Leépítésekre készül a Bosch, mert az autógyártás stagnálására számít a következő években

külföld
2019 augusztus 06., 15:21

Leépítésekre készül és az autógyártás stagnálására számít a következő években a Bosch, a világ legnagyobb autóipari beszállítója.

A német társaság igazgatótanácsának elnöke egy lapinterjúban azt mondta, az új autók piaca jóval gyengébben fejlődik, mint ahogy egy éve gondolták. Az idén eddig Európában, Indiában, Kínában, az USA-ban, „gyakorlatilag mindenhol visszaesés volt”, helyenként 10 százalékot meghaladó mértékben – mondta a Süddeutsche Zeitungnak Volkmar Denner, aki szerint „a kilátások nem jók”.

Szerinte az iparágnak nem átmeneti visszaeséssel kell számolnia: a Boschnál az új tervek kiindulópontja az, hogy a következő években stagnál az autógyártás, szemben az utóbbi időszakkal, amikor „szinte mindig csak fölfelé tartottunk”.

„A hátszél elült” – mondta a Bosch vezetője. Más területeken, köztük a gépgyártási üzletágban ugyan jobb a helyzet, de az új megrendelések állományának csökkenésében érezhető a gazdasági konjunktúra visszaesése – mondta.

A Boscht különösen megviselik a Volkswagen csoportnál 2015-ben kitört dízelbotrány hatásai, mert a társaság jelentős részt ural a dízeltechnológia területén. „Ha egy dízel-befecskendező rendszernél 10 munkatársat alkalmazunk, akkor egy benzines rendszernél 3-at, egy elektromos hajtásrendszernél pedig 1-et” – érzékeltette a nagyságrendeket Volkmar Denner. A dízelmotorral szerelt kocsik piaci részesedése erőteljesen csökken Európában, és Indiában is visszaesés tapasztalható – mondta.

A gondok miatt a világszerte kb. 400 ezer embert (Magyarországon 13 ezernél is több munkavállalót) foglalkoztató csoport az idén nem tudja tovább növelni a nyereségét, az árbevétele pedig a tavalyi szinten lesz a jelenlegi számítások szerint.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédet mond a Bosch vállalatcsoport új tréningközpontjának átadásán Hatvanban 2015. április 14-én.
photo_camera Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter beszédet mond a Bosch vállalatcsoport új tréningközpontjának átadásán Hatvanban 2015. április 14-én. Fotó: Komka Péter/MTI/MTVA

Mindennek lesznek „kihatásai a munkatársakra”, főleg a dízeltechnológiával foglalkozó üzemekben, hiszen „természetesen reagálnunk kell a kereslet csökkenésére” – mondta Volkmar Denner.

Egyelőre nem tudni, hogy mekkora leépítésre lesz szükség, de igyekeznek majd a lehető legkíméletesebben eljárni, például a korai nyugdíjazás lehetőségeinek kihasználásával vagy az időszakosan foglalkoztatottak számának csökkentésével – közölte.

A Bosch vezetője szerint a dízelmotornak van jövője, és a haszongépjárműveknél „középtávon nincs alternatívája, ezért ezek a piacok stabilak”. A cég előrejelzése szerint 2030-ban még mindig 75 százalékos lesz a belső égésű motorral szerelt gyártmányok aránya azt új autók piacán, ezért a Boschnak az a „kötelessége”, hogy továbbra is törekedjék a robbanómotorok hatékonyságának növelésére, és így a környezeti terhelés csökkentésére – mondta.

De a cég az új meghajtási technológiák területén is igen aktív: hagyományos autóipari partnerei rövid- és középtávon a gyártmányok többségét belső égésű motorral szerelve értékesítik, viszont az alternatív meghajtási technológiák aránya gyorsan nő majd, ezért a Boschnál egyszerre több különböző technológiával foglalkoznak – mondta Volkmar Denner.

A cég a mesterséges intelligencia területén is jelentős fejlesztéseket visz véghez, az amerikai informatikai konszernekkel ellentétben az ipari felhasználási területekre összpontosítva. Példaként említette, hogy szeptemberben a frankfurti nemzetközi autókiállításon (IAA) bemutatják az első olyan, autóba szerelhető kamerát, ami nemcsak felvételeket rögzít, hanem a gépi tanulás eredményeképpen képes megkülönböztetni egymástól az embereket és a járműveket. A készülék rövidesen egy modell szériatartozéka lesz – mondta.

A Bosch 2018-ban rekordméretű, 78,465 milliárd eurós (25 740 milliárd forint) értékesítési árbevételre tett szert az előző évi 78,066 milliárd euró után. A nettó nyeresége 3,574 milliárd euróra nőtt a 2017-ben elért 3,294 milliárd euróról. A csoport adó- és kamatfizetés előtti (üzemi) eredménye (EBIT) 5,502 milliárd euróra nőtt 2018-ban a 2017-es 4,944 milliárd euróról. Az adózás előtti nyereség pedig 5,067 milliárd euróra nőtt 4,796 milliárd euróról. (MTI)

Kiemelt videóink

Kommentek

Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.