Parlament: 700 milliárd már a Budapest-Belgrád vasút, de megéri

Szavazz az elmúlt 7 év 7 legjobb cikkére!

Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes múlt héten nyújtott be egy törvénymódosítást, ami tíz évre titkosítaná Magyarország történetének legnagyobb vasúti beruházásának szerződéseit. A KDNP-s politikus ezt azzal indokolta, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal felújítása kiemelkedően fontos közérdek, ami nem tűr halasztást. A kínai hitelből finanszírozott beruházás kivitelezését Mészáros Lőrinc cége nyerte konzorciumban. 

Semjén javaslatát szerdán tárgyalta a parlament, a közel négyórás vitában a kormánypárt vezérszónoka és az innovációs tárca parlamenti államtitkára mindent megmagyarázott. Hat kérdés, hatt válasz következik:

1. Koronavírus-járvány, gazdasági válság. Miért nem fújja le a beruházást a kormány?

"Ez a beruházás ellen nem érv, hogy most nehéz időszak jön, hanem mellette érv,"

mondta Schanda Tamás. Sőt, az államtitkár szerint még fontosabbá vált a beruházás, és még gyorsabban neki kell látni. 

2. Mennyibe is kerül?

A Budapest-Belgrád vasútvonal meggyorsítása mintegy 1700 milliárd forintot tesz ki, közölte az államtitkár. Az összeg 660 kilométer felújítását, 200 kilométer építését, és 400 kilométer vasúti pálya villamosítását tartalmazza.

Update: tévesen állítottuk, hogy 1700 milliárdot költene erre a szakaszra a kormány. Valójában 1700 milliárd forintot szán vasútfejlesztésre a 2019-2024 közötti időszakban.

A Belgrád-Budapest vasútfejlesztés értéke a kivitelező Opus Global tőzsdei közzététele szerint 2,078 milliárd dollár, mintegy 700 milliárd forint. Ami több, mint az ötéves fejlesztésre szánt összeg harmada. 

3. Korábban fele ekkora kiadásról volt szó, miért történt?

A választ a Fidesz vezérszónoka Bányai Gábor szállította, méghozzá saját példáját bemutatva.

"Mezőgazdasági őstermelőként épp egy beruházásban vagyok benne, aminek 2016-ban készített költségvetéséhez képest már 40 százalékkal megnőtt az ára,"

mondta. Felhívta a figyelmet, hogy nála

"nem volt közbeszerzés, nem volt Mészáros Lőrinc, Tiborcz István. Elmentek az árak."

4. Megtérül valaha ez a hatalmas kiadás?

Igen, állítja Bányai Gábor. De hosszabb távon. Szerinte senki nem kérdezi, hogy megtérült-e a Budapest-Vác vasút építése a század elején, vagy, hogy megtérült-e például az Erzsébet-híd.

"Ha Széchenyi István a megtérülésre alapozta volna a Lánchíd építését, akkor az sosem épült volna meg,"

tette hozzá. 

5. Mészáros Lőrinc építi?

"Legyünk arra büszkék, hogy magyar emberek vesznek részt magyarországi beruházásokban,"

válaszolta Schanda. Az államtitkár hozzátette: a pályázaton bárki indulhatott, mindenkinek meg lett volna a lehetősége.

6. Személyvonatok is járnak majd rajta?

Igen, közölte az államtitkár. Csak Szegedet nem érinti majd a nyomvonal. Schanda Tamás szerint

megvizsgálták a szakemberek a Szegedet is érintő nyomvonal lehetőségeket és egyértelműen arra a megállapításra jutottak, hogy a várost elkerülő pálya a jobb.

Hogy miért, nem derült ki.

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér