Kár, kár, kár, a fővárost nem érte kár, kár, kár

Az elektronikus budapesti jegyrendszer folytatása és lezárása címmel tartott sajtótájékoztatót a Fővárosi Önkormányzat vezetése annak apropóján, hogy az elektronikus jegyrendszer projektje nem folytatódik, és nem zárul le még egy jó ideig a projekt bedőlése miatt.

A sajtótájékoztatón ennek megfelelően nem releváns, a projekt jövőjét és a kárba ment adóforintok sorsát érdemben taglaló mondatokat hallhattunk, hanem azt a politikusi mantrát, amit Tarlós István napok óta nyomat: Budapestet nem érte kár, a jegyrendszer megvalósul és szebb lesz, mint valaha.

A sajtótájékoztató politikai jellegét az is megtámasztotta, hogy azon sem a Tarlós István  főpolgármester, sem a projekt futásáért elsősorban felelős BKK-vezér, Dabóczi Kálmán nem jelent meg, így aztán Bagdy Gábor főpolgármesternek, Borbély Lénárdnak és Wintermantel Zsoltnak kellett folytatnia a diskurzust.

A főváros ura a helyzetnek, és előnyt fog kovácsolni a látszólag hátrányos helyzetből - jelentette ki Borbély Lénárd, aki mást mond, az álhírt gyárt, hazudik, rosszindulatú pletykát terjeszt. Ezután magabiztosan kijelentette, hogy 2020-ra, 2021-re már működni fog a rendszer Budapesten.

Az újságírók, köztük a 444 is, arra voltak kíváncsiak, mi alapján állítják azt, hogy a történtek ellenére nem lesz késés, nem lesz drágulás, ha egyébként a BKK eddigi közlése alapján elköltött a projektre 6,2 milliárd forintot, a nem létező rendszer üzemeltetésre kifizetett (!) 1,47 milliárd forintot, bukta a 2,2 milliárd forintos banki garanciát, és fizeti a finanszírozási hitelt.

Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes többször megismételte, hogy a fővárost kár nem érte. Majd nagy nehezen elismerte, hogy még nem lehet kijelenteni, hogy hogyan, milyen formában folytatódik a projekt, hogy pontosan mekkora részét lehet átmenteni, és különben is erről a BKK tud, de ő nincs itt, de kár nem érte a fővárost stb.

A kedvenc mondatom Bagdy erőlködéséből: 1000 százalékig biztos vagyok abban, hogy terveink szerint a projekt 100 százaléka átmenthető, bízunk benne, majd meglátjuk, de a fővárost kár nem érte.

Újpest polgármesterének, Wintermantel Zsoltnak a bunkósbot szerepét osztották, neki az volt a feladata, hogy elsorolja, 2010 előtt, a Demszky-korszakban hány projekt okozott kárt a fővárosnak, közöttük az első fővárosi jegyrendszerprojekt, az Elektra nem megvalósulása, hiszen sok százmillió forint ment el tanácsadói, tervezői díjakra.

Azután elmondták még háromszor, hogy a mostani jegyrendszer minden teljesített feladata a szoftvertől, a leszállított hardvereken, a tanácsadói megbízásokon át felhasználható lesz még, a fővárost kár nem érte.

A futni hagyott 2 milliárd forint

Felteszem, ezt fogjuk hallgatni egészen jövő októberig, az önkormányzati választás befejezéséig

Hosszas unszolásra azért néhány érdemi információt is kiköhögtek a város vezetői, ezek:

  • 2019 január végére derül ki a hogyan tovább: valóban folytatódhat-e a projekt, átveszi-e az állam stb. a beruházást. Addig időt kért Bagdy Gábor, a következő közgyűlés (december 12.) már tárgyalni fogja az ügyet.
  • A BKK azért hagyta futni a 2,2 milliárd forintos garanciát, mert bár nyár vége óta tudtak róla, hogy a kivitelező Scheidt&Bachmann fel akarja mondani, nem látták, hogy szerződésszegés lett volna a németek részéről, hogy a garanciális összeget lehívhassák. Mire a BKK-nál rájöttek, lehívni már nem lehetett. (Hogy ez sem számít kárnak, arról továbbra is meg van győződve a fővárosi vezetés.)
  • Ezt nemcsak a BKK vezetése, de az igazgatónácsa is így látta (az igazgatótanács elnöke Tarlós István főtancsadója, Szegvári Péter.)
  • A BKK-nak is vannak követelései a németek felé, tehát ha mégis kár érte a fővárost, azért nem érte kárt a főváros, mert majd a BKK is fog követelni.
  • Perről a németekkel szemben egyelőre nincs szó, de majd ezt is meglátják.
  • Bagdy Gábor nem tud arról, hogy a finanszírozó bank, az EBRD inkasszót tett volna a BKK számláira, kering ugyanis egy ilyen pletyka is.

A sajtótájékoztató után az LMP-s Gál József tartott tájékoztatót, amelyben elmondta, nincs arról meggyőződve, hogy a fővárost nem érte kár, ezért ellenzéki képviselőtársaival karöltve vizsgálóbizottság felállítására tesznek majd javaslatot.

Gál szerint ha lenne jegyrendszer, ma egy átszállásos utazás Budapesten nem 700 forint lenne, hanem csak 400 (az időalapú elszámolás miatt - a szerk.) 

A címlapkép 2018 november 14-én készült, Kovács Attila/MTI/MTVA