Szülői Hang: A kormány cserbenhagyta az érettségizőket

oktatás
2020 április 20., 09:08

A felkészülés hiányos és egyenlőtlen feltételeire, valamint a fertőzésveszélyre hivatkozva bírálja a kormányt a Szülői Hang nevű, szülőket tömörítő szervezet, amiért május 4-én megtartják az írásbeli érettségit. Különösen azóta kritizálják sokan a csütörtökön bejelentett döntést, hogy Orbán Viktor vasárnap elejtette: május 3-ra várják a koronavírus-járvány tetőzését az országban. 

A Szülői Hang szerint ezek után 

„megmagyarázhatatlan, mire alapozva lehet az írásbeli érettségi megtartását mégis biztonságosnak ítélni. Fontos, hogy a kormány tegye nyilvánossá annak a döntésnek az indoklását, ami több százezer embert közvetlenül is érint, diákok, pedagógusok, iskolai technikai dolgozók, szülők és nagyszülők egészsége, akár az élete is múlhat rajta”.A szabályok szerint az érettségizők dönthetnek úgy, hogy nem vehetnek részt a vizsgán, de ez nyilván azt is jelenti, hogy kiesnek az idei felsőoktatási felvételiből. A Szülői Hang szerint ez nem jelent valódi választási lehetőséget, és a gyerekek „méltatlanul nehéz helyzetbe kerülnek”, hiszen azt várják tőlük, hogy megszegjék az elmúlt hetekben előírt korlátozásokat.

„Az érettségiző tanulókat olyan morális dilemma elé is állítja a kormányzati szabályozás, amiben nehéz felelős döntést hozni: miközben pontosan érzékelik, hogy az érettségi szükséges feltétel egyéni boldogulásukhoz, a vizsgán történő részvétellel saját és közvetlen hozzátartozóik egészségét kockáztatják, ami óriási lelki teher számukra egy olyan helyzetben, ahol a társadalom a maximális teljesítményt várja el tőlük” - írják.

photo_camera Fotó: Máthé Zoltán/MTI/MTVA

A szervezet szerint a legjobb szándék és szervezettség esetén is fennáll a fertőzésveszély, hiszen a diákok órákon át egy légtérben vannak, ahol nem előírás a védőfelszerelés. Nem beszélve arról, hogy sokan tömegközlekedéssel mennek iskolába, ahol szintén megfertőződhetnek, illetve terjeszthetik a járványt. Külön kiemelik, hogy sok tanuló él együtt idős vagy beteg családtaggal, az érettségin való megjelenéssel pedig őket is veszélybe sodorhatják. Ugyanez igaz a tanárokra és a techhnikai személyzetre, illetve az ő hozzátartozóikra. 

Ráadásul az iskolákban hetek óta digitális munkarend van érvényben. Ez sokakat súlyos hátrányba hozott, a Szülői Hang szerint nem mindenkinek volt egyenlő esélye felkészülni az érettségire. Sokaknál eleve hiányoztak a szükséges technikai eszközök, és nagyon eltérő volt a távoktatás minősége is. Ahol ezt sikerült is jól megszervezni, a tanulók ott sem mindig kapták meg a szükséges, egyénre szabott segítséget, írják. 

„Sok tanulónál nyilvánvalóan nehézséget, stresszt okozott maga a kialakult járványhelyzet is. A diákokra óriási mentális teher nehezedett, kiszakítva a kortárs közösségből, a támogató pedagógiai segítségből, gyakran a létbizonytalansággal küszködő családi háttérrel nem lehet elvárni teljes értékű felkészülést sem.”

„(...) az állam most mégis ugyanolyan írásbeli érettségivel kívánja mérni a tudásukat, mintha nem egy válsághelyzet mindennapjaiban élne az ország. Eközben maga az oktatási rendszer sem volt felkészülve a sebtében kitalált és bevezetett távoktatásra, nem mérte fel annak hatékonyságát, hiányosságait sem.”A Szülői Hang ezért a következőkre kéri a kormányt:

  • Biztosítsanak több vizsgaidőpontot, ahogy akkor lehessen érettségizni, amikor már alábbhagyott a járvány, például augusztusban. Ez lehetőséget adna a jobb felkészülésre is.
  • A kormányzat részben mentességet biztosíthatna az írásbeli érettségi vizsga alól a különleges helyzetre való tekintettel, és a tanuló korábbi érdemjegyei alapján adhatna megajánlott érettségi jegyet. Ilyen esetek lehetnek például azok a tárgyak, amelyek nem számítanak az egyetemi felvételihez. De még a felvételi tárgyak esetében is a legjobb tanulókat korábbi jegyei alapján mentesíteni lehetne az érettségi alól. Ezzel a módszerrel jelentősen csökkenteni lehetne a vizsgaesemények számát, a járvány terjedésének esélyét.
  • Indokolt lenne a szokásosnál több tanulót felvenni a felsőoktatásba az igények és lehetőségek függvényében, ezáltal csökkenne az érettségi szelektáló szerepe és nem szorulnának ki azok, akik a járvány által támasztott nehézségek miatt hátrányba kerültek.

Ezen kívül arra kérik a diákokat és a családtagokat, hogy ne hagyják szó nélkül a várható jogsérelmeket, tegyenek panaszt a kormánynál, az ombudsmannál vagy az oktatási jogok biztosánál. 

„Ha tömegesen jelezzük a sérelmeket, akkor azzal a kormányzatra is nyomást gyakorolhatunk. Javasoljuk azt is, hogy lépjünk kapcsolatba valamelyik szülői, diák vagy pedagógus szervezettel, hiszen közös erővel hatékonyabban nyilvánosságra tudjuk hozni a felmerülő problémákat és jobban érvényesíteni tudjuk gyermekeink érdekeit.”