Fidesz: Rendbe tettük az oktatást, pótoltuk a pénzeket

Egy kislány nézegeti az egyik új tankönyvét a Gyáli Bartók Béla Általános Iskolában 2018. augusztus 29-énFotó: Koszticsák Szilárd/MTI/MTVA

Szombat délelőtt az MSZP-s Kunhalmi Ágnes harcias hangvételű sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy a kormány „neohorthysta, neokeresztény, kőkonzervatív, sok tekintetben ostoba, elavult” oktatáspolitikát folytat, és emiatt tudásválság alakult ki Magyarországon. 

A szocialisták választmányi elnöke szerint a pedagógusok és a gyermekek túlterheltek, emiatt is nagy a pedagógushiány, mivel kétezer tanár hiányával kezdik meg a tanévet, mert sok tanár a pályát elhagyva külföldre megy, az elmúlt években több tízezer gyerek esett ki általános iskola végzettség nélkül az rendszerből.  

Elhangzott, hogy folyamatosan nő a funkcionális analfabetizmus, a PISA-teszteken a gyermekek egyre rosszabbul teljesítenek, egyre többen magániskolákba "menekítik ki" a gyermeküket az állami intézményrendszerből.

Pakolják a tankönyveket az újpesti Halassy Olivér Német Nyelvet Emelt Szinten Oktató Általános Iskolában 2018. augusztus 28-ánFotó: Máthé Zoltán/MTI/MTVA

Az ilyen sajtótájékoztatók többnyire visszhang nélkül maradnak, de a Fidesz olyan erőset reagált, hogy azzal felhívta a figyelmet Kunhalmi szavaira is. 

Az MTI-hez eljuttatott kormánypárti közlemény szerint a válságot a szocialisták hoztak az oktatásra, amikor százmilliárdokat vontak ki az oktatásból, a településekre hárították az iskolák fenntartási költségeit, a szülőket magukra hagyták a terhekkel, elvettek egy havi bért a pedagógusoktól és megalázóan alacsony fizetésért dolgoztatták őket. Kiüresítették és liberális tereppé tették az oktatást. A lényeg a végén jött:

a Fidesz 2010 óta pótolja a pénzt az oktatásba. Stabillá tette az iskolák működését, fejleszti az iskolákat, átlagosan 50%-os pedagógusbéremelést hajtott végre, és bevezette az ingyenes gyermekétkeztetési, és ingyenes tankönyvellátási programot.

Sajnos az elmúlt nyolc év oktatáspolitikája, különös tekintettel a közoktatásra, nem akkora sikertörténet, mint ahogy azt a kormány láttatni szeretné. 

mind olyan intézkedések voltak, amik az elmúlt két ciklusban hozzájárultak ahhoz, hogy a közoktatás egyre kevésbé legyen hatékony. Több ezres pedagógus-hiány van az országban. 

Jelentősen nőttek a pedagógusokra háruló adminisztrációs terhek, az oktatás minősége pedig a túlterheltség miatt látványosan gyengül: 2016 decemberében egyenesen rekord méretű zuhanást mutatott be a magyar oktatási rendszer az aktuális PISA-teszteken. A magyar oktatáspolitika anomáliáiról ebben a cikkben olvashatsz még.