Az újraválasztott Márki-Zay Péter azt ígérte, hogy első intézkedése az ingyenes tömegközlekedés bevezetése lesz. Mivel a választás után már nem kormánypárti többségű közgyűléssel kell dolgoznia, ezért erre lesz is lehetősége.
A 43 ezer fős megyei jogú város az egyik legnagyobb területű az országban, ahol 9 vonalon járnak a buszon. A polgármester a G7-nek azt mondta, hogy a Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint, amihez csak 10 millió forinttal járul hozzá a jegybevétel. Márki-Zay szerint ez nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne. A fennmaradó 100 milliót eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból, felerészben önkormányzati forrásból fedezték.
A döntésnek szociális okai vannak, mondja Márki-Zay, és egy olyan ismerősét hozza fel példának, aki három kilométert biciklizik a templomba, mert nem tudja kifizetni a jegyet. „A buszok eközben üresen állnak. Hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő” - mondja a polgármester, aki szerint csak hétköznap reggel, illetve az iskola- és a munkaidő végén kihasználtak a buszok.
Márki-Zay szerint nem életszerű, hogy a hódmezővásárhelyiek tömegesen váltsanak át kocsiról buszra, mert ahhoz a helyközi - főleg a szegedi - járatokat kellene ingyenessé tenni. Európában általában ez a cél: tavalyi hír például, hogy szinte egész Észtországban ingyenessé tették a buszközlekedést, hogy csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást és a vidék elnéptelenedését.
Az ingyenes tömegközlekedéshez városkártyát kell kiváltani, amivel a szintén nem túlzsúfolt helyi múzeumokba is díjmentesen lehet bejutni. (G7)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.