Ezentúl nem lesz elég a hashtag köszönöm a szponzorált posztokon

Már az év eleje óta aktívabban foglalkozik a Gazdasági Versenyhivatal azokkal az úgynevezett influencerekkel, akiket ezrek, tízezrek, százezrek vagy akár milliók követnek közösségi oldalakon. A GVH által véleményvezéreknek elnevezett emberek közül sokan hosszú évek óta csinálnak pénzt abból, hogy termékeket, szolgáltatásokat ajánlanak posztjaikban, csak éppen elfelejtik odaírni, hogy szponzorált tartalomról van szó. Ennek a nagyon aggályos gyakorlatnak vet most véget a versenyhivatal, ami korábbi szárnypróbálgatásai után egy egyértelműnek mondható, könnyen követhető ajánlást tett közzé oldalán.

Az ajánlás szó puhábbnak hangzik, mint amennyit ez a mostani közlemény számít. A GVH már év elején is felhívta a véleményvezérek figyelmét arra, hogy valamilyen formában muszáj lenne jelezniük, ha pénzért vagy barterben posztolnak, de - kis segítséggel - most sikerült sokkal pontosabban leírniuk, mi az elvárás, és ezentúl egész könnyen büntethetik is azokat, akik továbbra is egy #köszönöm-mel próbálják elintézni ezeket a bejegyzéseket.

„Az influencerek által diktált divat- és fogyasztási trendek, az egyre növekvő számú blogok, vlogok és más online tartalmak befolyásolják a fogyasztók vásárlási döntéseit, hatással vannak a követők viselkedésére: így különösen fontos, hogy azok megjelenítése tisztességes módon történjen” – áll a versenyhivatal hétfői közleményében, melyben 

igyekeznek jól körülhatárolni azt is, ki számít influencernek, azaz véleményvezérnek. Röviden az, akit sokat követnek, és véleményével tömegeket képes tömegeket befolyásolni.

Nemcsak Facebook- és Instagram-sztárokra vonatkozik az ajánlás, hanem például a youtuberekre is, akkor is, ha az adott influencer történetesen kiskorú.

Az ellenszolgáltatás fejében posztolt tartalomért nem csak a véleményvezér, vagy a közszereplő tehető felelőssé, hanem a hirdető, gyártó, forgalmazó is, illetve ha van, a szponzorált bejegyzéseket intéző ügynökség is. Az influencerek, közéleti szereplők egy részét közvetlenül keresik fel a hirdetni kívánók, de egyre több olyan ügynökség jelent meg a magyar piacon is, melyek kimondottan a közösségi média sztárjainak ügyeit intézik. 

Pontos adatok továbbra sem állnak rendelkezésre arról, nagyjából mennyire ér egy-egy szponzorált bejegyzés, az összeg nyilván függ a posztoló személyétől, követői számától is, de 

úgy becsülik, 150 és 500 ezer forint közé tehető az ilyen posztok ára. 

Az irányelvek összeállítása előtt a GVH korábban kikérte olyan influencerek véleményét is, mint Rubint Réka vagy Kasza Tibi - mindkettejüknek elképesztően sok, majdnem egymilliós követőtábora van, és mindketten gyakran posztolnak szponzorált tartalmat.

Abból is látszik, hogy a versenyhivatalnál felvették végre a fonalat, hogy megkülönböztetik az Instagramon és a Facebookon közzétett posztokat (a főleg képes posztokra kitalált Instán sokkal fontosabb és hasznosabb a #, míg a Facebookon, ahol a szöveg is fontos, a hashtag könnyebben elveszhet). Az ajánlásban felhívják arra is a figyelmet, hogy a hashtag köszönöm, vagy az adott cég, márka megnevezése nem elég, ennél jóval egyértelműbben kell jelezni a szponzorált tartalmat. Például úgy, hogy odaírják, hogy szponzorált tartalom, reklám, hirdetés, stb.

Az ilyen típusú megjelölést sok magyar influencer már régóta használja, míg a jogász végzettségű Zimány Linda maga beszélt arról a TV2 reggeli műsorában, a Mokkában, hogy ő nem vesződik ilyesmivel, de azért megválogatja, kinek a termékeit népszerűsíti. Mindenesetre úgy tűnik, a türelmi idő lejárt, és a GVH hamarosan büntetni kezdeni azokat, akik továbbra is egy köszönöm hashtaggel próbálják az ilyesmit elintézni.

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.
;