Bár a klímaváltozást okozó/felgyorsító üvegházhatású gázok közül a leggyakrabban a szén-dioxidról hallunk, az egészséget közvetlenül károsító légszennyező anyagok közül a legnagyobb veszélyt az nitrogén-dioxid jelenti.
Ezt nem szabad szem elől tévesztenünk, amikor parttalan, végeláthatatlan vitába keveredünk kibocsájtási normákról, ökológiai-lábnyomról.
A nitrogéndioxid (NO2) az egyik olyan anyag, aminek bizonyíthatóan halmozottam káros hatása van az egészségre, légzőszervi megbetegedéseket okoz, súlyosbítja az asztmát.
Az EU-ban a legnagyobb nitrogéndioxid-kibocsátó szektorok a közúti közlekedés és szállítmányozás, az ipari tevékenységek és a lakossági égéstermékek. Az EEA (Európai Környezetvédelmi Ügynökség) által megjelentetett 2018-as jelentés szerint az EU-ban 19 olyan tagállam van, amely túllépte a nitrogéndioxid-koncentráció értékhatárát.
A helyzetről pontos adatokat a Copernicus Sentinel-5P műhold szállít, amit 2017-ben lőttek fel, így már elég régen elemzi a légkört.
„Annyira jó a műhold a térbeli felbontása, hogy tökéletes pontossággal és részletességgel képes meghatározni a nagyvárosokban a kibocsátást helyszínét, illetve nyomon követni a változásokat.” – avat be Folkert Boersma, a Holland Királyi Meteorológiai Intézet (KNMI) kutató professzora.
A mérések alapján a kép komoly nitrogéndioxid koncentrációt mutat Európa fölött. A nitrogéndioxid főleg a (dízel) gépjárműforgalom és az ipari tevékenységek során termelt égéstermék, ami rendkívül káros az egészségre, főleg légzőszervi megbetegedéseket okoz. Az Európai Űrügynökség által készített felvételen jól látható az NO2 szint alakulása:
Főleg ezért kapnak balról-jobbról pofonokat a dízelek, pedig a kipufogógáz tisztítására van technológia, csak drága és még tovább bonyolítja az amúgy sem faék egyszerűségű gázolajos hajtásrendszer felépítését.
Igaz, amíg a szállítmányozásban nem találnak alternatív megoldást, addig a személyi közlekedésben elért eredmények csak szépségtapaszként hatnak, de legalább autósként már van rengeteg, lelkiismeretet nyugtató opció, hibridek, konnektoros hibridek, és kizárólag villannyal hajtott típusok tömkelegéből választhatunk.
(forrás: Toyota sajtóközlemény)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.