Újabb, kétes értékű buszokat vásárolt Budapestre a BKV, amely évek óta vásárolja fel Európa kidobott buszait. Ezúttal viszont nem Nyugat-Európa levedlett járműveit vásárolta meg a BKV, hanem Kelet-Európából érkezett a 8 db csuklós Mercedes Citaro, egy debreceni kanyarral, a horvátországi Rijekából. A hírről az Omnibusz számolt be.
A most, 2018-ban Budapesten üzembe álló buszok 2008-ban érkeztek a horvát városba, 10 darabot vásárolt belőlük a helyi közlekedési cég. 2012-ben, négy év múlva azonban kénytelenek voltak leselejtezni a folyamatos meghibásodások miatt.
Mint azt a horvát sajtó feltárta, a rijekai BKV (Autotrolej) négy éven át pereskedett az importőrrel (Euroline-nal) és a gyártót (Mercedes-Benz) képviselő német EvoBus-szal, hogy a garanciát érvényesíteni tudja. A per vége végül megállapodást lett, miszerint a németek leszállítottak Rijekának újabb csuklós Mercedeseket (a Conecto G-t) majdnem féláron: a Citarókat 297 ezer eurórért vette Rijeka 2008-ban, a megállapodás értelmében a Conectokért 129 ezer eurót fizettek négy évvel később. A Euroline közben csődbe ment.
A Rijekában leszerelt buszokat a németek visszahívták, és Mannheimbe vitték. A tízből egyet szétszereltek, egyet átalakítottak hibriddé, a maradék nyolcat pedig megvásárolta Debrecen. A Rijekában a műszaki problémák (a kipufogórendszerrel voltak kifejezetten bajok) miatt kidobott buszok akkor már 400 ezer kilométert mentek.
Ám Debrecenben sem váltak be, így kerültek a BKV-hoz. Darabját 57,5 millió forintért vásárolta meg a BKV (összesen 462 milliót fizettek értük). Hogy a debreceni közlekedési cég mennyiért szerezte be, arról nem találtam infót.
A tízéves buszokért tehát most a BKV 57,5 millió forintot fizetett ki. (A 2008-as rijekai beszerzés 297 ezer eurós darabára akkori euro/forint árfolyamon számolva 69,2 millió forintot ért, mai árfolyamon 97 millió forint lenne). És mivel ilyenkor át kell festeni, műszakilag átnézni, rendbe rakni a járműveket, a végleges ár feltehetően még magasabb.
Mint ismeretes, Budapest vásárolt volna jó áron 150 db új csuklós buszt, ám a kormányzat - mondván, hogy hamarosan beindul a magyar buszgyártás -, lefújta a tendert. A magyar buszok viszont nem készültek el.
A Solarisok darabját 277 ezer eurórért adták volna (85,7 millió forint), manapság pedig a török líra gyengülése miatt a Törökországban gyártott (ilyet kapott végül Rijeka is) Mercedes Conectókat kb. 85-90 millió forintért adják.
Arról, hogyan lett Budapest Európa roncsbusztemetője és a helyzet miért nem akar javulni, itt írtunk részletesen. Röviden: A BKV évtizedek óta nem tud új buszt vásárolni, pedig erre bőven volna lehetősége. A magyar busz viszont nem akar elkészülni, ezért rettenetesen drágán, változékony minőségű használt buszokat vesz a fővárosi közlekedési cég kényszerből.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.