Az utcai terepjárók terjedése a 2. legfőbb oka a szén-dioxid-kibocsátás növekedésének

2019 október 28., hétfő 14:31
437

Az utcai terepjárók vagy szabadidő-autók (angolul: SUV) iránti növekedő kereslet volt a második legfőbb oka annak, hogy nőtt a globális szén-dioxid-kibocsátás mértéke 2010 és 2018 között – állítja a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) friss elemzése, amiről a Guardian számolt be.

Ebben az időszakban a SUV-ok piaci részesedése 17 százalékról 39-re emelkedett, és az éves kibocsátásuk több mint 700 megatonna szén-dioxidra nőtt, ami több mint az Egyesült Királyság és Hollandia éves kibocsátása együtt. Ha a SUV-ot vezetők egy nemzetet alkotnának, ők lennének a 7. legtöbb szén-dioxidot kibocsátó ország.

Az erőműipart kivéve egyetlen energiaágazatban sem nőtt a kibocsátás ennyire, a SUV-ok megelőzték a nehézipart (ideértve a vasat, acélt, cementet és alumíniumot), a repülést és a szállítást is.

A nehezebb, rosszabb aerodinamikájú, tehát környezetszennyezőbb SUV-ok felé történő közelmúltbeli drámai váltás ellensúlyozta mind a kisebb autók hatékonyságának javulását, mind az elektromos járművek szén-dioxid-megtakarítását.

Miközben a globális autóipar stagnál (részben az USA és Kína kereskedelmi háborúja miatt), a SUV-ok szegmense tavaly 35 millió eladott járművel rekordot döntött, Európában, az USA-ban, Kínában és Indiában is növelve a részesedését. Az Egyesült Államokban majdnem minden második eladott személyautó SUV. (Ilyen például a  Nissan Qashqai, a Hyundai Tucson vagy a Land Rover Range Rover.)

Egy importált, négykerék-meghajtású BMW X5-ös Pekingben 2008-ban. Fotó: Tim Graham/robertharding/AFP

A kibocsátási elemzés csak az üzemanyag elégetéséből származó szén-dioxidra vonatkozott, nem vette figyelembe az autók gyártásakor keletkező kibocsátásokat, az ezekkel kalkuláló nagyobb modellek valószínűleg még több kibocsátást mutatnak ki. (Guardian)

Kommentek

Ha kommentelnél, ahhoz Közösség vagy Belső Kör csomagra van szükséged. Ha csak olvasnád a többiek hozzászólásait, ahhoz nem kell előfizetés.

  1. Ha még nincs, regisztrálj 444 profilt
  2. Fizess elő a Közösség vagy a Belső kör csomagunkra
  3. Az előfizetésnél használt email címmel regisztrálj a Disqusra és azzal lépj be a cikkek alatt