A kormány segítségét kérik a válságban megrendült magyar lapkiadók

Több 444 videó?
Szeretném

Nagyobb méretű kutatást végzett a járvány kezdete óta megváltozott piaci állapotokról a Magyar Lapkiadók Egyesülete, és a helyzet meglehetősen borúsnak látható, így az érdekvédelmi szervezet a kormányhoz fordul segíségért. 

A kutatás során 15, többnyire a print lapkiadásban érdekelt tagvállalat és további 133, egyesületen kívüli cég kiadój válaszolt kérdésekre. 

A Kreatív összefoglalója szerint a nagy tagvállalatok 60 százaléka készül kiadványok összevonására és leépítésekre, és a társaságok többsége csak a járvány után minimum 6 hónappal látja reálisnak, hogy árbevételi szintje elérje a járvány előtti szintet. Átlagosan 10-11 hónapra teszik ezt a periódust a megkérdezettek, de a 25 százalék szerint akár 1 évnél is hosszabb lehet ez (az) az időszak. Ami azért is gond, mert 

a tagvállalatok háromnegyedének maximum 3 hónapnyi tartaléka van, de az MLE-n kívüli cégek többségének sincs ennél több. 

Az MLE ezért egy hétpontos javaslatcsomaggal fordul a kormányhoz. Ennek elemei az alábbiak:

  • Adómentesítés kiterjesztése az ekhós médiamunkásokra, a járulékfizetési kötelezettség további 6 havi szüneteltetése.
  • A terjesztési díjak 80 százalékának átvállalása egy éven keresztül, amit aztán a kiadók akár előfizetői ajánlataikba is beépíthetnek.
  • Nyomtatott lapterjesztés támogatása.
  • A munkabérek teljes összegének, vagy legalább munkavállalónként a garantált bérminimum összegének megfelelő állami támogatás 3 hónapra.
  • „A gazdasági kormányzat vásároljon hirdetési felület csomagokat, amelyeket a hazai, magyar vállalkozások, hirdetők megsegítésére használhat [...] auditált olvasottsági vagy példányszám adatokkal rendelkező médiatermékekben.” 
  • Lehessen SZÉP-kártyával és kultúrautalvánnyal lapot és előfizetést venni. 
  • Ha a válság elhúzódik, a hazai írott sajtót képviselő tartalomszolgáltatók esetében a krízis előtti időszak alatt keletkezett hirdetési bevételek 80%-ára egészítse ki az aktuális időszak hirdetési bevételeit állami támogatás formájában, auditált médiatermékek esetében, 6 hónapon keresztül.

(Kreatív)