Oscar 2019: tényleg egy szuperhősös film fog versenyezni egy minimalista melodrámával

FILM
2019 január 23., 17:28

Kedden jelentették be a 2019-es Oscar-díjak jelöltjeit, a legjobb filmnek járó szoborért ezek a filmek versenyeznek egymással:

  • Fekete Párduc
  • BlacKkKlansman
  • Bohém rapszódia
  • A kedvenc
  • Zöld könyv
  • Roma
  • Csillag születik
  • Alelnök

A Fekete Párduc elvileg meglepetés, ez az első szuperhősfilm, amit legjobb film kategóriában Oscarra jelöltek. Ahogy az várható volt, a döntést sokan - fogalmazzunk így - furcsállták. Pedig ez egy több mint tíz éve tartó küzdelem felemás eredménye, melyet az úgynevezett népszerű filmek rajongói és készítői, valamint a legjobb filmért járó díjat csak magasztosabb alkotásoknak fenntartó arcok vívtak és vívnak ma is egymással. És akkor a hagyományos mozizás és a streamszolgáltatók harcát nem is említettük. 

link Forrás

Ahhoz, hogy legalább nyomokban megértsük, hogy került a Fekete Párduc ilyen díszes társaságba, elég sok évtizedet vissza kell mennünk. Az Akadémia az Oscar-gála első éveiben még csak próbálgatta a díjazások és jelölések mikéntjét, de 1944-re stabillá vált az a verzió, hogy a legtöbb kategóriában, így a legjobb filmben is 5 jelölt versenyez. Amikor 1953-ban először közvetítette a gálát a televízió, ez már egy stabilan működő rendszer volt, és az is maradt a következő 55 évre. 

Időről időre volt abból felháborodás, hogy az öt legjobb közé szinte sosem kerültek be a sikeres közönségfilmek, és sokszor olyan alkotásokat jelöltek, melyeket az amerikai közönség nagy része nem látott, és nem is akart látni. De az Akadémia nagyon sokáig nagyon sikeresen pattintotta le ezeket a próbálkozásokat.
Aztán jött Christopher Nolan A sötét lovagja, és a Jokert alakító Heath Ledger tragikus halála. A rendező Batman-sorozata hosszú évek óta az első olyan szuperhősös alkotás, ami talán filmművészeti szempontból is értékesnek mondható, legalábbis ez volt az általános vélekedés 2008-as premiere után. A sötét lovag óriási közönségsiker volt, és ezen a stúdió eléggé fel is bátorodott, így annak ellenére, hogy addig soha nem díjaztak ilyen filmet legjobb film vagy legjobb rendezés kategóriában, vadul kampányolni kezdtek az Oscar-jelölésekért. Heath Ledger végül posztumusz megkapta a legjobb férfi mellékszereplőnek járó szobrot, de a filmet nem jelölték a két legfontosabbnak tartott kategóriában. Viszont ezután radikális változtatásokat hajtottak végre a jelölések rendszerében.


„Több mint hat évtized után az Akadémia visszatér gyökereihez, a régi időkhöz, amikor az év legfontosabb díjáért szélesebb körben versenyezhettek” 

- így jelentette be egy közleményben az Akadémia, hogy a jövőben 5 helyett 10 film versenyezhet a legjobb filmnek járó díjért. A 2009-es döntést két évvel később annyiban megváltoztatták, hogy rugalmasabb lett a rendszer, és 5 és 10 között bármennyi alkotás versenyezhet, a felhozataltól függően. Aztán tavaly fontolóra vették, hogy bevezetnek egy új kategóriát az úgynevezett népszerű filmeknek, és ha így lett volna, bizonyára abban jelölik a Fekete Párducot is, de egyelőre úgy döntöttek, marad az elmúlt években kialakult felállás.

Idővel más stúdiók is rájöttek arra, amire a Marvel vagy a DC-vel összeállt Warner Bros, azaz hogy a legtöbb pénzt a legkisebb kockázattal úgy lehet keresni, ha saját franchise-birodalmat építenek maguknak, így egyre erősebb lett a szuperhősfilm-lobbi, és most jött el az a pont, hogy a legértékesebb kategóriákban is helyet követeljenek maguknak. Arról, hogy hogyan és miért alakult úgy az emberiség sorsa, hogy életünk végéig szuperhősös filmeket kell néznünk, itt már nagyon részletesen írtunk.

A Fekete Párduc összesen hét jelölést szerzett, a legjobb filmen kívül főleg technikai és művészeti díjakra, ahogy az a szuperhősös filmek esetében eddig megszokott is volt.  A film jelölése egyébként kicsit értelmet ad annak is, hogy a Netflix bevállalta a rizikót, és Alfonso Cuarón filmjével, a nem angolul beszélő, fekete-fehér Romával próbálja megszerezni első legjobb filmes Oscarját. A Roma elvileg minden, ami a Fekete Párduc nem, így azok, akik a népszerű kategória és a blockbusterek közelebb engedése ellen tiltakoztak, simán lehet, hogy protestszavazatot adnak a filmre. Csak hát ugye nemcsak ez a két film versenyez.

Alfonso Cuarón és a Roma főszereplője, Yalitza Aparicio
photo_camera Alfonso Cuarón és a film főszereplője, Yalitza Aparicio Fotó: Carlos Somonte/Netflix

Annak sem kell feltétlenül az egyébként fontos, de nem jó Fekete Párducra szavaznia, aki az afro-amerikaiak hosszú évtizedes ignorálása miatt aggódik. A jelöltek között van ugyanis Spike Lee filmje, a Csuklyások: BlacKkKlansman, ami azért kicsit komolyan vehetőbb alkotás. Ráadásul Spike Lee az Oscar igazi mostohagyereke; most - 30 évvel azután, hogy kijött az első filmje - jelölték először legjobb rendezés kategóriában. Aztán ott van még az eddig rengeteg jelölést begyűjtő, de azt díjakra váltani annyira nem tudó Csillag születik, a kritikusok által imádott A kedvenc, az abszolút Oscar-kompatibilis Zöld könyv, a Golden Globe-on taroló Bohém rapszódia és a nagyon jónak ígérkező Alelnök. Az eddiginél jóval változatosabb felhozatal így azt is magával hozza, hogy tényleg nagyon megjósolni, melyik film fog nyerni.

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.