Megszavazták a törvényt, 10 évre titkosak a Budapest-Belgrád vasútfejlesztési projekt egyes adatai

gazdaság
2020 május 19., 11:05

A Fidesz és a KDNP képviselőinek szavazatával, kétharmados többséggel elfogadta a parlament Budapest-Belgrád vasútvonal újjáépítési beruházás magyarországi szakaszának fejlesztéséről, kivitelezéséről és finanszírozásáról szóló törvényjavaslatot. Ez lényegében a vasútfejlesztésről Magyarország és Kína között megkötött nemzetközi egyezményt emelte a magyar jogba.

Ez minden idők egyik legnagyobb magyar vasútfejlesztése, kb. 1000 milliárd forintba került majd, és szakértők szerint akár 130 évbe is telhet, amíg megtérül. Ennél sokkal többet azonban nem fogunk megtudni róla, a parlament ugyanis Magyarország külpolitikai, külgazdasági érdekeire hivatkozva 10 évre titkosította a megkötött szerződésekben, a szerződés előkészítésével, megkötésével kapcsolatos iratokban, valamint az ezekkel összefüggő döntések megalapozását szolgáló iratokban foglalt adatokat.

A fejlesztés tervezett összértékének 15 százalékát a magyar állam állja, és tulajdonképpen a maradék 85 százalékkal is ez a helyzet, csak arra a kínai fél ad hitelt. Az már kiderült, hogy magyar oldalról természetesen Mészáros Lőrinc cégcsoportja vesz majd részt a projektben.

A parlamenti szavazás előtt vitában a kormányoldal azzal érvelt, hogy most Magyarországnak végre előnye származhat az elhelyezkedéséből. A KDNP-s Nacsa Lőrinc pedig azt mondta, Magyarország és Budapest logisztikai központ lehet a projekt megvalósulása után.

Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára arról beszélt, hogy a beruházás klímavédelmi szempontból is fontos, mert a paksi bővítés mellett ez az Orbán-kormány másik nagy „zöld beruházása”. Schanda szerint a titkosításban nincsen semmi különös, logikus, hogy Magyarország és Kína is így védi külgazdasági érdekeit. Az államtitkár ezen kívül hamis híresztelésnek nevezte azt, hogy idén 140 milliárd forint menne a projektre, hiszen csak 85 milliárd megy.

A jobbikos Ander Balázs a törvényjavaslat vitájában azt mondta, ez a projekt csak Kínának jó, hiszen ezzel a cégeik vasútépítési referenciát szerezhetnek az EU területén, a beruházást pedig csak a Fidesz és a Kínai Kommunista Párt egyre szorosabb kapcsolata indokolhatja, arról nem is beszélve, hogy a fejlesztés „a magyar emberek pénzének feneketlen kútja ” lehet. Az MSZP-s Szakács László azt mondta, ahhoz képest, hogy a kormány mindig arról beszél, nem akar hitelt felvenni, az oroszoktól Paksra, és Kínától erre a beruházásra azért jócskán vesznek fel, és a képviselő szerint ez a gazdasági önrendelkezés kérdését is felveti. Az MSZP szerint inkább olyan országokkal kellene ilyen projektekben együttműködnünk, amik Magyarországhoz hasonlóan az európai és a transzatlanti szövetségi rendszer részei.

A DK-s Varju László szerint kormányváltás esetén felül kell majd vizsgálni a beruházással kapcsolatos dokumentumok titkosítását, az LMP-s Keresztes László Lóránt pedig azt mondta, a projekt minden elemében ellentétes a magyar nemzeti érdekkel. (Index)