Iszonyatosan sokba kerül nekünk a Fidesz-média

Sajtónak ugyan nem lehet nevezni, legfeljebb egy egyre idiótább üzeneteket sulykoló politikai arzenál részének, de pénzt, azt lehet csinálni a Fidesz-média különböző felületeinek működtetésével. Ez derül ki a napokban nyilvánosságra hozott éves beszámolókból.

Összesen 48 milliárd forint nettó árbevétele volt 2016-ban a Fidesz-média derékhadát alkotó tíz cégnek.

(TV2, Mediaworks, Origo, Magyar Idők, a Lokált kiadó Modern Media Group, Ripost Média, Echo TV és még néhány kisebb médiavállalkozás.) Ebben tehát nincs benne a fideszes gépezet "közmédiának" hívott állami részlege.

Ha a Mediaworks-öt kivesszük (ott 2015-ben nem konszolidált beszámoló volt, és egyébként sem volt Fidesz-média az év nagy részében), akkor megállapítható, hogy 2015-höz képest 8,5 milliárd forinttal több bevétel áramlott a pártállami propagandagépezetbe.

Igaz, ezek közül kettő szélsőségesen veszteséges volt tavaly: a TV2 és az év végén hivatalosan is Mészáros Lőrinc tulajdonába került Mediaworks összesen közel tízmilliárd forintot vesztett működése során. Emellett eltörpül az az összesen egymilliárd forintnyi nyereség, amit az Origo, a Magyar Idők, a Ripost és a felerészben Habony Árpád tulajdonában álló Modern Media Group hozott össze. 

A Fidesz-média mezőnye tehát érezhetően kettészakadt.

Az egyik oldalon meglepően sikeres cégek vannak. Az Origo – amit tavasszal tulajdonosa, Száraz István New Wave Media Zrt.-re nevezett át – hosszú-hosszú évekre visszamenőleg először lett nyereséges. Utoljára 2006-ban ért el profitot a cég, azóta összesen 8,8 milliárd forint veszteséget ért el, úgy, hogy minden egyes évben mínuszos volt az eredmény.

Ehhez képest amint átvette az Origót 2016 februárjában Száraz István, máris nyereséges lett a működés – pedig az olvasottság az ellenkező irányba változott.

Döbbenetesen jó eredményt mutatott a Magyar Idők is, főleg azok után, hogy tavaly még súlyos, 343 millió forintos veszteséget értek el. Most szinte pontosan ugyanennyi volt a nyereség, amiben segíthetett, hogy a bevétel 170 százalékkal 2,4 milliárdra nőtt. Ebből érdekes módon 350 millió forint "export" árbevétel.

A Sánta János tavaly nyári kiszállása óta egyedül Liszkay Gábor tulajdonában álló újság jelentősen bővült, nyolcvanról százra nőtt az alkalmazottak átlagos létszáma. Lett egy leányvállalatuk is, a Karc FM, ami rövid üzemelése alatt máris hozott több mint háromszázmillió forint bevételt.

Hasonlóan jól szerepelt a kormánypropaganda lakossági vonalát képviselő két újságot, a Lokált és a Ripostot kiadó két cég is. Az Orbán Viktor közvetlen környezetéből irányított Modern Media Group kevés híján kétmilliárd forintra növelte árbevételét a 2015-ös nyolcszázmillióról, a Ripost pedig tízmillió híján egymilliárd forint bevételt köszönhet a kormánynak és az állami cégeknek.

A Lokál és a Ripost is nyereségesen zárta az évet, annak ellenére, hogy a költségeik jelentősen növekedtek.

Az Origo főszerkesztő-helyettesétől, Gábor Lászlótól tavaly májusban a Riposthoz került Nouvelle Media, ami Magyarország legkevésbé ismert híroldalát, a Faktor.hu-t adja ki, szintén összehozott több mint háromszázmillió forint bevételt, és alkalmazotti létszámát is jelentősen növelte.

A másik oldalon viszont a TV2 helyzete kifejezetten válságosnak tűnik a hét és fél milliárdos bukó után, a tévés cég annál is nagyobb veszteséget szenvedett el, mint amennyit Andy Vajna kiszedett a kaszinócégeiből. Persze ha a korábbi években Andy Vajna zsebébe került kaszinó-osztalékot, valamint az Eximbank- és MKB-hiteleket is beleszámoljuk, akkor bőven biztosítottnak tűnik a működés.

Hiába szenvedett el 2,5 milliárd forint veszteséget Mészáros Lőrinc tőzsdei cége, az Opimus tulajdonába került Mediaworks – ami a Világgazdaság és rengeteg vidéki lap megszerzése mellett a Népszabadság megszüntetéséről híresült el tavaly –, itt sem lesz olyan gond.

A cég éppen "átszervezés" alatt áll, részben ez lehet az oka az idei nagy mínusznak. A Népszabadság megszüntetésére például mínusz 1,8 milliárd forint értékcsökkenést számoltak el:

Így írták le a Népszabadságot.

A vidéki lapokat összefogó Pannon Lapok társasága mindenesetre már tavaly félmilliárd forint osztalékbevétellel segítette az anyacéget, ez – a lapokban futó kormányzati kampányok intenzitását nézve – csak még vastagabb lesz idén.