Blikk: Ki volt kapcsolva a balesetnél a Viking Sigyn közelségjelzője

Dr. Sógor Zsolt, a Hableányt üzemeltető cég ügyvédje megkapta az iratokat, amik az elsődleges szakértői véleményeket tartalmazzák a kirándulóhajó tragédiájával kapcsolatos eljárásban. Ezek a szakvélemények a Viking Sigyn 46 fős személyzetének és 184 utasának vallomásaira is alapoznak, valamint arra a videófelvételre, amit egy amerikai pár készített a szállodahajó fedélzetén az ütközésről.

A videón nem hallatszik, hogy a Viking Sigyn közelségjelző radarja észlelte volt a Hableányt, ahogyan az sem látszik, hogy a szállodahajó lassított volna az ütközés előtt.

Ez a közelségjelző mikrohullámokat bocsát ki, amik visszaverődése alapján jelez, ha valamilyen tárgy közel került a hajóhoz. Ilyen tárgy lehet egy hídpillér vagy egy másik hajó, ezek a radarok ugyanis úgy vannak beállítva, hogy uszadékfára például nem adnak jelet.

„A kikapcsolt vészjelzőre egy magyarázat elképzelhető: a forgalmas szakaszon legalább 15-20 másik hajó közlekedett, így folyamatos volt a felesleges jelzés, ami zavarhatott, ezért inkább kikapcsolták a jelzőhangot”

- mondta a Blikknek a hajózási szakember.

A szakértői iratokból az is kiderül, hogy a Viking mozgatható kapitányi hídját egy méterrel alacsonyabbra engedték a maximális magasságnál, amit az áradó Duna vízállása sem indokolt. Hogy ennek mi a pontos oka, az még nem derült ki, az ilyen nagy szállodahajóknak egyébként is elég nagy a holtterük, hát még így. (Blikk)