A kormány újabb eszközt talált arra, hogy megvetesse a BKV-val a magyar buszokat

Reggel 4 hírlevél
Amit 2021-ben tudni kell, minden reggel.

Határozatban kérte fel a kormány Varga Mihály nemzeti fejlesztési minisztert, hogy törvénymódosítással érje el, hogy a fővárosi buszbeszerzésekbe – amelyet jelenleg a fővárosi tulajdonú BKV végez –  a kormány az eddigieknél hathatósabban beleavatkozzon.

Ez magyarul azt jelenti, hogyha a határozatnak megfelelően Varga Mihály tárcája módosítja a személyszállítási szolgáltatásokról szóló 2012. évi XLI. törvényt, akkor a 2016-ban felállított Nemzeti Autóbusz Beszerzési Bizottság (NABB) is beleszólhat a fővárosi buszbeszerzésekbe. Javaslatot tehet, beszerzéseket készíthet elő, adatszolgáltatásra kötelezheti a BKV-t. A NABB eddig csak a Volánbuszos közbeszerzések felett szerzett egy másik, immár kétéves kormányhatározat alapján kontrolt.

Ez már a sokadik fordulat a kormány és a főváros között hol hangosabban, hol fű alatt vívott háborúban, amelynek tétje, hogy a kormány által kiválasztatott és támogatott magyar buszgyártókat üzlethez juttassák. 

Mint ismeretes, a metrópótló csuklós buszokat a főváros megoldotta volna külföldi buszok vásárlásával, miután a magyar gyártó (akkor Mabi-bus Kft.) nem tudott megfelelő gyártói kapacitást felmutatni, és határidőre, illetve versenyképes áron legyártani 150 csuklós buszt. A ma már Ikarus Egyedi néven futó cégnek 30 buszt kéne legyártania áprilisig, de nem állnak jól a járművekkel.

A mostani rendelet tehát azzal hozná még erősebb helyzetbe a kormányzati szándékot, hogy a NABB bevonásával újabb eszköze lenne a kormánynak arra, hogy a buszvásárlások felett diszponáljon – uniós szabadkereskedelmi irányelvek ide, magyar közbeszerzési törvény oda.

Tarlós István főpolgármester az Indexnek szerdán reagált a hétfőn kiadott határozatra, amelyben azt firtatja, kompenzálja-e az állam a fővárost, ha a magyar busz drágább és kockázatosabb üzletnek bizonyul, mint a külföldi konkurensekkel tető alá hozható biznisz:

„Tarlós lapunknak azt mondta, hogy a magyar buszgyártást a főváros is támogatja, de a kormányzatnak két alapvető kérdésre választ kell adnia: Ki biztosítja a többletforrást az adott önkormányzatnak, ha a drágább magyar buszt kell megvenni Ki garantálja, hogy az új, még nem bevezetett típusoknál a gyártó betartja a szállítási határidőket?” 

(via Index)

2013-as indulásunk óta 2021 lesz a 444 történetének legfontosabb éve. Hamarosan teljesen megújulunk, és teszünk egy nagy lépést arra, amerre a világ legjobb újságjai haladnak. A minden eddiginél színvonalasabb, tartalmasabb cikkek, videók, podcastok felé, egy olyan üzleti modellben, ami hosszú távon is garantálhatja a függetlenségünket, és ezért rátok, az olvasóinkra támaszkodik.

Csak veletek szövetségben tudunk túlélni és erősödni, ezért hoztuk létre a Kört azok számára, akik szívesen csatlakoznának a 444 közösségéhez, és támogatnák a munkánkat. A technikai fejlesztés zajlik, a feladat nem kicsi, minden erőnkkel azon vagyunk, hogy mihamarabb a végére érjünk. És közben olyan nagy dobásokra is van időnk, mint legújabb dokumentumfilmünk, A gyilkosok emlékműve.

Csatlakozz a 444 Körhöz, a független, minőségi sajtó támogatóinak közösségéhez!

Ha pedig már korábban csatlakoztál hozzánk, de úgy érzed, rászolgáltunk a további támogatásodra, itt tudsz segíteni.

Köszönjük!!444!!!

Kapcsolódó
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.