1,2 milliárdra bírságolta a Facebookot a Gazdasági Versenyhivatal

Történetének legnagyobb, fogyasztóvédelmi ügyben kiszabott bírságát, 1,2 milliárd forintot szabott ki a Facebook-ra a Gazdasági Versenyhivatal, közölte a hatóság pénteken. A döntés szerint

a Facebook Ireland Ltd. jogsértést követett el, amikor ingyenesként hirdette szolgáltatását nyitóoldalán és Súgóközpontjában: a fogyasztóknak ugyan valóban nem kellett díjat fizetniük a szolgáltatás igénybevételéért, de felhasználói aktivitásukkal és adataikkal üzleti hasznot hajtottak a vállalkozásnak és így fizettek a szolgáltatásért.

Korábban az Egyesült Államokban és Európában is születtek hasonló elítélő döntések, 2019 áprilisában az Európai Bizottság nyomására a Facebook frissítette felhasználási feltételeit és szolgáltatásait. A Gazdasági Versenyhivatal mostani ítélete szerint

"az ingyenesség üzenete zavart kelthet a fogyasztókban mind a használattal járó felelősség, mind a szerződéses kötelezettségek tekintetében, hiszen  kockázatmentességet, kötelezettség nélküliséget sugall, miközben több szintű – ráadásul a kezelt és a felhasznált adatok összetettsége miatt nem is egészen átlátható – felhasználói elköteleződés áll mögötte. Számos fogyasztó nincs tisztában az általa átadott adatok kiterjedésével vagy értékével, és jellemzően az online platformok általános szerződési feltételeit sem olvassa."

Hozzátették: a bírság összegének meghatározásakor a Facebook Ireland Ltd. magyarországi hirdetési bevételének csak egy részéből indultak ki, és figyelembe vették, hogy tavasszal "globálisan módosította a vizsgált nyitóoldali, ingyenességre vonatkozó szlogenjeit, továbbá a Súgóközpont kifogásolt tartalmát."