Ezentúl nem lesz elég a hashtag köszönöm a szponzorált posztokon

media
2017 november 22., 15:30

Már az év eleje óta aktívabban foglalkozik a Gazdasági Versenyhivatal azokkal az úgynevezett influencerekkel, akiket ezrek, tízezrek, százezrek vagy akár milliók követnek közösségi oldalakon. A GVH által véleményvezéreknek elnevezett emberek közül sokan hosszú évek óta csinálnak pénzt abból, hogy termékeket, szolgáltatásokat ajánlanak posztjaikban, csak éppen elfelejtik odaírni, hogy szponzorált tartalomról van szó. Ennek a nagyon aggályos gyakorlatnak vet most véget a versenyhivatal, ami korábbi szárnypróbálgatásai után egy egyértelműnek mondható, könnyen követhető ajánlást tett közzé oldalán.

Az ajánlás szó puhábbnak hangzik, mint amennyit ez a mostani közlemény számít. A GVH már év elején is felhívta a véleményvezérek figyelmét arra, hogy valamilyen formában muszáj lenne jelezniük, ha pénzért vagy barterben posztolnak, de - kis segítséggel - most sikerült sokkal pontosabban leírniuk, mi az elvárás, és ezentúl egész könnyen büntethetik is azokat, akik továbbra is egy #köszönöm-mel próbálják elintézni ezeket a bejegyzéseket.

„Az influencerek által diktált divat- és fogyasztási trendek, az egyre növekvő számú blogok, vlogok és más online tartalmak befolyásolják a fogyasztók vásárlási döntéseit, hatással vannak a követők viselkedésére: így különösen fontos, hogy azok megjelenítése tisztességes módon történjen” – áll a versenyhivatal hétfői közleményében, melyben 

igyekeznek jól körülhatárolni azt is, ki számít influencernek, azaz véleményvezérnek. Röviden az, akit sokat követnek, és véleményével tömegeket képes tömegeket befolyásolni.

link Forrás

Nemcsak Facebook- és Instagram-sztárokra vonatkozik az ajánlás, hanem például a youtuberekre is, akkor is, ha az adott influencer történetesen kiskorú.

Az ellenszolgáltatás fejében posztolt tartalomért nem csak a véleményvezér, vagy a közszereplő tehető felelőssé, hanem a hirdető, gyártó, forgalmazó is, illetve ha van, a szponzorált bejegyzéseket intéző ügynökség is. Az influencerek, közéleti szereplők egy részét közvetlenül keresik fel a hirdetni kívánók, de egyre több olyan ügynökség jelent meg a magyar piacon is, melyek kimondottan a közösségi média sztárjainak ügyeit intézik. 

Pontos adatok továbbra sem állnak rendelkezésre arról, nagyjából mennyire ér egy-egy szponzorált bejegyzés, az összeg nyilván függ a posztoló személyétől, követői számától is, de 

úgy becsülik, 150 és 500 ezer forint közé tehető az ilyen posztok ára. 

Az irányelvek összeállítása előtt a GVH korábban kikérte olyan influencerek véleményét is, mint Rubint Réka vagy Kasza Tibi - mindkettejüknek elképesztően sok, majdnem egymilliós követőtábora van, és mindketten gyakran posztolnak szponzorált tartalmat.

Abból is látszik, hogy a versenyhivatalnál felvették végre a fonalat, hogy megkülönböztetik az Instagramon és a Facebookon közzétett posztokat (a főleg képes posztokra kitalált Instán sokkal fontosabb és hasznosabb a #, míg a Facebookon, ahol a szöveg is fontos, a hashtag könnyebben elveszhet). Az ajánlásban felhívják arra is a figyelmet, hogy a hashtag köszönöm, vagy az adott cég, márka megnevezése nem elég, ennél jóval egyértelműbben kell jelezni a szponzorált tartalmat. Például úgy, hogy odaírják, hogy szponzorált tartalom, reklám, hirdetés, stb.

Az ilyen típusú megjelölést sok magyar influencer már régóta használja, míg a jogász végzettségű Zimány Linda maga beszélt arról a TV2 reggeli műsorában, a Mokkában, hogy ő nem vesződik ilyesmivel, de azért megválogatja, kinek a termékeit népszerűsíti. Mindenesetre úgy tűnik, a türelmi idő lejárt, és a GVH hamarosan büntetni kezdeni azokat, akik továbbra is egy köszönöm hashtaggel próbálják az ilyesmit elintézni.

Kiemelt videóink

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.