Nem könnyen talál szponzorokat a FIFA a jövő évi világbajnoksághoz

sport
2017 április 19., 17:48

A Financial Times ír arról, hogy nem megy jól a FIFA-nak a szponzorvadászat a 2018-as, oroszországi világbajnoksághoz. 

Több komoly támogató, például a Sony és az Emirates szponzori szerződése is a 2014-es vébé végével járt le, és egyelőre nem megy gördülékenyen az új partnerek behúzása: jelenleg tíz céggel állapodott meg a FIFA, míg a brazil világbajnokság idején kétszer ennyi támogató áll a rendezvény mögött. 

A lap cikke szerint kettős probléma áll a háttérben: egyrészt az óriási korrupciós botrányba keveredett FIFA-val sem szívesen dolgozik együtt számos cég, másrészt a Krím 2014-es elfoglalása óta Oroszország nemzetközi megítélése is meglehetősen rossz. 

A világbajnokság rendezési költségét kétmilliárd dollárra teszik, ezt fedeznék a szponzori és a közvetítői díjakból, míg a stadionépítési és egyéb infrastruktális kiadások a rendező országra hárulnak ilyenkor. 

A FT cikke szerint épp az orosz vállalatok a legkevésbé lelkesen, eddig egyetlen szereplő, az Alfa-Bank szállt be Oroszországból, ráadásul csak nemzeti támogatói státuszban, ami a létező legkisebb költséggel járó konstrukció. 

Az orosz olimpiai egyetem professzora, Andrei Malgin szerint az elmúlt két év recessziója magyarázhatja azt, miért nem kapkodnak az orosz vállalatok, hogy támogatóként beszálljanak. Sokan attól félnek, hogy hiába költenének hirdetésekre, semmiféle hasznát nem tapasztalnák ennek a piacon. 

Az különösen látványos, hogy egyelőre az orosz állami cégek is távol maradtak a támogatói szerződésektől, míg a 2014-es szocsi olimpiát, ami Putyin szívügyének számított, nagyon súlyos költségekkel támogatták. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy egyelőre az orosz állami tévéadók konzorciuma sem tudott megállapodni a közvetítési jogok költségeiről a FIFA-val. 

A FIFA a maga részéről annyit közölt az FT-vel, hogy hamarosan új kereskedelmi megállapodásokat fognak bejelenteni. 

Még a NOB egykori marketingvezetője is úgy látja, hogy a FIFA mint márkanév mérgező lett a reklámszakmában, a cégek egyelőre nem szívesen kötnék össze a nevüket a futballszervezetével. Ugyanakkor a foci a világ egyik legnépszerűbb eseménye maradt, ezért lehet arra számítani, hogy bukkannak majd még fel nevek. 

A hónap elején a kínai Hisense jelentette be, hogy kiemelt támogatója lesz az idei konföderációs kupának és a jövő évi világbajnokságnak is, mintegy 100 millió dollárt fizetve ezért. 

A FIFA nemrég tette közzé gazdasági beszámolóját, e szerint 2016-ban 391 millió dolláros adózás előtti vesztesége volt. 

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.