Meghökkentően olcsón lehet óriásplakát-alapanyagot venni az MTI-től: mindössze hatvanezer forintot fizetett a Lounge Design Szolgáltató Kft. azért az archív sajtófotóért, ami az egyesek szerint antiszemita hangulatú, de mindenképpen gyűlöletkeltő kormányzati Soros György-plakát alapjául szolgál. Ezt - mármint az árat, és hogy a Lounge volt a vevő - az MTVA sajtóosztálya írta meg lapunknak.
A kép 2005. november 8-án készült Kijevben, ahol Soros György az ukrajnai látogatása végén sajtótájékoztatót tartott. A teljes képen, amiből a plakáton csak az üzletember fejét használták fel, Soros mosolyogva mutat a képből kifelé, valószínűleg arra egy újságíróra, aki kérdést akart intézni hozzá.
A fotót Szergej Dolzsenko ukrán fotós készítette, akit sikerült cseten elérnem. Dolzsenko elmesélte, hogy a fotó készítésének idején az EPA főáállású stábfotósa volt, ami többek között azzal járt, hogy a fotóinak jogai a cégéi lettek. Vagyis vele nem is kellett megállapodni a hírfotója óriásplakátokon történő felhasználásáról. De a kérdésemre azt mondta, hogy őt nem zavarja, hogy a képéből plakát lett, ami ellepte Magyarországot.
Az MTVA-nak küldött kérdéseim között szerepelt az is, hogy létezik-e szabályozás arra vonatkozóan, hogy milyen célra adhat el képet az MTI. Az MTVA sajtóosztálya azt írta vissza, hogy természetesen igen, és hogy a weboldalukon nézzem meg az Általános Szerződési Feltételeket. Így tettem, és ez alapján úgy tűnik, hogy a Lounge Design legalább egy ponton megsérthette az ÁSZF-et.
A feltételek 5.9.1 pontjának rendelkezései között kettő estében is gyanús a dolog. Ezekről van szó
Megrendelő kötelezi magát arra, hogy
a) a Szolgáltatótól átvett anyagot tartalmának torzítása nélkül,
félreérthetőséget, rosszindulatú következtetéseket kizáró, az eredeti
szövegkörnyezetbe beilleszthető módon dolgozza fel és adja közre;
és
f) Megrendelő tudomásul veszi, hogy a fotók és a kísérő szövegek
mondanivalóját, tartalmát - szereplőit - sem retusálással, sem
vágással, sem számítógépes beavatkozással (pl. összemásolással)
sem más módon nem változtathatja meg, valamint a közlés során
kiemelt figyelmet fordít a személyiségi jogok betartására
Ami az a.) pontot illeti: a fotó eredeti kontextusa az volt, hogy Soros György egy kijevi sajtóértekezleten ukrán belpolitikáról beszél és kérdésekre válaszol. A plakát kontextusa természetesen egészen más. De elképzelhető, hogy ez a pont csak a szöveges anyagokra vonatkozik.
A f.) viszont egész biztosan a fotókra és ezt egész biztosan megsértette a Lounge, hiszen teljesen átalakították az eredeti fotót, megvágták, retusálták és mindenféle módokon megváltoztatták. A személyiségi jogok betartása pedig szintén képes egy személyeskedő gyűlöletkampány esetében.
Emiatt megkeresetem a Lounge-ot, ha válaszoltak, megírom.
A Lounge Design az a cég, ami igazán rányomta a bélyegét a XXI. század magyar plakátdizájnjára, de sajnos a legrosszabb értelemben. Ők voltak a kreatív megvalósítói a hirhedt migránsellenes gyűlölködő óriásplakátkampánynak. Májusban írtunk nagyobb cikket a kormányzati kommunikációs kampányköltések átrendeződéséről, a főszerepben a Lounge-tulajdonos Balásy Gyulával:
Egyértelmű átrendeződés figyelhető meg a nagy kommunikációs cégek piacán: Balásy Gyula és cége a New Land Media Kft. vette át a legfontosabb munkákat. Korábban Csetényi Csaba HG 360 Reklámügynöksége, illetve a Network 360 Reklámügynökség Kft. - Affiliate Network Kft. konzorcium számított a legjelentősebb beszállítónak.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.