40 másodperc. A New York Times értesülései szerint a Boeing 737 Max típusú gépek robotpilótájával végzett szimulációs tesztek alapján legfeljebb ennyi idejük lett volna az elmúlt fél évben szerencsétlenül járt két Boeing pilótáinak arra, hogy felülírják a hibás szenzorutasítás alapján közbelépő robotpilóta utasításait, és kivédjék repülőjük lezuhanását. Mindezt úgy, hogy nem is tudtak a probléma létezéséről.
A lap értesülései szerint az elmúlt napokban végzett tesztek során azt szimulálták, ami a jelek szerint a Lion Air és az Ethiopian Airlines járatain is történhetett: hogy a gép robotpilótája egy szenzor meghibásodása miatt átesés veszélyét érzékelve elkezdi lefele nyomni a gép orrát.
Mint kiderült, ennek kivédése még azoknak is komoly feladat, akiket felkészítettek a problémára, és még tudtak is róla, hogy ez fog történni. Velük szemben a Lion Air pilótáinak fogalmuk se lehetett róla, hogy a gépükön meg fog hibásodni egy szenzor, és mivel arról se tájékoztatták őket, hogy a korábbi géptípusokéhoz képest más a robotpilóta szoftvere, a helyzet megoldására se voltak egyáltalán felkészítve.
Az átesés elleni rendszerek (MCAS) hibás utasításainak kivédésére a bevett gyakorlat szerint át kell állítaniuk egy, a hüvelykujjuknál lévő kapcsolót. A Boeing 737 Max esetében ez csak átmenetileg írja felül a robotpilóta utasításait. Így ugyan 40 másodperc helyett akár perceik is lehetnek a probléma megoldására, csak elodázni tudják vele a katasztrófát, megelőzni nem.
A 737 Maxok robotpilótája ugyanis úgy van beállítva, hogy átesés veszélye esetén öt másodperces szünetekkel tíz másodpercre nyomja le a gép orrát. Vagyis a szünetekkel együtt negyven másodpercen belül háromszor is lefelé nyomják a gép orrát, ez már elég ahhoz, hogy a gép visszafordíthatatlanul zuhanni kezdjen.
A Lion Air szerencsétlenül jár 610-es járata adatainak elemzéséből kiderült, hogy a pilóták húsznál is többször próbálták leállítani a robotpilótát. Sikertelenül, mert ehhez még két másik kapcsolót is el kellett volna fordítaniuk az új gépen. De erről nem tudtak, mert nem kaptak róla tájékoztatást. Az új géptípus engedélyezésekor a Boeing és a hatóságok is arra jutottak, hogy nem szükséges tájékoztatni a pilótákat az új rendszerről, sem továbbképezni őket a kezelésére.
"Nagyon korlátozott az idő, ami alatt meg lehet oldani a problémát, ezek a pilóták viszont még csak nem is tudták, hogy ez a rendszer létezik" - mondta az esetről a New York Timesnak John Cox repülésbiztonsági tanácsadó, aki egykor maga is 737-esekkel repült.
A rendszert szimulátorban tesztelő pilóták arról beszéltek, hogy a robotpilóta meglepően erőszakosan vette át az irányítást. A tesztek során a rendszer módosítását is kipróbálták. A pilóták szerint ez már sokkal finomabban nyúlt bele a gép vezetésébe, és könnyebb is volt visszavenni tőle az irányítást. A Boeing ígérete szerint hamarosan telepítik a frissítést a gépeken, aminél még azt is megoldották, hogy a gép ne csak egy, adott esetben meghibásodott szenzor adatai alapján hozzon döntéseket, hanem minden esetben két szenzor adataira hagyatkozzon.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.