Habony Árpád állítólagos festőbarátnője a Sotheby's szerint nagyon eladható

Meglepetést keltett a hazai műkereskedelemben a legendás Sotheby's aukciós ház november 30-ára meghirdetett, 20th Century Art – A Different Perspective, vagyis 20. századi művészet – más megközelítésben című árverése. Sajátos módon nem kizárólag azért, mert a főleg kelet-európai művészek munkáit felvonultató eseményen annyi magyar festő és mű – 13 alkotó, 18 kép – mutatkozik be, mint a Sotheby's-nél még soha. Hanem azért is, mert a főleg klasszikus és klasszikus modern mestereket illetve befutott kortárs alkotókat tartalmazó listán ott szerepel a 24 éves, pályakezdő Nagy Boglárka. Aki - egyelőre- itthon se nem kifejezetten elismert, se nem igazán befutott, viszont mindenki ismeri a nevét a bulvárlapokból, mert sajtóhírek szerint ő a Kisképzőt végzett Habony Árpád barátnője.

Nagy Boglárkának ez a képe szerepel az elárverezendő anyagban.

A tematikus árverésen a Sothebys az esemény prospektusszövege szerint olyan európai alkotókat szeretne befuttatni, akiknek "erős helyi rajongótábora van, de még nem részei a nemzetközi mainstreamnek".

A legnagyobb blokkot alkotó magyar művészek között van

  • a Római Iskolához tartozó, Aba-Novák Vilmossal egy időben alkotó Patkó Károly;
  • a XX. század elejének-közepének klasszikus modern nagymestere, Mattis-Teutsch János;
  • Kassák Lajos, a magyar avantgárd képzőművészet és irodalom pápája;
  • a 93 éves, Franciaországban élő, európai hírű, gyűjtők között igen népszerű szürrealista/absztrakt Reigl Judit;
  • a szintén főleg Franciaországban élt, 1999-ben meghalt legendás szürrealista Rozsda Endre;
  • Fajó János, a Kossuth-díjas absztrakt neoavantgárd mester;
  • a magyar neoavantgárd egyik legjelentősebb alakja, az Európai Iskolát alapító Bálint Endre;
  • a Párizsban és itthon egyaránt alkotó százafordulós avantgárd sztár, a felesége temetése után magát a Műcsarnok mögött 1915-ben főbe lövő Galimberti Sándor;
  • a 2003-ban Torontóban meghalt magyar-kanadai Marosán Gyula;
  • a kortárs konceptuális képzőművészet mestereként és tanárként is legendás Maurer Dóra;
  • El Kazovszkij, a XX. század második felének egyik legfontosabb, pár éve meghalt magyar festője;
  • Szűcs Attila, a kortárs középgeneráció egyik legnagyobb hazai neve;
  • és Nagy Boglárka.

Érezhető, hogy Nagy szinte minden szempontból kakukktojás, annyira más stílusú, státuszú és hírnevű, mint az összes további magyar szereplő.

A hazai galériák világában is meglepetést keltett a szerepeltetése, illetve a 4-6 ezer fontos becsült ára is. Meg is indult a találgatás arról, hogyan, miért kerülhetett fel a londoni árverés listájára. Különös tekintettel arra, hogy egyes információk szerint Habony Árpádnak Budapest mellett már Londonban is van nemcsak cége, de lakása is.

Soraya von Stubenberg

A politikailag is motivált pletykák helyett az érintettek véleményére voltam kiváncsi. Az hamar kiderült, hogy a magyar lista összeállításában fontos szerepe lehetett Soraya von Stubenberg grófnőnek, aki a Sotheby's magyarművészetügyi tanácsadója. Írásban sikerült is meginterjúvolnom, és ezeket mondta: (Stubenberg csodásan megtanult magyarul, de mivel tanulta a nyelvet, írásban egyedi stílusa van, amit nem akartam önkényesen stilizálni)

444:Úgy is hallottam, meg úgy is képzeltem, hogy Ön állíthatta össze a terítékre kerülő magyar művészek listáját, vagy legalábbis adhatott tanácsot arra nézve. Hogyan, milyen alapon állt össze a lista? A személyes ízlését tükrözi? Olyanok szerepelnek benne, akik várhatóan kapósak lesznek a brit és nemzetközi gyűjtők körében?

Soraya von Stubenberg: – Sok éve próbálom a magyar művészetett a Sotheby's aukcióiban jelen tartani. Ez Szántó Mária, Neogrady Antal és  Lászlóval kezdődött, utána sor került Kádár Béla, Scheiber Hugo és másokra – ezeket már nem veszik be sajnos, mert a piac helyzett állandóan változik, és ezek most nem keresettek. Most a kortárs az izgalmas, és valójában nem a név számít, hanem a kép is. A Sotheby's szakertői járnak Budapestre, és sok sok műveszt és galériákat végignéznek – ezen kívül sok művész és galéria küld fotókat nekem és egyenesen nekik is. Ebből a Sotheby's-csapat Londonban, illetve a főnökök, Tessa Kostrzewa és Claude Piening kiválogatja, hogy mit szeretnének az aukcióba belerakni. Nem mindig kapják meg a darabokat, mert sokszor többet kérnek a művészek és galériák Budapesten, mint amit a külföldi szakertők javasolnak, mint aukciós árat.

444:A lista láthatólag hazai klasszikusokból és elismert kortárs/nemrég meghalt művészekből áll, egy erőteljes kakuktojással. Ő Nagy Bolgárka. Ő miért került bele? Mind a kora, mind a státusza erőteljesen elüt a többiekéről. A szakmai megítélése egyelőre egyáltalán nem olyan kedvező, mint bárkié a listából. Mármint itthon. De lehetséges, hogy Nagy-Britanniában ezt máshogy látják?

Soraya von Stubenberg:Szerintem, ahogyan mondja ön is,  ez az anyag most elég klasszikusnak sikerült.  Nagy Boglárka képe Londonban mindenkinek feltűnt, mint valami teljesen más vonal, mint a többiek, akik talán valóban intellektuálisabb műveszek... A neo-pop vonal nem is annyira magyaros... A kép viszont szerintük nagyon eladható, és az amerikai ízlésnek nagyon megfelel, így lett kiválasztva.

444: – Az erőteljes magyar jelenlét annak a jele, hogy feljövőben a magyar festészet gyűjtői megítélése, vagy ez éppen kísérlet arra, hogy javuljon? Szakértőként kikben lát leginkább potenciált az áttörésre?

Soraya von Stubenberg: – Sajnos nem tudom megmondani, hogy melyik magyar művesz lesz a sztár. De nagyon remélem, hogy a Szűcs Attila jól fog menni – már az utolso aukción megduplázta az alacsony kikiáltási árat. Judit Reigl már sztár, és nagyon keresett, a klasszikusok pedig szerintem nagyon eladhatók.