Soha ilyen nem történt: a kormány állítólag leállította egy brutális erdőirtással járó kiemelt projekt tervezését a Határ úti Kiserdőért aggódó civilek miatt

„Nagy ritkaság, hogy a kormány a tervezési folyamatokat leállította az önök tevékenysége nyomán” 

- mondta a KKBK-t, vagyis a Kiemelt Kormányzati Beruházások Központját képviselő egykori országos főépítész, Fegyverneky Sándor egy múlt pénteki egyeztetésen a Határ út mellett húzódó 21 hektáros zöldfelület megmentésére alakult Kiserdővédők és a Wekerle Társaskör képviselőinek. Fegyverneky ehhez még annyit tett hozzá, hogy tudomása szerint még konkrétan sosem történt ilyen eset, ami jól jelzi a kormány pozítív szándékát.

A dolog valóban csodaszámba menne, de miről is van szó igazából és mit állított le a kormány? 

A budapesti olimpia miatt tervezték meg, de olimpia híján is megépítik azt a két, egymással összefüggő, a Lágymányosi hídtól nem sokkal délre megcsinálandó hidat, amik közül az egyik a dél-budai Galvani utca magasságában vezet majd át Újbudáról a Csepel-szigetre, a párja pedig ugyanebben a vonalban, a pesti Kén utca magasságában szeli majd át a Ráckevei Duna-ágat. 

Fotó: Erdos Laszlo/Elmedia

Ez utóbbi hídhoz is ki kell persze alakítani a várhatóan jelentős forgalmat elvezető utakat, illetve átalakítani, kibővíteni a meglévőket. Ennek a tervezési folyamatnak a részeként az illetékesek először arra jutottak, hogy a hatalmas forgalmat a József Attila lakótelep és a Wekerle telep között futó Határ útra vezetik. Méghozzá olyan módon, hogy a jelenleg 2 sáv + villamossínek szerkezetű Határ úthoz hozzáépítenek még 4 sávot és ezt az összesen 8 sávos útszörnyeteget vezetik el a két sűrűn lapott telep között, ráadásul úgy, hogy emiatt nagyrészt kivágják a környék élhetőségének egyetlen zálogát a 21 hektáros Kiserdőt. 

Kezdetben úgy tűnt, hogy a projekt a szokásos mederben halad, amennyiben a tervek 2017. szeptemberére várt elfogadása előtt nem sokkal hívtak csak össze egy lakossági fórumot, amin ráadásul sem Tarlós főpolgármester, sem Seszták Miklós akkori fejlesztési miniszter, sem pedig a tervezők nem jelentek meg. 

Csakhogy ezek után egyrészt szokatlanul erősnek és szervezettnek bizonyult a lakossági tiltakozás, másrészt történt még egy szokatlan dolog: ismert fideszes politikusok álltak ki nyíltan, névvel a terv ellen. A témáról

Hatalmas erdőirtás készül a Határ úton, a kétségbeesett lakók Áderhez, a fideszes politikusok pedig egymás ellen fordultak

címmel írtunk akkor cikket.

A Lakótelepi Mulatság nevű, 2017. szepmberében megrendezett eseményen mind Bácskai János ferencvárosi fideszes polgármester, mint Kocsis Máté, aki akkor még Józsefváros első embere volt, kifejezetten kemény hangon ítélte el a tervet. Kocsis 2018-as választási kampányát beindító beszédében konkrétan olyanokat mondott, hogy

"Idén nyáron nagyon sokat dolgoztunk valamin, ami Önöknek fontos, és amiből ki akarták Önöket hagyni, az pedig az, hogy a kiserdő helyén valakik kitalálták, hogy legyen egy út, és egész nyáron azon dolgoztunk, hogy ne legyen. Be is jelenthetem Önöknek, hogy ilyen út nem lesz."

Ez a bejelentés akkor még sokkal inkább a közeledő választásoknak volt köszönhető, mint a tényeknek, de a dolgok meglepetésre tényleg efelé mozognak, bár idén azt érdemes észben tartani, hogy ősszel önkormányzati választások lesznek.

2018-ban egyébként nem tűntek ennyire rózsásnak a dolgok, a Kiserdővédők hiába dolgoztak ki például saját alternatív útvonalat, ami elkerülné a Határ utat és a sűrűn lakott övezeteket, és hiába rendeztek erről fórumot, arra kormányoldalról senki sem ment el a korábbi ígéretek és nyilatkozatok ellenére.

A Kiserdővédők vizualizációja a NIF által első körben tervezett útról egy előterjesztésben elrejtett terv alapján. Nem merik nagydobra verni.Forrás: JarlDesign/Kiserdővédők

Ehhez képest múlt pénteken nemcsak hogy megtörtént az első közvetlen egyeztetés a két érintett civil szervezet és a KKBK között, hanem a kormányzatot képviselő Fegyverneky ezen konkrét, számonkérhető állításokat/ígéreteket is tett az előbbiek beszámolója szerint. Vagyis a következőket állította a volt főépítész:

  • A Kén utcai híd és a levezető utak megépítse eldöntött kérdés.
  • Viszont jelentleg "nincs semmiféle tervezés a Kiserdő területén átvezető útvonalakról. A tervezés le lett állítva, ezzel megnyílt a lehetőség, hogy más nyomvonalakat optimalizáljunk." A civilek megjegyzik, hogy az ő információik szerint a tervezés 2017. után sem állt le, de most "őszintén remélik", hogy "a tervezés tényleg szünetel és valódi párbeszéd jön."
  • A talán legreménykeltőbb tényállítás Fegyvernekytől, hogy "Az útvonaltervek előkészítésének folyamatát egy kormányrendelettel néhány nappal ezelőtt 2020 júniusról 2022 júniusra tolták ki."

A volt főépítész azt is állította, hogy az illetékesek tanulmányozták a civilek alternatív nyomvonal javaslatait, amelyek elkerülik a Kiserdőt, és ezeket a javaslatokat kívánják a megvalósíthatóság szempontjai alapján (műszaki paraméterek, költségek) megvizsgálni.

A civilek a találkozón a következőket deklarálták:

  • Kiindulási alapnak tekintik az alternatív nyomvonalat, amivel meg szeretnék menteni a Kiserdőt, de azt sem szeretnék, hogy egy másik lakóközösségre tolják rá az utat.
  • Mivel újra felmerült a megszűnő ferencvárosi pályaudvaron átmenő nyomvonal lehetősége, arra figyelmeztettek, hogy az érintené az Aszódi lakótelepen élőket, akikre szintén gondolni kell.
  • Fontosnak tartják az alternatív közlekedési módok vizsgálatát is.
  • Kérték Fegyvernekyt, hogy a KKBK írásban is erősítse meg nekik, hogy "nincs semmiféle tervezés a Kiserdő területén átvezető útvonalakról és nincs kiválasztott nyomvonal, illetve, hogy a továbbiakban folyamatosan együttműködnek velünk, betekintést adnak a nyomvonalvizsgálatokat érintő munkafolyamatokba, a munkafolyamatok előrehaladtával pedig elindul végre részükről is a társadalmi egyeztetés."

A következő találkozó szeptemberben lesz, legkésőbb akkor kiderül, hogy a KKBK tényleg tartja-e magát a megbeszéltekhez.