5 milliárd dolláros bírságot fizethet be a Facebook a felhasználók adataival való visszaélés miatt

5 milliárd dollárt kell fizetnie a Facebooknak, amiért bizonyíthatóan visszaélt 87 millió felhasználója adataival. A nem kereskedelmi célra megadott adatokat (email, biztonsági telefonszám) értékesítette, miközben az adatok kezelésének átláthatóságát sem biztosította.

A bírságot az amerikai szövetségi kereskedelmi bizottság (FTC) állapította meg, miután az öttagú bizottság 3-2 arányban megszavazta. A határozat csak a republikánus tagok támogatásának köszönheti, hogy életbe léphet, a demokraták ugyanis meglehetősen elégedetlenek voltak a büntetéssel.

„Annak ellenére, hogy több milliárd felhasználónak azt ígérte, adatait biztonságban tudhatja a Facebooknál, a cég becsapta felhasználóit” - közölte a bizottság elnöke, Joe Simons.

A nemmel szavazó demokrata Rohit Chopra szerint viszont komoly baj a döntéssel, hogy a Facebook vezetőit nem vonta eljárás alá, nem vizsgálta felelőséggüket, ráadásul a probléma magját sem szüntette meg. Szerinte továbbra sem lesz megismerhető az, hogy Facebook, hogyan kezeli és milyen szempontok alapján értékesíti harmadik félnek a saját felhasználóitól megszerzett adatokat.

Az FTC ráadásul döntését csak egy, igaz a legnagyobb port kavaró ügyben a brit elemző cég, a Cambridge Analytciának eladott adatok miatt vonta felelősségre a Facebookot, és kínosan ügyelt arra, hogy a cég vezetését felelősség ne terhelje: Mark Zuckerbergék esetében csak a 2019 június 12. után érkezett bejelentésekkel foglalkoztak.

Chopra szerint, amíg nem terheli személyes felelősség a cégvezetést, addig a bírságok is hatástalanok maradnak, hiszen szerinte a cég simán megtermelte a büntetést az obskuros módon értékesített személyes adatokból.

A bizottság republikánus elnöke viszont úgy látja, azzal, hogy az FTC ezentúl arra kötelezi a Facebookot, hogy adatbiztonsága felett egy független bizottság őrködjön, illetve a Mark Zuckerbergnek és a vezetésnek negyedévente büntetőjogi felelősségük tudatában nyilatkozni kell arról, hogy a cég nem él vissza az adatokkal, megfelelő garancia lesz a jövőben.

A Facebook a döntés után közölte, az FTC segítségével egy új rendszert alakíthatnak ki, amellyel a jövőben sokkal hatékonyabban tudnak fellépni az ilyen visszaélések ellen. (Reuters)

Kapcsolódó
Uralkodj magadon!
Új kommentelési szabályok érvényesek 2019. december 2-től. Itt olvashatod el, hogy mik azok, és itt azt, hogy miért vezettük be őket.