Radó Péter: Akik ma az oktatásért felelnek, nem hisznek semmiben

oktatás
2018 szeptember 03., 07:05
comments 118

Elég reménytelennek látja az oktatás jelenlegi helyzetét az oktatáskutató, erről a Magyar Narancsnak adott interjúban beszélt.

Radó Péter szerint a szülők, a pedagógusok, az önkormányzatok és a szakszervezetek is a mostani rendszer fenntartásában lettek érdekeltek, és ezen áttörni nehéz, hosszadalmas feladat lesz. Úgy véli, az oktatási miniszter sokkal hamarabb belebukna egy valódi oktatási reformba, mint ahogy ennek az első hatásai távolról láthatóak lennének.

Az oktatáskutató szerint a helyzet nagyon rossz, de nem tud összeomlani a rendszer, mert nagyon alacsony színvonalon is elvegetál. „Az viszont igaz, hogy a magyar közoktatás mélyen az ország gazdasági ereje és kulturális lehetőségei alatt működik, és ilyen értelemben a helyzet valóban drámai” - tette hozzá. 

Radó az interjúban kijelenti, 

„akik ma az oktatásért felelnek, nem hisznek semmiben. Cinikus módon generálnak politikai háttérzajt, ami a néphülyítésen túl csak arra jó, hogy legitimációs mázat vonjon azokra a szörnyűségekre, amiket csinálnak”. 

A tanárok ellenállásáról úgy véli, csak most jöttek rá, hogy az a hajó elment, bár valójában már 2011-ben elment, amikor simán átment az új köznevelési törvény. 

„A tiltakozó mozgalomból kiment az a szufla, ami 2016 tavaszán még megvolt. Nagyon sok tanár egyszerűen elhagyta a pályát, egyre többen pedig elkezdték keresni a módját, hogy hogyan tudnának ezzel a rendszerrel együtt élni. Bár politikai értelemben nyolc év nem sok, de egy ember életében rettenetesen hosszú idő. Nyolc évig élni valami szörnyűségben, az rettenetes dolog, és nem lehet nyolc éven keresztül a folyamatos tiltakozás, ellenállás állapotában élni. Miután pedig a pedagógusok megtapasztalták, hogy hiába tolonganak 50 ezren a Kossuth téren, ennek semmiféle hatása nincs, azt hiszem, a legtöbben kiégtek és lelkileg feladták.”

Az új Nat-tervezet szerinte egyáltalán nem érdekes, mint mondja, „egy központi sillabusz nem tud működni, mert az előíró tantervek képtelenek alkalmazkodni a gyerekek sokféleségéhez. Nem is érdekes tehát, hogy mi van az új Nat-ban”.

A teljes interjú itt olvasható.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.