Sokan úgy számoltak, hogy a rekordmennyiségű, 14 Oscar-jelölést kapó Kaliforniai Álom (La La Land) sikmán letarolja az idei díjátadót, és megközelítheti akár a 11 Oscarig jutó Titanic megdönthetetlennek hitt rekordját.
Voltak viszont ellentétes előjelek is: a díjakról döntő Akadémiát tavaly például nagyon elővették, amiért a színesbőrű színészek teljesen kimaradtak a jelöltek közül, Donald Trump hatalomra jutása pedig ideológiailag még inkább összekovácsolta a demokrata oldalra hajló filmcsillagokat. Szóval lehetett arra számítani, hogy az Akadémia tesz majd politikai gesztusokat.
Justin Timberlake közepesen kínos énekeltetésével indult a 89. Oscar-gála Los Angelesben, mielőtt Jimmy Kimmel hoppmester üdvözölte volna a vendégeket. A showman külön megtapsoltatta a "túlértékelt" Meryl Streepet, aki rekordnak számító 20. jelöltségével érkezett a gálára. Kimmel később elengedett több hasonló trumpozós poént is: Streeptől megkérdezte például, hogy Ivanka ruhában jött-e a díjátadóra, majd teátrálisan kiutasította a teremből a Politico és a New York Times újságíróit.
Több olyan film is bekerült a merítésbe, ami vagy színesbőrű közösségek világáról szólt vagy a bevándorlás kérdéseit feszegette: ilyen volt Denzel Washington filmje, a Fences, amelyik egy fekete család megpróbáltatásait mutatja be Amerika '50-es éveiben. A film kapott egy fontos díjat: Viola Davis a legjobb női mellékszereplőnek járó szobrocskát vitte haza, és ezzel ő lett az első fekete színész, aki Tony- és Emmy-díj után Oscart is nyer. Két erős, szintén fekete riválissal szemben lett befutó: Octavia Spencer (A számolás joga) és Naomie Harris (Holdfény) is esélyesnek számított.
Mashershala Alit Remy Dantonként ismerte a nagyközönség a House of Cardsból, mielőtt igazi sztár lett; a Holdfényben nyújtott alakításával viszont már többek közt Jeff Bridges (Hell or High Water) és Michael Shannon (Éjszakai ragadozók) elől vitte el a szobrot. Ali az első muszlim színész, aki Oscar-díjat vehetett át.
Díjat nyert Orlando von Einsiedel és Joanna Natasegara közös rövid dokumentumfilmje, a The White Helmets is, amely a szíriai polgárháborúban önkéntesként mentőmunkát végzők mindennapjait mutatja be.
Matt Damon produceri munkája, A régi város (Manchester by the sea) hat Oscar-jelöléssel indult, ezekből végül csak kettő jött be, igaz, mind nagy presztízsű díjak: Kenneth Lonergan rendezőjé lett a legjobb eredeti forgatókönyv, Casey Affleck pedig megnyerte a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat, többek Denzel Washingtonnal és Ryan Goslinggal szemben.
A legjobb idegennyelvű film kategóriájában az az iráni Asghar Farhadi győzött, aki - Taraneh Alidoosti főszereplővel együtt - korábban kijelentette, nem hajlandó részt venni a gálán, miután az Egyesült Államok több muszlim többségű ország polgárainak is felfüggesztette beengedését az országba. Maga helyett egy üzenetet küldött, amiben felszólalt a megosztó politika és kirekesztés ellen. Farhadi egyébként egészen különleges módon 2012 után másodjára nyerte meg a legjobb idegennyelvű film díját.
A várt tarolás ugyan elmaradt, de azért az idei Oscar-gála győztese mégis Damien Chazelle és a Kaliforniai álom (La La Land) volt. Chazelle lett a legjobb rendező, legjobb női főszereplőjeként díjazták Emma Stonet, és musicalként elvitték a zenei és a látványtervezői Oscarokat egyaránt. A Whiplash rendezője 32 évesen és 38 naposan kapta meg az elismerést, ezzel ő lett minden idők legfiatalabb OScarral kitüntetett rendezője.
Alighanem be is érte volna ennyivel, de a szervezők alaposan megszivatták a Kaliforniai álom és a Holdfény stábját az elfuserált eredményhirdetéssel, és felvezényelték a színpadra a Kaliforniai álom stábját. Jordan Horowitz producer viszont nagyon profin viselkedett, amikor felinvitálta az igazi győztes Holdfény csapatot a színpadra, és látványosan megünnepelte őket, mint a legjobb film készítőit.
További díjak:
Legjobb eredeti filmzene: Kaliforniai álom
Legjobb betétdal: Kaliforniai álom
Legjobb vágás John Gilbert (Fegyvertelen katona)
Legjobb jelmez: Legendás állatok és megfigyelésük (Colleen Atwood)
Legjobb dokumentumfilm: O.J.: Made In America (Ezra Edelman, Caroline Waterlow)
Legjobb hangvágás: Érkezés (Sylvain Bellemare)
Legjobb makeup: Öngyilkos osztag (Alessandro Bertolazzi, Giorgio Gregorini, Christopher Nelson)
Legjobb hangkeverés: Fegyvertelen katona (Kevin O'Connell, Andy Wright)
Legjobb animációs rövidfilm: Piper (Alan Barillaro)
Legjobb animációs film: Zootropolisz (Byron Howard, Rich Moore, Clark Spencer)
Legjobb látványtervezés: Kaliforniai álom (David Wasco, Sandy Reynolds-Wasco)
Legjobb vizuális effektek: Dzsungel könyve (Robert Legato, Adam Valdez, Andrew R. Jones, Dan Lemmon)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.