Lemondott a Boeing vezérigazgatója

külföld
2019 december 23., 17:34

Azonnali hatállyal lemondott Dennis Muilenburg, a világ egy legfontosabb ipari vállalata, a Boeing vezérigazgatója - közölte hétfőn a chicagói székhelyű repülőgépgyártó óriáscég. Az új vezető David L. Calhoun lesz, akinek január eleji hivatalba lépéséig a Boeing pénzügyi igazgatója irányítja a vállalatot.

A Boeing azzal indokolta Muilenburg távozását, hogy helyre kell állítani a hatóságoknak, az ügyfeleknek és a részvényeseknek a cég iránti bizalmát. Hozzátették, hogy a jövőben is transzparens, proaktív és hatékony kommunikációt folytatnak majd a hatóságokkal és az ügyfeleikkel. 

David Calhoun balra, Dennis Muilenburg jobbra
photo_camera David Calhoun balra, Dennis Muilenburg jobbra Fotó: TORU YAMANAKA, OLIVIER DOULIERY/AFP

A Boeing és vezetőinek hírneve a 737 MAX típusú repülőgépek összesen 346 halálos áldozatot követelő két végzetes katasztrófája óta folyamatosan rosszabbodott, s ez a cég és a márka iránti bizalom jelentős megcsappanásával is járt. Muilenburg a tavaly októberben a Lion Air indonéz légitársaság, majd az idén márciusban az Ethiopian Airlines lezuhant 737 MAX-gépeinek tragédiája után, a megindult vizsgálatok ellenére is azt állította, hogy ezek a repülőgépek biztonságosak. Később viszont már úgy nyilatkozott, hogy a Boeing „követett el hibákat”. Többször is bocsánatot kért az áldozatok hozzátartozóitól, akkor azonban már mind a hozzátartozók, mind a törvényhozók közül sokan a lemondását követelték.

Muilenburg mérnökként 1985 óta dolgozott az óriásvállalatnál, amelyet 2015 óta irányított. Az idén októberben az igazgatótanács megfosztotta őt az elnöki posztjától, azóta csak vezérigazgatóként tevékenykedett, és akkor kinevezték David L. Calhount elnöknek. A balesetek miatt Muilenburgnak a Kongresszus közlekedési bizottsága előtt is tanúskodnia kellett október végén. Ott több képviselő is azt firtatta, hogy a történtek fényében miért nem mondott még le, ezekre a felvetésekre azt válaszolta, 

nem úgy nevelték, hogy megfutamodjon. 

Egy férfi az Ethiopian Airlines vasárnap lezuhant 302-es járatának egy roncsdarabjával.
photo_camera Egy férfi az Ethiopian Airlines vasárnap lezuhant 302-es járatának egy roncsdarabjával. Fotó: MICHAEL TEWELDE/AFP

December elején a Boeing bejelentette, hogy 2020-ban felfüggeszti a 737 MAX típusú gépeinek gyártását. Az illetékes szövetségi repülésfelügyelet (FAA) arra figyelmeztette a céget, hogy egyelőre irreális lenne azzal számolni, hogy a 737 MAX a közeljövőben forgalomba állítható. Korábban ez a típus volt a Boeing legjövedelmezőbb terméke, s elemzők szerint a gyártás felfüggesztése nem csupán a gyárat, hanem az egész amerikai gazdaságot érzékenyen érinti majd. 

A vállalat becslése szerint a válság mintegy 10 milliárd dollárba kerül, szakértők azonban legalább a duplájára teszik a veszteséget. Két vezető hitelminősítő, az S&P és a Moody's a napokban egyaránt egy kategóriával rontotta az amerikai repülőgépgyártó hosszú- és rövidtávú adósi besorolását - írja az MTI.

Ha valakit érdekel a krízis háttere, annak ezt és ezt a cikket ajánlom.