A NASA nem zárja ki, hogy volt élet a Marson

Szavazz az elmúlt 7 év 7 legjobb cikkére!
Curiosity marsjáróFotó: NASA

Szerves vegyületek gazdag lelőhelyét mutatta ki a Mars felszínén a NASA, és a marsjáró a légköri metán szezonális változását is észlelte.

Ezek együtt az eddigi legerősebb bizonyítékok arra, hogy a Föld szomszédján élet létezhetett.

A NASA tudósai azonban hangsúlyozzák, hogy nem biológiai magyarázatok is lehetségesek a két felfedezésre.

A Curiosity szerves molekulák három különböző fajtájára bukkant, amikor öt centiméter mélyre ásott a Gale-kráter több mint hárommilliárd éves agyagpalájában. (Ez egy tó lehetett a régi szép időkben, amikor az ősi Mars melegebb és nedvesebb volt, mint a mostani sivár bolygó.) A szerves molekulák az élet alkotórészei, de az élettel össze nem függő kémiai reakciók eredményei is lehetnek. A kutatók szerint túl korai kimondani, hogy biológiai folyamat révén jöttek létre. „A szerves anyagnak három lehetséges forrása lehet. Az első maga az élet, amelyről nem tudunk. A második a meteoritok, és az utolsó a geológiai folyamatok, a kőzetek formálódásának folyamata” - mondta Jennifer Eigenbrode, a NASA asztrobiológusa. „A szerves molekulák észlelése a kőzetben az életképesség történetéhez járul hozzá. Arról beszél nekünk, hogy ez az ősi környezet a Marson életet tarthatott fenn.

Minden, ami szükséges az élethez, ott volt. Arról azonban nem szól nekünk, hogy az élet ott volt.”

A marsjáró műszerei a légköri metán nagy szezonális váltakozásait mérték. A Föld légkörében a metán 95 százaléka biológiai tevékenységből származik, ennek ellenére a tudósok úgy vélik, túl korai megállapítani, hogy a marsi metán is az élethez kötődik. Christopher Webster, a NASA légköri kutatásainak tudományos munkatársa szerint lehetséges, hogy létező mikrobák járulnak hozzá a marsi légközi metánhoz.

A tudósokat meglepte, hogy szerves vegyületeket találtak, különösen a mennyiségük, a Marson lévő rideg körülmények, köztük a bolygó felszínét bombázó napsugárzás miatt. „A felfedezések a Mars egy korábbi korára utalhatnak, amikor jelen volt a víz és primitív életformák létezése is lehetséges volt” - tette hozzá Webster. (MTI, Guardian)

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.