Az EP támogatja az eldobható műanyagok betiltását 2021-től

Az Európai Parlament szerdán támogatta az egyszer használatos műanyagok (például tányérok, evőeszközök, szívószálak és fülpiszkálók) betiltását 2021-től. A döntést 560 szavazattal, 35 ellenszavazat és 28 tartózkodás mellett fogadták el.

Ennek értelmében 2021-től az alábbi műanyag termékek lesznek betiltva az Európai Unióban:

  • egyszer használatos evőeszközök (villák, kések, kanalak és pálcikák),
  • egyszer használatos tányérok,
  • szívószálak,
  • fülpiszkálók,
  • léggömbök pálcikái, és
  • oxidatív úton lebomló műanyagok, ételtartók és expandált polisztirolból készült poharak.

A tagállamoknak 2029-re a műanyag flakonok 90 százalékát össze kell gyűjteniük, a műanyag palackoknak 2025-re legalább 25 százalékukban, 2030-ra pedig már 30 százalékukban újrahasznosított anyagból kell állniuk.

A törvény emellett többek között a dohánygyártók esetében megerősíti a „szennyező fizet" elvet, és bevezeti a gyártók kiterjesztett felelősségét. Hasonló rendszer lesz a halászfelszereléseknél is, ahol ezentúl a gyártók (nem pedig a halászok) tartoznak felelősséggel a tengeren elvesztett halászhálók begyűjtésének költségeiért.

A törvény szerint kötelezővé kellene tenni a csomagoláson feltüntetett figyelmeztetést, ami szerint a műanyag füstszűrős cigaretta eldobása káros a környezetre. Ugyanez vonatkozna a műanyag poharakra, a nedves törlőkendőkre és az intimbetétekre is.

Az eldobható műanyag szatyrok betiltásáért tüntetve nagyméretű „Stop plastic” feliratot tartanak fel a Greenpeace Magyarország demonstrációjának résztvevői a Hősök terén 2018. szeptember 30-án.Fotó: Mónus Márton/MTI/MTVA

Az EP 521:63 arányban megszavazta a személyautók és kisteherautók szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről szóló megállapodást is. Ennek értelmében az új személyautóknál 37,5 százalékkal, míg a könnyű haszongépjárműveknél 31 százalékkal kell leszorítani az átlagos szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra a 2021-es szinthez képest. Az Európai Unió társjogalkotó intézményei decemberben hozták tető alá az előzetes megállapodást, ami szakértők szerint fontos a közlekedési szektor modernizálása érdekében. (via EP/MTI)