40 másodpercük lett volna a lezuhant Boeingek pilótáinak, hogy megoldjanak egy problémát, aminek a létezéséről se tudtak

Reggel 4 hírlevél
Amit tudni kell, minden reggel.

40 másodperc. A New York Times értesülései szerint a Boeing 737 Max típusú gépek robotpilótájával végzett szimulációs tesztek alapján legfeljebb ennyi idejük lett volna az elmúlt fél évben szerencsétlenül járt két Boeing pilótáinak arra, hogy felülírják a hibás szenzorutasítás alapján közbelépő robotpilóta utasításait, és kivédjék repülőjük lezuhanását. Mindezt úgy, hogy nem is tudtak a probléma létezéséről.

A lap értesülései szerint az elmúlt napokban végzett tesztek során azt szimulálták, ami a jelek szerint a Lion Air és az Ethiopian Airlines járatain is történhetett: hogy a gép robotpilótája egy szenzor meghibásodása miatt átesés veszélyét érzékelve elkezdi lefele nyomni a gép orrát.

Mint kiderült, ennek kivédése még azoknak is komoly feladat, akiket felkészítettek a problémára, és még tudtak is róla, hogy ez fog történni. Velük szemben a Lion Air pilótáinak fogalmuk se lehetett róla, hogy a gépükön meg fog hibásodni egy szenzor, és mivel arról se tájékoztatták őket, hogy a korábbi géptípusokéhoz képest más a robotpilóta szoftvere, a helyzet megoldására se voltak egyáltalán felkészítve.

Az átesés elleni rendszerek (MCAS) hibás utasításainak kivédésére a bevett gyakorlat szerint át kell állítaniuk egy, a hüvelykujjuknál lévő kapcsolót. A Boeing 737 Max esetében ez csak átmenetileg írja felül a robotpilóta utasításait. Így ugyan 40 másodperc helyett akár perceik is lehetnek a probléma megoldására, csak elodázni tudják vele a katasztrófát, megelőzni nem.

A 737 Maxok robotpilótája ugyanis úgy van beállítva, hogy átesés veszélye esetén öt másodperces szünetekkel tíz másodpercre nyomja le a gép orrát. Vagyis a szünetekkel együtt negyven másodpercen belül háromszor is lefelé nyomják a gép orrát, ez már elég ahhoz, hogy a gép visszafordíthatatlanul zuhanni kezdjen.

A Lion Air szerencsétlenül jár 610-es járata adatainak elemzéséből kiderült, hogy a pilóták húsznál is többször próbálták leállítani a robotpilótát. Sikertelenül, mert ehhez még két másik kapcsolót is el kellett volna fordítaniuk az új gépen. De erről nem tudtak, mert nem kaptak róla tájékoztatást. Az új géptípus engedélyezésekor a Boeing és a hatóságok is arra jutottak, hogy nem szükséges tájékoztatni a pilótákat az új rendszerről, sem továbbképezni őket a kezelésére.

"Nagyon korlátozott az idő, ami alatt meg lehet oldani a problémát, ezek a pilóták viszont még csak nem is tudták, hogy ez a rendszer létezik" - mondta az esetről a New York Timesnak John Cox repülésbiztonsági tanácsadó, aki egykor maga is 737-esekkel repült.

A rendszert szimulátorban tesztelő pilóták arról beszéltek, hogy a robotpilóta meglepően erőszakosan vette át az irányítást. A tesztek során a rendszer módosítását is kipróbálták. A pilóták szerint ez már sokkal finomabban nyúlt bele a gép vezetésébe, és könnyebb is volt visszavenni tőle az irányítást. A Boeing ígérete szerint hamarosan telepítik a frissítést a gépeken, aminél még azt is megoldották, hogy a gép ne csak egy, adott esetben meghibásodott szenzor adatai alapján hozzon döntéseket, hanem minden esetben két szenzor adataira hagyatkozzon.

444 MAKRO a Kör tagjainak

A 2018‑as választások titkos tárgyalásainak története.

Megnézem
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.