Ezentúl nem lesz elég a hashtag köszönöm a szponzorált posztokon

Már az év eleje óta aktívabban foglalkozik a Gazdasági Versenyhivatal azokkal az úgynevezett influencerekkel, akiket ezrek, tízezrek, százezrek vagy akár milliók követnek közösségi oldalakon. A GVH által véleményvezéreknek elnevezett emberek közül sokan hosszú évek óta csinálnak pénzt abból, hogy termékeket, szolgáltatásokat ajánlanak posztjaikban, csak éppen elfelejtik odaírni, hogy szponzorált tartalomról van szó. Ennek a nagyon aggályos gyakorlatnak vet most véget a versenyhivatal, ami korábbi szárnypróbálgatásai után egy egyértelműnek mondható, könnyen követhető ajánlást tett közzé oldalán.

Az ajánlás szó puhábbnak hangzik, mint amennyit ez a mostani közlemény számít. A GVH már év elején is felhívta a véleményvezérek figyelmét arra, hogy valamilyen formában muszáj lenne jelezniük, ha pénzért vagy barterben posztolnak, de - kis segítséggel - most sikerült sokkal pontosabban leírniuk, mi az elvárás, és ezentúl egész könnyen büntethetik is azokat, akik továbbra is egy #köszönöm-mel próbálják elintézni ezeket a bejegyzéseket.

„Az influencerek által diktált divat- és fogyasztási trendek, az egyre növekvő számú blogok, vlogok és más online tartalmak befolyásolják a fogyasztók vásárlási döntéseit, hatással vannak a követők viselkedésére: így különösen fontos, hogy azok megjelenítése tisztességes módon történjen” – áll a versenyhivatal hétfői közleményében, melyben 

igyekeznek jól körülhatárolni azt is, ki számít influencernek, azaz véleményvezérnek. Röviden az, akit sokat követnek, és véleményével tömegeket képes tömegeket befolyásolni.

Nemcsak Facebook- és Instagram-sztárokra vonatkozik az ajánlás, hanem például a youtuberekre is, akkor is, ha az adott influencer történetesen kiskorú.

Az ellenszolgáltatás fejében posztolt tartalomért nem csak a véleményvezér, vagy a közszereplő tehető felelőssé, hanem a hirdető, gyártó, forgalmazó is, illetve ha van, a szponzorált bejegyzéseket intéző ügynökség is. Az influencerek, közéleti szereplők egy részét közvetlenül keresik fel a hirdetni kívánók, de egyre több olyan ügynökség jelent meg a magyar piacon is, melyek kimondottan a közösségi média sztárjainak ügyeit intézik. 

Pontos adatok továbbra sem állnak rendelkezésre arról, nagyjából mennyire ér egy-egy szponzorált bejegyzés, az összeg nyilván függ a posztoló személyétől, követői számától is, de 

úgy becsülik, 150 és 500 ezer forint közé tehető az ilyen posztok ára. 

Az irányelvek összeállítása előtt a GVH korábban kikérte olyan influencerek véleményét is, mint Rubint Réka vagy Kasza Tibi - mindkettejüknek elképesztően sok, majdnem egymilliós követőtábora van, és mindketten gyakran posztolnak szponzorált tartalmat.

Abból is látszik, hogy a versenyhivatalnál felvették végre a fonalat, hogy megkülönböztetik az Instagramon és a Facebookon közzétett posztokat (a főleg képes posztokra kitalált Instán sokkal fontosabb és hasznosabb a #, míg a Facebookon, ahol a szöveg is fontos, a hashtag könnyebben elveszhet). Az ajánlásban felhívják arra is a figyelmet, hogy a hashtag köszönöm, vagy az adott cég, márka megnevezése nem elég, ennél jóval egyértelműbben kell jelezni a szponzorált tartalmat. Például úgy, hogy odaírják, hogy szponzorált tartalom, reklám, hirdetés, stb.

Az ilyen típusú megjelölést sok magyar influencer már régóta használja, míg a jogász végzettségű Zimány Linda maga beszélt arról a TV2 reggeli műsorában, a Mokkában, hogy ő nem vesződik ilyesmivel, de azért megválogatja, kinek a termékeit népszerűsíti. Mindenesetre úgy tűnik, a türelmi idő lejárt, és a GVH hamarosan büntetni kezdeni azokat, akik továbbra is egy köszönöm hashtaggel próbálják az ilyesmit elintézni.

November végén 476 újság, rádió, tévécsatorna és internetes oldal ajándékozta oda magát nemzetstratégiai közérdekből az új fideszes médiaalapítványnak, az eddiginél is jobban a kormány felé hajlítva a magyar nyilvánosságot.

A 444 nem közpénzből működik, és szerencsére senki sem tud bennünket a Fidesznek ajándékozni.

A hosszú távú, biztos működéshez viszont a te segítségedre is szükségünk van. Idén 50 millió forintot szeretnénk olvasóinktól összegyűjteni, 36 millió már összejött, ezt nagyon köszönjük!

Hogy elérjük a kitűzött célt, kérjük támogasd rendszeresen a 444-et!

Népszerű
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok vannak 2016. január 21-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.