Budapest az utolsó városok egyike, ahol nem viheted a kerékpárt a metrón

  • Hiába teszteli a BKK 2014 óta a bicikli szállítást villamoson, trolin és buszon, azóta sem sikerült kiterjeszteni a szolgáltatást.
  • Európában alig van olyan város, ne lehetne metrón kerékpárt szállítani.
  • Hiába adott ehhez minden körülmény a 4-es vonalon, mégsem engedik.

Sok minden változott a fővárosi közlekedésben, de a BKV makacs ellenállását senki sem tudta legyőzni, továbbra sem engedi a kerékpárok szállítását metrón. Mivel régóta biciklizek, már 2009 óta próbálkoztam e-mailekkel, hogy miért is van ez így. Az évek során az okok nem nagyon változtak, az alábbi érvek ismétlődtek:

  • Csak külön kocsiban lenne biztonságos a kerékpárok szállítása.
  • Koszos lesz az utasok ruhája.
  • Mozgólépcsőn veszélyes a biciklit szállítani.

Próbálkoztam olyan érvekkel, hogy összeszedtem, mely európai nagyvárosban mik a szabályok, de mindig volt olyan kivétel – legtovább talán Bukarest – ahol valóban nem lehetett a metróra biciklit vinni. 

Mára azonban Budapest mellett alig van európai nagyváros, ahol egyáltalán nem lehet biciklit szállítani.

Persze ez nem azt jelenti, hogy bárki, bármikor bárhova beállíthat egy biciklit a tömött metrószerelvényre. Alapvetően két megoldást alkalmaznak a kerékpárbarát városok:

  • a szerelvények csak adott részén, jellemzően a végén és elején lehet elhelyezni maximalizált számú biciklit (így működik a HÉV-en is);
  • csak csúcsidőn kívül lehet a kerékpárt szállítani, elkerülve, hogy a nagy tömegben valaki elessen a biciklikben.

A BKK ezt válaszoltak, amikor újra rákérdeztük a metrós bicikliszállításra:

„Az M4-es metróvonal összes liftje alkalmas kerékpárszállításra, valamint a be- és kiléptető kapukon is lehetséges a kerékpárok átvitele. A metróvonalak tekintetében, elsősorban a biztonsági kockázatok miatt eddig nem volt érdemi előrelépés a kerékpárszállítás megvalósítása tekintetében.”

A 4-es metró esete azért is érthetetlen, mert finoman szólva sem túlzsúfolt, a fenntartása horrorisztikusan drága a BKV-nak.  Szóval ha csak néhány kerékpárjegyet eladnának, már az is eredmény lenne. De más metró vonalakon is jól jönne, és az  sem érvényes kifogás, hogy nincsen lift. Hiszen Prágában, ahol az állomások többségén még nem építettek be liftet, szintén nem okoz gondot.

Úgy tudjuk, a közlekedési hatóság kérte, hogy a próbaüzem alatt még ne lehessen biciklit szállítani. Ezt követően, 2015-től a BKK a tervezte bevezetni a kerékpárszállítást, aztán elmaradt.

Még így is lehet, csúcsidőn kívül nem zavarja az utasokatForrás: Flickr

A BKK Vitézy Dávid vezetése alatt, 2013 szeptemberében teszt jelleggel egy villamos (59-es), egy busz (65/165) és egy troli (77-es) járaton vezette be, hogy lehet kerékpárt szállítani. Információink szerint semmilyen negatív tapasztalat nem adódott, mégis megakadt a program.

A jegyek tekintetében is felemás a helyzet: havi bérlet mellé 2008 óta lehet kerékpáros bérletet venni, igen kedvező áron, 540 forintért. Egyéb esetekben minden egyes felszálláskor új jegyet kell lyukasztani, ami nem túl barátságos megoldás, főként hogy egyre több városban ingyenessé teszik a bicikliszállítást.

A kerékpárszállítás nem mindennapos használatra való, hanem kivételes esetekben, defektnél leggyakrabban, segíthet a kerékpáros közlekedőnek haza vagy a szervizbe jutnia. Ha egy újpesti biciklis az Örs vezér terén defektet kap, tolhatja haza, vagy könyöröghet barátainak, rokonainak. Vagy a gatyáját ráfizeti egy taxira.

Úgy tudjuk, hogy már meg voltak a tervek is a BKK korábbi vezetése alatt, hogy a budai hegyvidéki buszokra, a külsőbb kerületekbe induló villamosokon például Hűvösvölgy, Kőbánya és Káposztásmegyer irányába 2015-től elkezdődhet a kerékpárbarát-üzem, de ebből nem lett semmi, „jelenleg a villamoshálózat tekintetében folyik a kerékpár-szállítási lehetőségek bővítésének előkészítése.”

Néhány vonalon azért lehet szállítani kerékpár

Egyelőre a három fent felsorolt kísérleti járat, a HÉV-ek és a fogaskerekű, ahol lehet biciklit szállítani (illetve a dunai hajókon). Ha térképre rajzoljuk ezeket, ugyanazt a problémát látjuk, mint a kerékpárutakkal: hálózatként használtatlanok a járatok, nagyon kevés emberen segítenek csupán.

Messze nem hálózat a néhány kerékpár szállításra is alkalmas vonalGrafika: 444 (a BKK hálózati térkép alapján)

Összegyűjtöttük az összes európai uniós metróüzem kerékpárokra vonatkozó utazási feltételeit. A 42, metróval rendelkező város közül alig akad néhány, ahol nem lehet a biciklit a metróvonatokra feltenni.

Európai városok, ahol szállítható a metrón a kerékpár: Amszterdam, Athén, Barcelona, Bécs, Berlin, Bilbao, Brescia, Brüsszel, Bukarest, Catania, Frankfurt, Genova, Hamburg, Helsinki, Koppenhága, Lausanne, Lisszabon, London, Lyon, Madrid, Milánó, München, Nápoly, Newcastle/Sunderland, Nürnberg, Oslo, Palma de Mallorca, Prága, Róma, Rotterdam, Sevilla, Stockholm, Szófia, Varsó.

Ahol csak a vonalak egy részén: Párizs, London

Ahol egyáltalán nem: Budapest, Glasgow, Lille, Torino, Toulouse. (Nem lelehető fel információ: Marseille, Rennes.)

(A teljes lista itt érhető el)

A balkáni országok ugyan nem voltak a környezettudatos közlekedés élharcosai, de ebben a kérdésben leköröztek. Bukarest és Athén is néhány éve vezette be, hogy lehet biciklit szállítani a metrókon, utóbbiban ráadásul bármikor és ingyenesen. Varsóban is már 2004 óta ingyenes a szolgáltatás.

Egy részben Budapesten gyártott NABI 60 BRT San Diegóban, kerékpárokkal az elejénForrás: Pinterest

És akkor még csak a metróvonalakról volt szó, pedig éppen Pozsonyban bármely buszra és villamosra is fel lehet tenni a bringát, csak a legújabb trolikra nem. Itt is az a megkötés, hogy járművenként legfeljebb két biciklit lehet vinni. Stuttgartban utánfutót kapnak a bringák a fogaskerekűnél. Az Egyesült Államokban pedig teljesen mindennapinak számít, hogy bicikliszállító konzolokkal szerelik föl a buszokat.

Szerző: Bucsky Péter

Kapcsolódó
Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;