Az utcai terepjárók terjedése a 2. legfőbb oka a szén-dioxid-kibocsátás növekedésének

Az utcai terepjárók vagy szabadidő-autók (angolul: SUV) iránti növekedő kereslet volt a második legfőbb oka annak, hogy nőtt a globális szén-dioxid-kibocsátás mértéke 2010 és 2018 között – állítja a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) friss elemzése, amiről a Guardian számolt be.

Ebben az időszakban a SUV-ok piaci részesedése 17 százalékról 39-re emelkedett, és az éves kibocsátásuk több mint 700 megatonna szén-dioxidra nőtt, ami több mint az Egyesült Királyság és Hollandia éves kibocsátása együtt. Ha a SUV-ot vezetők egy nemzetet alkotnának, ők lennének a 7. legtöbb szén-dioxidot kibocsátó ország.

Az erőműipart kivéve egyetlen energiaágazatban sem nőtt a kibocsátás ennyire, a SUV-ok megelőzték a nehézipart (ideértve a vasat, acélt, cementet és alumíniumot), a repülést és a szállítást is.

A nehezebb, rosszabb aerodinamikájú, tehát környezetszennyezőbb SUV-ok felé történő közelmúltbeli drámai váltás ellensúlyozta mind a kisebb autók hatékonyságának javulását, mind az elektromos járművek szén-dioxid-megtakarítását.

Miközben a globális autóipar stagnál (részben az USA és Kína kereskedelmi háborúja miatt), a SUV-ok szegmense tavaly 35 millió eladott járművel rekordot döntött, Európában, az USA-ban, Kínában és Indiában is növelve a részesedését. Az Egyesült Államokban majdnem minden második eladott személyautó SUV. (Ilyen például a  Nissan Qashqai, a Hyundai Tucson vagy a Land Rover Range Rover.)

Egy importált, négykerék-meghajtású BMW X5-ös Pekingben 2008-ban.Fotó: Tim Graham/robertharding/AFP

A kibocsátási elemzés csak az üzemanyag elégetéséből származó szén-dioxidra vonatkozott, nem vette figyelembe az autók gyártásakor keletkező kibocsátásokat, az ezekkel kalkuláló nagyobb modellek valószínűleg még több kibocsátást mutatnak ki. (Guardian)