Elképesztően reagált az újabb ügynökvádra Szita Károly és a hirado.hu

Hamar reagált Szita Károly kaposvári polgármester, miután a Magyar Nemzet szombaton reggel egy rakás leleplező dokumentumot tett közzé arról, hogy a fideszes politikus 1980 és 89 között a BM III/II-es osztályának titkos megbízottja, vagyis besúgója lehetett Krakus Péter fedőnéven.

Szita az újkori Fidesz-kánonnak megfelelően

  • a Facebookon
  • egy mondatban
  • a valódi válasz helyett simicskázással

reagált, így:

Szita lényeget elkerülő, a dokumentumokkal alátámasztott vádra nem is reagáló vagdalkozása azonban sehol sincs az elvileg közszolgálati hirado.hu még ebben a műfajban is egészen kivételes "cikkéhez" képest. 

A Híradó odáig jutott, hogy a magyar bel- és sajtópolitikában nem járatos olvasó egész egyszerűen nem értheti meg, miről szól a Szita-ügyről “beszámoló” cikkük, sőt annak dekódolása még egy ilyemiből élő profinak is komoly gondot okozhat.

Az előzmény az, hogy a hirado.hu természetesen nem közölte az eredeti hírt, hanem csak azon a ponton kapcsolódott be a “hírközlésbe”, amikor a tényfeltáró-leleplező cikkre Szita a fent olvasható egyetlen mondattal reagált.

A híradós cikknek az a címe, hogy

Szita: „Nem félek tőled, Simicska Lajos!”

Majd az az összefoglaló lidje, hogy:

Simicska támad: Semjén és Kósa után Szita Károly következett.

Hogy a cikk mindezek után a következő bekezdéssel startoljon el:

Történt pedig, hogy 2018.január 1-től Kaposvár Megyei Jogú Város hatályba lépő, a törvény betűje szerinti, rendelete alapján a városban megkezdték az óriásplakát helyeket jelentő táblák leszerelését és elszállítását. Sokan örültek, hogy végre nem csúfítja tovább a városképet a rengeteg kereskedelmi plakát. 150 tábláról beszélünk. Ugyan többszöri felszólítás után, de végülis a Simicska-féle plakátcég, a Publimont Kft. leszerelte és elszállította a szóban forgó eszközöket.

Szegény olvasó, akinek a hirado.hu az egyetlen hírforrása, ezen a ponton egyszerűen besülhet. Mit jelent ez az egész? Hogy jön ide a kaposvári óriásplakáthelyek 2018-as leszerelése? Miről szól egyáltalán ez a cikk? Mitől nem fél Szita?

Ez még sokáig jelzésszerűen sem derül ki, mivel a cikk ezek után még két bekezdésen át taglalja, hogy - a Fidesz propagandairodájából nézve - mi történt 2018-ben Kaposváron plakátügyben. A cím, a lid és három teljes bekezdés - a cikk teljes szövegének majdnem kétharmada - után teszik egyáltalán az első utalást arra, hogy mire is reagál egyáltalán ez a különös írás: 

Március 17-én reggel Simicska Lajos újságjában, a Magyar Nemzetben meg is jelent egy már évekkel ezelőtt boncolt, de tényszerűen soha be nem bizonyított ügy Szitával kapcsolatban, hogy ti. a rendszerváltoztatás előtt kilenc évig „tmb”, vagyis titkos megbizatású ügynök lett volna.

Fantasztikus, hogy a “közsszolgálati” oldal annyival intézi el az egész vádat, hogy Szita helyben népszerű, tehát miről beszélünk:

Azóta egyébként háromszor, 2006-ban, 2010-ben és 2014-ben is nagy fölénnyel választották újra polgármesterré Szitát a kaposváriak.

Ezután egy olyan mondat következik, ami nemcsak azért megdöbbentő, mert egész konkrét, tudatos hazugságot tés csúsztatást artalmaz:

Jellemző, hogy a választási kampányban az egykor szebb napokat látott Magyar Nemzet nem átall egy olyan forrásra hivatkozni, akit 2004-ben (szinte az első Szita-támadással egyidőben) a szocialista Lamperth Mónika tüntetett ki belügyminiszterként.

Mivel a betámadott cikket - minden sajtóetikát és -gyakorlatot átlépve - nem linkelték az írásukba, az olvasónak esélye sincs rájönni, hogy mekkora csúsztatást olvasnak éppen. A Híadó itt ugyanis arra céloz, hogy a Nemzet-cikkkben a követkető, egyébként - más okból - tényleg igen szomorú mondat is szerepel:

Fenesi Lajos nyugalmazott alezredest, egykori beszervezőt 2004 augusztusában Lamperth Mónika belügyminiszter a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszttel tüntette ki.

Vagyis az igazság az, hogy Fenesi egyáltalán nem volt a Magyar Nemzet “forrása”, sehol sem “hivatkoztak rá”, hanem ellenkezőleg: kvázi elmarasztalt félként, Szita kmb beszervezőjeként szerepel a tényfeltáró írásban, ahol a “hivatkozás” és a “forrásság” a valóságban annyit jelent, hogy idéznek olyan korabeli dokumentumokból, amiket az ügy főszereplőjeként Fenesi írt.

Update:

Ugyanezt az összefüggéstelen és szintaktikailag is értelmetlen "cikket" egy az egyben lehozta az Origo - ráadásul azzal a címmel, hogy "Simicska megfenyegette Szitát"!!! - és a Lokál is - mit ad isten, ők is ezzel a címmel -, ugyanolyan szerkezetben, ugyanannyira értelmetlenül.  A Híradó ezzel a cikkével nyíltan is része lett az indulatkezelési problémákkal küzdő részegkommentelő-stílusban höbörgő copypaste-médiának. Mindezt egy olyan ember védelmében, akit dokumentumok alapján vádolnak azzal, hogy a rokonairól is jelentő kommunista spicli volt. Szita, amikor korábban perelt az ilyen vádak miatt, sosem becsületsértés miatt tette, mivel ebben az esetben az alperes a bíróság előtt megpróbálhatta volna bizonyítani, hogy tényleg besúgó volt.