A 600 ezer lakosú ország miniszterelnöke, Xavier Bettel még a 2018-as választási győzelme után ígérte meg, hogy legkésőbb 2020 elejétől ingyenes lehet a vonat-, a villamos- és a buszközlekedés Luxemburgban. Az erről szóló jogszabály szombaton lépett életbe, így hamarosan leszerelik a megállókban a jegyautomatákat és a járatokon sem lesz szükség több érvényesítőre. Ezzel évi 41 millió eurónyi jegybevételről mondanak le, amit ezután az államnak kell fedeznie.
Szombattól a helyieknek és a beutazóknak egyaránt ingyenes a tömegközlekedés, kivéve az első osztályú járatokon. A várakozások szerint a következő 5 évben 20 százalékkal nő a tömegközlekedést használók aránya.
A luxemburgi vasutas szakszervezet vezetője a Spiegelnek azt mondta, hogy bár nem tartja rossznak az intézkedést, de szerinte túl korai, az infrastruktúra még nem áll készen rá, mivel már így is tele vannak a vonatok, az ingyenes utazók rohamával pedig nem tudnának megbirkózni. Ugyanakkor a lap szerint az állam egyre többet költ a hálózat fejlesztésére, amíg 2018-ban 501 millió eurót szántak a közlekedés fejlesztésére, 2021-ig ez az összeg 806 millióra nő.
A lépésre azért volt szükség, mert egy felmérés szerint a luxemburgiak 80 százaléka autóval közlekedik, itt a legmagasabb az egy főre jutó autók aránya. A 600 ezer luxemburgin kívül naponta további 200 ezer ember érkezik a határon túlról, Franciaországból, Belgiumból és Németországból, ami nagy dugókat okoz. Az autóvezetők átlag 33 órát töltöttek dugóban 2016-ban.
Érdekes adat, hogy az Eurostat adatai szerint a GDP-hez viszonyítva Luxemburg után ( 3,7 százalék) Magyarország és Csehország költötte a legtöbbet (3,5 százalék) tömegközlekedésre.
Egyébként 2013-ban Észtország fővárosában, Tallinban is ingyenessé tették a tömegközlekedést a helyieknek. 2018-ban pedig az észak-franciaországi Dunkirk hozott hasonló döntést. (BBC/Spiegel)