Orbán kivonta a szabályok alól a kormányzati médiaalapítványt, nem lesz versenyjogi vizsgálat

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végéig. Köszönjük, hogy összedobjátok. Akkor nem tartozunk majd senkinek, csak köszönettel - nektek.

A szerdai Magyar Közlönyben megjelent, Orbán Viktor által aláírt kormányhatározat értelmében a kormány  nemzetstratégiai jelentőségűvé minősítette az augusztusban életre hívott a Közép-Európai Sajtó és Média Alapítványnak (KESMA) történt felajánlásokat, és ezzel saját kezűleg kivonta a versenyjogi szabályok alól minden idők legnagyobb értékű médiapiaci üzletét. 

Orbán Viktor a parlamentben 2018. május 10-énFotó: ATTILA KISBENEDEK/AFP

A múlt héten, néhány óra alatt lezajlott felajánlások nyomán a KESMA-hoz tartozik a komplett megyei lappiac, a Hír TV, az Echo TV, az Origo.hu kiadóvállalata, a Magyar Idők, az Opus Press, a Bors, a Nemzeti Sport, a Lokál, a Figyelő, a Ripost, számos rádióállomás, összesen pedig több mint 450 (az atlatszo.hu kalkulációja szerint összesen 476) médium.

A tranzakció a médiapiac egésze, és különösen annak egyes ágazatai esetében nyilvánvaló, hogy túlzott befolyás összpontosul ezáltal az alapítvány kezében (amit egyébként Orbán Viktor régi harcostársa és a kormánypárt média szinte örökös szakmai vezetője, Liszkay Gábor felügyel, oldalán Bajkai István jelenlegi, és Varga István volt fideszes képviselővel.)

A nemzetstratégiai minősítéssel viszont az így létrejött médiakonglomerátumot sem a versenyhivatal, sem a médiahatóság nem kell vizsgálja. Az indoklásban egyetlen szó áll: közérdek. 
Versenyjogilag ennél nagyságrendileg kisebb ügyleteken is évekig szokott problémázni a versenyhivatal. Emlékezetes, hogy 2017 januárjában a GVH és a Médiatanács egyaránt elutasította, hogy az RTL megvásárolja a 24.hu kiadója, a Centrál Médiacsoport üzletrészének 30 százalékát.

Egy hete, november 28-án jelentette a be előbb a Talentis Group, hogy a Mészáros Lőrinc féle Mediaworks megvásárolta Liszkay Gábortól a Magyar Idők és a Karc FM kiadóját, a kormánybarát stróman Heinrich Pecinától a három megyei lapot kiadó Inform Médiát, az Andy Vajna felé Lapcom kiadót, benne a Kisalfölddel, a Délmagyarországgal és a Bors országos bulvárlappal, továbbá Puch Lászlótól a Mezőgazda Lap- és Könyvkiadó Kft.-t, benne többek közt a Szabad Föld hetilappal. 

Az egész csomag ezután ment a KESMA-hoz, és koordináltan követték az ügyletet további felajánlások, így

  • a HírTV Zrt., 
  • a Retro Rádió médiaszolgáltatója; 
  • az egykori Simicska-féle műsorgyártó cég, a Hung-Ister Zrt. 
  • a Schmidt Mária-féle K4A Lapkiadó Kft., a Figyelő hetilap kiadója; 
  • a Tombor András volt cége, a Mandiner Press Kft., a mandiner.hu hírportál kiadója; 
  • a Habony Árpádhoz tartozó Modern Media Group Zrt., a Lokál, a Lokál extra lapok, a lokal.hu és a 888.hu kiadója; 
  • továbbá Ómolnár Miklós cége,  Ripost Média Kft., a Ripost napilap, a Hello! magazin, valamint a ripost.hu és a faktor.hu internetes hírportálok kiadója.
  • a Matolcsy Ádám-féle Origo.hu-t kiadó New Wave Media Group Kft.,
  • továbbá a Mészáros-féle Opus Press Zrt. összes médiavállalata,

azaz néhány óra alatt majdnem a komplett kormányzati média egyetlen alapítvány birtokába került.

A központosítást, ahogy arról a 444-en nyár végén először hírt adtunk, eredetileg Orbán azért rendelte el, mert a vállalatok működése pazarló és átláthatatlan volt. 

A szerdai határozatban foglalt döntéssel a miniszterelnök egy olyan tranzakciót minősített versenyjogilag érdektelenné, amiben több száz, évi mintegy 60 milliárd forgatlmat bonyolító médiavállalat cserélt gazdát egyetlen nap alatt. 

A cégek összesített saját tőkéje a 444 összesítése szerint 20-21 milliárd forint, a foglalkoztatott munkavállalók száma pedig meghaladja a 2800-at. 

Még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni az év végig
Eddig összegyűlt: 0,2 millió Forint

Egész évben sokan támogattátok a szerkesztőséget, a ti segítségetek nélkül a 444 nem tudna stabilan működni. Most év végéig még 12 millió forintot szeretnénk összegyűjteni, ezt a pénzt az újság bővítésére fordítanánk, például abban is segítene, hogy januártól két új riporterrel kezdjük az évet. Segíts, hogy a 444 bővülni tudjon!

Támogasd a 444 szerkesztőségét!
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.