A "zsidógyűlölőkre" is lehet reklámot célozni a Facebookon, ami a cég szerint ugyan nem jó, de nem ők tehetnek róla, hanem az algoritmus

- Tudott róla, hogy "zsidógyűlölőkre" is lehet reklámokat célozni, mielőtt erről kezdtek cikkezni az újságok?

- Szenátor úr, ezek a kategóriák nagyon is sértőek... az algoritmus hozta létre őket... nem tudunk róla, hogy bárki használta volna őket... azt sem tudjuk kijelenteni, hogy soha nem használta senki... nem tudunk róla, hogy bevétel keletkezett volna ilyen kategóriák használatával.

Ez a beszélgetés Al Franken demokrata szenátor és a Facebook vezető jogtanácsosa, Colin Stretch között játszódott le kedden a szenátus igazságügyi bizottságában. Az ülésen Facebook, a Google és Twitter képviselőit kérdezgették arról, hogyan próbálták a platformjaikon keresztül befolyásolni az amerikai elnökválasztást Oroszországból.

A "zsidógyűlölő" reklámcélcsoport ugyan nem kapcsolódik közvetlenül az oroszok közösségi médiás nyomulásához, de jól mutatja a Facebook hozzáállását. A mesterséges intelligenciára építő algoritmus csak találjon ki minél hatékonyabb módszereket arra, hogy a Facebook pénzt csináljon, aztán ha kiderül, hogy valakinek nem tetszik a gép által összedobott "zsidógyűlölő" vagy más kategória, akkor majd utólag intézkednek.

A válasz másik része, hogy

"nem tudunk róla"

elég gyakran elhangzott a meghallgatáson.

Franken például kicsit hitetlenkedve fogadta, hogy a cég, amelyik elsősorban abból él, hogy ijesztő pontossággal ismeri a felhasználói viselkedését, és aztán ezeket az adatokat értékesíti a hirdetőknek, azt állítja: nincs pontos információja arról, hogyan költenek náluk pénzt.

„Hogyan lehetséges, hogy a Facebook, ami kimondottan büszke arra, hogy milliárdnyi adatmorzsát dolgoz fel.. valahogy képtelen volt meglátni az összefüggést, hogy amerikai választási kampányhirdetéseket ad fel valaki Oroszországból és rubellel fizet érte. Ez két adat. Amerikai politikai hirdetés és orosz pénz. Hogy nem sikerült összekötni ezt a két dolgot, hogy itt valami rossz történik?”

Erre Stretch is azt mondta, hogy maguktól fel kellett volna ismerniük, a rubeles amerikai kampányhirdetések vásárlása nem oké. Aztán megpróbálta a Google-t belökni a busz elé, hogy a Facebook a kampány alatt arra koncentrált nagyon, nehogy feltörjék a felhasználóik fiókjait, és hát ez nekik azért egész jól sikerült is.

Strech arról is beszélt, hogy a Facebooknak azért nagyon is korlátozott mennyiségű  tudása van a felhasználóiról. Erre a republikánus John Kennedy felvetette, hogy a Facebook az aktuálisan önértékelési zavarokban szenvedő kamaszok csoportját is le tudja válogatni, hogy becélozhassák őket a hirdetők. Erre Strech azt mondta, hogy ez a kamaszos dolog egy elvi felvetés volt egy belső anyagban, amit eltúlzott a sajtó.

Összességében az orosz befolyásolási kísérletek ügyében az derült ki, hogy

  • 126 millió amerikai láthatta az oroszok által fizetett politikai hirdetéseket;
  • a Facebook nem tudja minden esetben azonosítani a hirdetőit;
  • tényleg voltak rubelben fizetett amerikai politikai kampányok, a Facebooknak ez sem tűnt fel;
  • az oroszok a választások után sem álltak le, a szavazás után Trump megválasztását megkérdőjelező tartalmakat kezdtek hirdetni, a cél feltehetően a belső bizonytalanság fenntartása, az ellentétek kiélezése volt;

Ugyan a Facebook (és a Google és a Twitter is)  megígérte, hogy sokkal többet fognak tenni a politikai manipuláció kizárásáért, nem látszik egyértelműen, hogy a cég felmérte volna a probléma súlyát, és lehetséges következményeit.

Október közepén már beterjesztették a kifejezetten a Facebookra szabott első törvény tervezetét az Egyesült Államokban. Ez szoríthatná a vállalatot arra, hogy inkább a valódi önszabályozás irányába menjen el, és így megússza a kívülről jövő törvényi felügyeletet, de közben a Facebookon belülről olyan információk szivárognak, hogy vezetés továbbra sem hajlandó szembenézni a problémával.

Nem csak Amerikában fújnak a Facebookra. Egy rossz automata fordítás miatt ártatlan palesztint tartóztatott le az izraeli rendőrség. Pár napja a New York Times gyűjtötte össze, milyen gyilkos következménye van például a Facebookon terjedő kamuhíreknek és manipulált fotóknak Mianmarban, ahol ezek is tüzelik a rohingyák elleni népirtást. A Financial Times a héten a Facebook szerepét firtatta az ukrán polgárháborúban.

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér
Kapcsolódó
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.