat figyelmen kívül hagy kétségbevonhatatlan bizonyítékokat, amelyeket az orosz fél nyújtott, ráadásul annak ellenére, hogy Oroszország az egyetlen érintett, amely megbízható információkat küld a bizottságnak. Zaharova szerint Moszkvát szinte kizárták a nyomozásból, míg Ukrajnát teljes értékű tagjává tették, ezzel pedig lehetőséget nyújtva az ukránoknak, hogy bizonyítékokat hamisítsanak.
Az ukrán külügyminisztérium közölte, a jelentés véget vet annak, hogy Oroszország ezentúl is elferdített vagy kitalált információkat terjesszen a tragédiáról, valamint tovább próbálkozzon a nyomozásban részt vevők lejáratásával.
A katasztrófák vizsgálatában illetékes holland hatóság (biztonsági tanács) már októberben megállapította, hogy a repülőgépet egy földi telepítésű, BUK típusú légelhárító rakéta semmisítette meg, amelyet feltételezhetően a szakadárok területéről indítottak. Moszkva ezt a vizsgálatot - bár orosz szakértők is részt vettek benne - nem tartotta objektívnek és visszautasította.
Moszkva mindeddig nem ismerte el, hogy közvetlen szerepet játszana a kelet-ukrajnai konfliktusban az oroszbarát szakadárok támogatásával.
A holland vezetésű vizsgálóbizottság ügyészei nem tudnak vádat emelni, mert nincs nemzetközi megállapodás arról, hogy milyen bíróságon tárgyalnák a tragédia felelőseinek ügyét. (via MTI)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.