Úgy tűnik, mégsem akarja senki lezárni Magyarország talán legótvarabb bicikliútját

közlekedés
2017 május 14., 17:32
comments 104
  • Az európai bicikliút-hálózat 6-os vonalának IX. kerületi részét néhol még kulturált túraútvonalnak sem lehetne nevezni, nemhogy bicikliútnak.
  • A héten azonban az egyik szakaszon kerítéstartó oszlopokat és Magánterület, illetékteleneknek belépni tilos feliratú táblákat kezdett kihelyezni egy cég az útra.
  • Ha lezárnák a szakaszt, a bicikliút a Közvágóhíd és a Gubacsi-híd között használhatatlanná válna.
  • A vállalat azonban tagad, azt mondják, ők csak a graffitiseket értik illetéktelen személyek alatt.

„Bocsánat, ez itt az Eurovelo 6-os biciklis főút?”

„Ez. A legótvarabb szar az egész EU-ban. Szégyen”

– válaszolt egy elhaladó biciklis férfi a Kis-Duna partján, nem messze egy szemétrakástól. Meg sem állt a biciklijével, csak tekert tovább a nagyjából 50 centi széles bicikliúton a térdig-derékig érő gaz között.

Szemétrakás a biciklis főút mellett.
photo_camera Szemétrakás a biciklis főút mellett. Fotó: 444

Az Eurovelo 6 az európai biciklis főúthálózat egyetlen vonala, ami érinti Magyarországot, Franciaország atlanti partvidékét és a Fekete-tengert köti össze. Magyarországon a Duna mellett halad, Budapesten tér át a Duna-Tisza-közére. Itt közvetlenül a Kis-Duna mellett halad dél felé.

A bicikliút az ország több pontján is elég rossz állapotban van, de a IX. kerületi része a Közvágóhíd és a Gubacsi átkelő között egészen katasztrofális. Az út mellett egymás váltják a szemétkupacok, a gaz néhol derékig ér, maga a bicikliút pedig nincs is mindenhol leaszfaltozva:

photo_camera Fotó: 444

Ahol pedig le van, ott olyan keskeny, hogy nemhogy kettő, de néhol egy bicikli sem fér el rajta rendesen.

photo_camera Fotó: 444

És a képen lévő rész még a jobbak közé tartozik, van, ahol nem akármilyen gaz, hanem csalán hajol rá a bicikliútra.

Ha ez nem lenne elég, a héten felröppent a hír, hogy még ezt a bicikliutat is elveszik a biciklisektől, ugyanis egy cég, a Laterex Építő Zrt. elkezdett kerítéseket építeni a bicikliútra. Egy blogger korébban azt írta, szombatra készen is lesz a lezárás, amire a cég szerint azért van szükség, mert a terület, amin a bicikliút húzódik, hozzájuk tartozik.

A Magyar Kerékpárosklub helyi szervezete próbálta kideríteni, mi is történik, ennyire jutottak:

„A Laterex Építő Zrt. helyszínen tartózkodó munkatársának elmondása szerint, a 2024-es (meghiúsult) olimpia kapcsán felmérések készültek a területen. Ennek során megállapították, hogy a Laterex Építő Zrt. illetéktelenül parkolónak használ egy önkormányzati területet, amire visszamenőlegesen súlyos összegeket kellene fizetnie. Bosszúból a cég lezárta az E6 kerékpárutat, ami szerintük telekkönyvileg hozzájuk tartozik.”

Pénteken azonban már azt írták ki a Facebookra, hogy

„A Laterex Kft tájékoztatása szerint, nincs semmilyen üzleti vitájuk az Önkormányzattal és nem is akarják lezárni a kerékpárutat. A társaság tulajdonában van az a terület, amin a kerékpárút is halad. A kerékpárutat övező részt a cég tartja karban önszorgalomból. Az oszlopok és táblák kihelyezésével az illegális szemétlerakást akarják megakadályozni, valamint a graffitiseket távol tartani.”

Eszerint tehát a cég mégsem akarja lezárni a szakaszt, bár az nem világos, hogy az oszlopok hogyan tartanák távol a graffitiseket, vagy a szemetelőket. Utóbbi azért is furcsa, mert a cég tulajdonában lévő szakasz északi felén már régebben is voltak oszlopok, amik az autós behajtást akadályozták, a szakasz déli felig pedig eleve nem jön fel senki autóval a Gubacsi-híd felől.

Az építőipari cég telepe mögötti lezárt terület déli felén már állnak a kerítés oszlopai.
photo_camera Az építőipari cég telepe mögötti lezárt terület déli felén már állnak a kerítés oszlopai. Fotó: 444

A lezárás azért lenne nagy gond, mert ezen a részen a Duna partján lévő ipartelepek és a sínek miatt csak a Gubacsi átjárónál és a Dunacitynél lehet a partról kijutni a Soroksári útra, a lezárásra pedig a Gubacsi-hídnál semmi nem figyelmeztet. Így aki délről jön a bicikliúton, és nem tud a lezárásról, annak vissza kell fordulnia, és újra végigtekerve a méteres gazzal benőtt ösvényen, a Gubacsi-átjárónál kimennie a Soroksári útra. Ha tehát a lezárás megtörténik, a Gubacsi-híd és a Közvágóhíd között végig teljesen használhatatlan lesz az útszakasz.

Pirossal a lezárandó útszakasz
photo_camera Pirossal az útszakasz

Addig is, ha valaki erre járna, én azt javasolom, menjen át a Gubacsi-hídon Csepelre, ott végig rendesen kiépített bicikliúton tekerhet fel a Közvágóhídig. Egy kis kerülő ugyan, de az, ami az Eurovelo 6-os IX. kerületi szakaszán van, az nem embernek való.  

A lezárt szakasz északi vége. Itt is állnak már a kerítés oszlopai.
photo_camera A lezárt szakasz északi vége. Itt is állnak már a kerítés oszlopai. Fotó: 444

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.