Van egy tuti tippünk, hogy ki nyer meg egy most megjelent kétmilliárdos közbeszerzést

gazdaság
2017 június 01., 19:46
comments 25

Egy munkavédelmi sisakban fogadok bárkivel arra, hogy vagy a Föld-Trans 2001 Kft. vagy senki nyeri meg azt a közbeszerzést, ami tegnap jelent meg

A szakmából hívták fel a figyelmünket a tenderre. A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő írta ki, álmosítóan unalmas a címe: „Bontási munkák, valamint ahhoz kapcsolódó szolgáltatások (tervezés, engedélyezés, egyéb környezetvédelmi feladatok) elvégzése meghatározott ingatlanokon”.

Valójában arról van szó, hogy a 2019-es Európai Maccabi játékok központi helyszínének kiszemelt Kerepesi úti, volt Taurus gumigyárat kell eldózerolni. A területet megvette az állam, sport és kulturális központ lesz a helyén, több sportág helyszíne is itt lesz a játékokon. 

photo_camera Pirossal a lebontásra váró területtel, kékkel a Maccabi-játékok további tervezett helyszínei Fotó: Google Map

A bontási munkákra elvileg nyílt pályázatot hirdettek, de beleírtak számos olyan feltételt, ami éppen a Föld-Trans 2001 Kft.-re passzol. Szakmabeli forrásaink szerint annyira, hogy más azoknak nem is tud megfelelni. Alkalmatlan például az indulásra az, aki nem rendelkezik egy legalább nettó 800 milliós bontási referenciával. Ekkora munka az elmúlt években egyetlen volt, a Puskás Stadioné. Amit a ZÁÉV-vel közösen a Föld-Trans végzett, négymilliárdért.

Van még egy pont, amiben előírják a minimálisan szükséges gépparkot, aminek a Föld-Trans tökéletesen megfelel.

Ha mindez igaz, akkor vagy a Föld-Trans lesz egyedüli érvényes pályázóként a nyertes, vagy senki. A bontás költségeire a pályázati kiírásban egy forintot tüntetett fel a Nemzeti Vagyonkezelő, ami nem azt jelenti, hogy ennyiért keres pályázót, hanem azt, hogy nem akarta feltüntetni, mennyit szán a munkára, de egy számot be kell írni. Így az nem lehet akadály, ha esetleg a Föld-Trans egyedüliként egy elég tisztességes összegért vállalja a munkát. 

A kormány egyébként egy tavalyi határozatában a bontásra 2,2 milliárdot, kármentesítésre 300 milliót tett félre. 

photo_camera Fotó: Magyar Építő Fórum

Miután két éven belül mindent fel kellene építeni a Macabbi-játékokra, de előbb bontani kéne, arra sem lehet számítani, hogy érvénytelen lesz a pályázat, és próbálkoznak újjal. Meg hát a feltételeket éppen a Nemzeti Vagyonkezelő állította, nem lehet meglepetés a számukra az eredmény. 

A Föld-Trans nem volt eddig nagy játékosa a közbeszerzéseknek, de azért jutott nekik eddig is munka. Ők bontották a Fradi-pályát, a Millenáris mellett az ipari minisztérium volt épületét és a melegpörgetőt, a Ligetben az Országos Múzeumi Restaurációs és Raktározási Központ számára tiszíttották meg a terepet, tüntettek el buszpályaudvart a XIII, kerületben. A cégnek két tulajdonosa van, Tóth József és Tornai Pál. 

A cég gazdálkodása így alakult elmúlt években

  • 2011: nettó árbevétel 307 millió forint, adózott eredmény 2,6 millió forint
  • 2012: nettó árbevétel 82 millió forint, adózott eredmény -225 millió forint
  • 2013: nettó árbevétel 1,2 milliárd, adózott eredmény 314 millió
  • 2014: nettó árbevétel: 1,1 milliárd, adózott eredmény 178 millió
  • 2015: nettó árbevétel 576 millió, adózott eredmény 1,1 millió
  • 2016: nettó árbevétel: 3,9 milliárd, adózott eredmény 1,1 milliárd

Vagyis a gyengébb 2015-ös év után a Puskás bontása meghúzta a céget, a nyeresége ezerszeresére nőtt 2015-höz képest. 600 milliót osztalékot ki is vettek. 

A Föld-Trans több évig a Puskás Akadémia szponzora volt.   

photo_camera A Puskás Akadémia 2012-es szponzorfala. A korábbi években is támogatók voltak. Fotó: pfla.hu

Mostanra annyi változás történt, hogy már nem Mészáros Lőrinc felcsúti csapatát, hanem az erősebb 2016-os év után, március óta a milliárdos horvátországi klubját, az Eszéket támogatják

photo_camera Új szponzor Mészáros eszéki csapatánál. Fotó: nk-osijek.hr

A pályázatokat június 17-éig lehet beadni. Mármint annak, aki megfelel a feltételeknek. 

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.