Hódmezővásárhelyen lehet először ingyenes a tömegközlekedés

Az újraválasztott Márki-Zay Péter azt ígérte, hogy első intézkedése az ingyenes tömegközlekedés bevezetése lesz. Mivel a választás után már nem kormánypárti többségű közgyűléssel kell dolgoznia, ezért erre lesz is lehetősége. 

A 43 ezer fős megyei jogú város az egyik legnagyobb területű az országban, ahol 9 vonalon járnak a buszon. A polgármester a G7-nek azt mondta, hogy a Volánbusz által üzemeltetett rendszer költsége évi 110 millió forint, amihez csak 10 millió forinttal járul hozzá a jegybevétel. Márki-Zay szerint ez nem olyan összeg, amelynek kiesése nagy kockázat lenne. A fennmaradó 100 milliót eddig felerészben állami árkiegészítő támogatásból, felerészben önkormányzati forrásból fedezték.

A Szeged és Hódmezővásárhely között épülő tram-train villamosvasút-vonal hódmezővásárhelyi szakasza 2019. május 13-án. A kiépülő villamosvonal és a meglévő vasútvonal összekapcsolásával gyorsabb és kényelmesebb lesz a közösségi közlekedés, Szeged és Hódmezővásárhely központja között gyors és átszállásmentes kapcsolat jön létre.Fotó: Máthé Zoltán/MTI/MTVA

A döntésnek szociális okai vannak, mondja Márki-Zay, és egy olyan ismerősét hozza fel példának, aki három kilométert biciklizik a templomba, mert nem tudja kifizetni a jegyet. „A buszok eközben üresen állnak. Hétvégente egy-két ember utazik egy buszon, és ez szó szerint értendő” - mondja a polgármester, aki szerint csak hétköznap reggel, illetve az iskola- és a munkaidő végén kihasználtak a buszok.

Márki-Zay szerint nem életszerű, hogy a hódmezővásárhelyiek tömegesen váltsanak át kocsiról buszra, mert ahhoz a helyközi - főleg a szegedi - járatokat kellene ingyenessé tenni. Európában általában ez a cél: tavalyi hír például, hogy szinte egész Észtországban ingyenessé tették a buszközlekedést, hogy csökkentsék az üzemanyag-fogyasztást és a vidék elnéptelenedését.

Az ingyenes tömegközlekedéshez városkártyát kell kiváltani, amivel a szintén nem túlzsúfolt helyi múzeumokba is díjmentesen lehet bejutni. (G7)