Az utcai terepjárók vagy szabadidő-autók (angolul: SUV) iránti növekedő kereslet volt a második legfőbb oka annak, hogy nőtt a globális szén-dioxid-kibocsátás mértéke 2010 és 2018 között – állítja a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) friss elemzése, amiről a Guardian számolt be.
Ebben az időszakban a SUV-ok piaci részesedése 17 százalékról 39-re emelkedett, és az éves kibocsátásuk több mint 700 megatonna szén-dioxidra nőtt, ami több mint az Egyesült Királyság és Hollandia éves kibocsátása együtt. Ha a SUV-ot vezetők egy nemzetet alkotnának, ők lennének a 7. legtöbb szén-dioxidot kibocsátó ország.
Az erőműipart kivéve egyetlen energiaágazatban sem nőtt a kibocsátás ennyire, a SUV-ok megelőzték a nehézipart (ideértve a vasat, acélt, cementet és alumíniumot), a repülést és a szállítást is.
A nehezebb, rosszabb aerodinamikájú, tehát környezetszennyezőbb SUV-ok felé történő közelmúltbeli drámai váltás ellensúlyozta mind a kisebb autók hatékonyságának javulását, mind az elektromos járművek szén-dioxid-megtakarítását.
Miközben a globális autóipar stagnál (részben az USA és Kína kereskedelmi háborúja miatt), a SUV-ok szegmense tavaly 35 millió eladott járművel rekordot döntött, Európában, az USA-ban, Kínában és Indiában is növelve a részesedését. Az Egyesült Államokban majdnem minden második eladott személyautó SUV. (Ilyen például a Nissan Qashqai, a Hyundai Tucson vagy a Land Rover Range Rover.)
A kibocsátási elemzés csak az üzemanyag elégetéséből származó szén-dioxidra vonatkozott, nem vette figyelembe az autók gyártásakor keletkező kibocsátásokat, az ezekkel kalkuláló nagyobb modellek valószínűleg még több kibocsátást mutatnak ki. (Guardian)
Kommentek
Közösségünk messze túlnyomó többségének jószándéka és minden moderációs igyekezetünk ellenére cikkeink alatt időről-időre a kollégáinkat durván sértő, bántó megjegyzések jelentek meg.
Hosszas mérlegelés és a lehetőségeink alapos vizsgálata után úgy döntöttünk, hogy a jövőben a közösségépítés más útjait támogatjuk, és a cikkek alatti kommentelés lehetőségét megszüntetjük. Közösség és Belső kör csomaggal rendelkező előfizetőinket továbbra is várjuk zárt Facebook csoportunkba, a Közértbe, ahol hozzászólhatnak a cikkeinkhez, és kérdezhetnek a szerzőinktől is.