Az elmúlt évtized legnagyobb privatizációjára készül a francia állam: eladnák a meghatározó részesedésüket az Aéroports de Paris nevű vállalatban, ami a Charles de Gaulle és az Orly repülőtereket működteti. A két repülőteret évente százmillióan használják.
Azzal együtt pedig, hogy Emmanuel Macron elnök eladná az állami részesedést a nemzeti szerencsejáték-cégben, illetve az ENGIE energetikai óriáscégben is, ez lenne minden idők egyik legnagyobb francia privatizációs hulláma.
A repülőterek privatizálása alapvető fontosságú része Macron modernizációs tervének - írja a Guardian. Az állam 7 milliárd euró nyereséget remél az eladásból, amit startupokat és technológiai fejlesztéseket támogató befektetési alapba irányítanának át, illetve az államadósságot csökkentenék belőle.
A lépéssel szemben komoly összefogás indul: egymással egyébként egyáltalán nem barátságos erők fogtak össze a szélsőbaloldaltól Nicolas Sarkozy jobboldali pártjáig a terv ellen. Szerintük Macron „kiárusítja a családi ezüstöt”, és az angol példa (ahol a Heathrow repülőteret és vasútvonalakat is privatizáltak) jól mutatja, milyen szörnyű eredménnyel járhat, ha a kulcsfontosságú közlekedési infrastruktúrát eladják.
A tervük az, hogy népszavazást kezdeményeznek az eladás ellen. Ehhez a francia választók 10 százalékának, vagyis 4,7 millió embernek az aláírását kell összegyűjteni kilenc hónap alatt.
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.