A kormány segítségét kérik a válságban megrendült magyar lapkiadók

Szavazz az elmúlt 7 év 7 legjobb cikkére!

Nagyobb méretű kutatást végzett a járvány kezdete óta megváltozott piaci állapotokról a Magyar Lapkiadók Egyesülete, és a helyzet meglehetősen borúsnak látható, így az érdekvédelmi szervezet a kormányhoz fordul segíségért. 

A kutatás során 15, többnyire a print lapkiadásban érdekelt tagvállalat és további 133, egyesületen kívüli cég kiadój válaszolt kérdésekre. 

A Kreatív összefoglalója szerint a nagy tagvállalatok 60 százaléka készül kiadványok összevonására és leépítésekre, és a társaságok többsége csak a járvány után minimum 6 hónappal látja reálisnak, hogy árbevételi szintje elérje a járvány előtti szintet. Átlagosan 10-11 hónapra teszik ezt a periódust a megkérdezettek, de a 25 százalék szerint akár 1 évnél is hosszabb lehet ez (az) az időszak. Ami azért is gond, mert 

a tagvállalatok háromnegyedének maximum 3 hónapnyi tartaléka van, de az MLE-n kívüli cégek többségének sincs ennél több. 

Az MLE ezért egy hétpontos javaslatcsomaggal fordul a kormányhoz. Ennek elemei az alábbiak:

  • Adómentesítés kiterjesztése az ekhós médiamunkásokra, a járulékfizetési kötelezettség további 6 havi szüneteltetése.
  • A terjesztési díjak 80 százalékának átvállalása egy éven keresztül, amit aztán a kiadók akár előfizetői ajánlataikba is beépíthetnek.
  • Nyomtatott lapterjesztés támogatása.
  • A munkabérek teljes összegének, vagy legalább munkavállalónként a garantált bérminimum összegének megfelelő állami támogatás 3 hónapra.
  • „A gazdasági kormányzat vásároljon hirdetési felület csomagokat, amelyeket a hazai, magyar vállalkozások, hirdetők megsegítésére használhat [...] auditált olvasottsági vagy példányszám adatokkal rendelkező médiatermékekben.” 
  • Lehessen SZÉP-kártyával és kultúrautalvánnyal lapot és előfizetést venni. 
  • Ha a válság elhúzódik, a hazai írott sajtót képviselő tartalomszolgáltatók esetében a krízis előtti időszak alatt keletkezett hirdetési bevételek 80%-ára egészítse ki az aktuális időszak hirdetési bevételeit állami támogatás formájában, auditált médiatermékek esetében, 6 hónapon keresztül.

(Kreatív)

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér