Magyarország szimbóluma is lehetne a Kossuth téri vak jós szobra, aminek a botot rendre kilopják a kezéből

Van egy szobor a Kossuth téri metróállomáson, lent a peronoknál. Sokan látják, de hogy mit és kit ábrázol, azt már kevesen tudják. A szobor ugyanis felállítása óta szinte azonnal csonka lett, egyszerűen ellopták az egyik, az értelmezést segítő elemét. Pótolták, újra ellopták, pótolták, megint ellopták. Feladták.

Ráadásul a talapzaton lévő felirat is úgy megkopott, hogy már csak oldalról, bizonyos szögből látszik. Így aztán egy széken ülő félmeztelen férfiről kellene kitalálni, hogy ki ő és miért mutatja az utat a kutyájának. 

Fotó: http://olah-matyas-laszlo.hu

A szobor Oláh Mátyás László alkotása, ez volt a diplomamunkája a Képzőművészeti Egyetemen. 2005-ben került ki a kossuth téri metróállomásra. Az alapötletet a BKV egyik piktogramja adta, ami a látássérültek helyét jelezte. 

Az ülő férfiből a görög mitológiai alak, Teiresziasz, a vak jós lett. Ő az, aki az alvilágban találkozott Odüsszeusszal, a mitológiai alvilágot és a metró föld alatti világát összekapcsolni már nem olyan követhetetlen asszociáció.  

A kutya kulcsfigurája a történetnek. A szobrász nem egy kerekfejű kutyát keresett modellnek, hanem egy labradort. Véletlenül a BKV egyik munkatársához vezetett az útja, aki labradorokat tenyésztett. Miután a kutya gazdája megismerte a szobrász elképzelését, az alkotás alapötletét pedig amúgy is egy BKV-s piktogram adta, ráadásul éppen fel is újították az állomást, beajánlotta a szobor ötletét a BKV akkori marketing főosztályvezetőjének, így Teiresziasz a Kossuth térre került.  

A szobor leleplezése 2005-benFotó: Oláh Mátyás László

Csakhogy rögtön az első hétvégén ellopták a kezéből az eredetileg bronzból készült pálcát. Szobrokat loptak már el, amik aztán színesfémkereskedésekben bukkantak fel, de ez a pálca azért zsákmánynak karcsú lett volna. Oláh Mátyás László szerint bulizó fiatalok rongálhatták meg a szobrot. Hamar pótolták a botot, rozsdamentes acélból, de a következő hétvégén megint leszakították a szoborról. Újra visszarakták, csavarozták is, megint jött a hétvége, megint eltűnt. Mindez nem egy sötét, elhagyatott, félreeső részén a városnak, hanem a metróállomáson. „Lehet, a biztonsági őr nem akarta magát megveretni” – mondja a szobrász, bár az sem igazán vigasztalta volna, ha utólag előállítják a rongálókat. 

Aztán többet már nem próbálkoztak. Oláh Mátyás László szerint nem is érdemes folyamatosan hegeszteni a szobrot. Ő úgy emlékszik, hogy már 2005-ben feladták. A BKV azt írta nekünk, hogy tovább próbálkoztak: 

„A műalkotás kihelyezését követően az említett fehérbot több alkalommal eltűnt. A BKV Zrt. számos alkalommal pótolta ezt, azonban az újból kihelyezett elemet rövid időn belül újra eltulajdonították, ezért 2013-tól a fehérbot újbóli pótlására – figyelembe véve a kilátástalan előzményeket is – nem kerül sor.”

Megkérdeztük, hogy mennyire általános, hogy kihelyezett műalkotásokat nem sikerül megvédeni. A BKV válasza szerint „sajnos megállapítható, hogy rendszeresek a gondatlanságból, illetve rongálásból adódó károkozások, nemcsak a különböző műalkotásoknál, hanem egyéb más használati, illetve berendezési tárgyaknál (liftek, hulladéktárolók, falburkolatok stb.) is”. Azt azért még hozzátették, hogy a „BKV Zrt. minden lehetséges módon fellép a károkozókkal szemben, és minden szükséges lépést megtesz a rongálások minimalizálása érdekében”.

Oláh Mátyás Lászlónak nincs szerencséje a köztéri alkotásaival. A szobrásznak a 2013-as Szigeten semmisült meg alkotása, amikor egy performanszművész ráesett. Az műanyagből készült, törékenyebb darab volt.  És még a Teiresziász-szobor felállítása előtt, az Őszi Fesztiválon ellopták a Deák téri templom előtti kiállításon szereplő, Leütöm aput című szobrát. Nemcsak egy részét, hanem az egészet, a három hónapig készült, életnagyságú műgyantaszobrot. 

A Teiresziasz átadáskor még arról volt szó, hogy a szobrásznak lesz egy másik alkotása a Blaha Lujza téri peronon, egy lányt ábrázolt volna, amint pénztárcáját a szájába kapva keres valamit a táskájában. Oláh szerint a BKV marketing főosztályvezetője szerette volna a Communio című szobrot a Blaha Lujza térre, de végül nem állították fel. A pénztárca szempontjából jobb is így. 

A Teiresziasz-szobor megrongálói pedig valahol művészekké váltak, az alkotást átértelmezték, az ókorból a mai Magyarországra adaptálták azt, ahol egy vak botja sincs biztonságban, pláne a Parlament környékén.

A szomorú tekintetű labrador.Fotó: http://olah-matyas-laszlo.hu/

Ez a cikk az „Aztán úgy maradt” sorozat második része. Az első a Széll Kálmán téren 85 millióból kiépített, majd szinte azonnal lekapcsolt szupervilágításról szólt, amit két év alatt nem sikerült megjavítani. 

Ha tudsz olyan sztorit, ami passzol az Aztán úgy maradt sorozatba, küldd el nekünk a megirom(kukac)444.hu emailcímre.