A BKV eláll a csődbe ment Ikarus Egyedivel kötött szerződéstől

"A BKV Igazgatóságának döntése alapján a BKV eláll az Ikarus Egyedi Kft.-vel kötött szerződésétől" - tudatta szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleményében a BKV Zrt.

A döntésbe nehéz belekötni, tekintettel arra, hogy a hazai buszgyártás legújabb, állami pénzekkel kitömött zászlóshajója egyszerűen képtelen volt legyártani a megrendelt járműveket, és még csődbe is ment. Így nem sok értelme lenne fenntartani vele a szerződést a buszokról, amiket már azelőtt se volt képes legyártani, hogy csődbe ment volna.

Ilyen Ikarus Modulo 168d buszból szeretett volna harmincat a BKV, de az Ikarus Egyedi Kft. képtelen volt teljesíteni a megrendelést.Fotó: Földes Dávid / Omnibusz

A BKV 2017. december 20-án kötött háromoldalú szerződést az Ikarus Egyedi Kft-vel és a cégtől 2017 januárjában 180 buszt rendelő Volánbusz Zrt.-vel 30 db jármű átruházásáról. Az Ikarus Egyedi Kft. sem a szerződésben foglalt, 2018. április 11-i határidőig, sem a határidőt követő, szerződésben rögzített további 90 napos időszak leteltéig nem volt képes leszállítani a harminc darab buszt - összesen tizet sikerült összeszerelniük addig. A BKV így most "a nem szerződésszerű teljesítésre", magyarán a szerződés nem teljesítésére tekintettel jogosult elállni a szerződéstől, és még kötbért is kivethet a csődbe ment cégre.

Mint korábban megírtuk, a cég nem tudta határidőre teljesíteni 180 db csuklós busz legyártását, mindössze 9-10 darab készült el a Budapestre szánt magyar csuklós buszokból, és a többi megrendelés (elektromos midi buszokszóló buszok) teljesítésével is gondok vannak. A csuklós buszok legyártására a cég 5,9 milliárdos hitelt vett fel az MKB banktól.  

Arról, hogy az elmúlt 30 évben hogyan öregedtek el a budapesti autóbuszok, és miért nem talált megoldást a fővárosi és állami vezetés a helyzet rendezésére, itt írtunk bővebben.