Jövőre 36 milliárd megy motorsportra a Gazdaságvédelmi Alapból

Újabb kormánytag hobbiját kezdi tízmilliárdokkal támogatni a költségvetés. A Népszava friss cikke szerint a 2011-es büdzsé tervezetében az szerepel, hogy a járvány gazdasági hatásainak mérséklésre létrehozott Gazdaságvédelmi Alapból 36 milliárd forintot fognak motorsporttal kapcsolatos kiadásokra fordítani.

Ebből 16 milliárd szokásosnak minősíthető, ez ugyanis a Hungaroring Zrt éves állami támogatása, amiből a soros Forma-1-es futam jogdíjait fizetik, illetve pár további autóversenyt rendeznek.

Az igazi újdonság az a 20,4 milliárd forint, amiből elkezdenek építeni egy új gyorsaságimotoros versenypályát, amin 2023-tól Moto GP-futamokat terveznek rendezni. (Ez nagyjából a Forma-1 motoros megfelelője.)

Palkovics László miniszter, aki egyben autó-motorsport-ügyi kormánybiztos is, egy május elején a Nemzeti Sportnak adott interjújában már meglebegtette, hogy mit is akar kezdeni a kormány ezzel a területtel, de a dolog igazán ezzel a költségvetési sorral kezdett el konkretizálódni.

Amit nagyjából tudni lehet a kormányzati autó-motor-projektről:

  • Az új motoros pályát Kelet-Magyarországon, a Nyíregyháza-Debrecen-Miskolc háromszögön belül építik fel, lakott településektől távolabb, már meg is van hozzá a konkrét terület.
  • A 20,4 milliárd csak a munkálatok elkezdéséhez szükséges pénz, a pálya teljes költsége még nem ismert.
  • Létrehoznak egy kormányzati ügynökséget, ami az autó-motorsport állami támogatását koordinálja.
  • 5-10 éven belül magyar Forma 1-es és Moto GP-pilótát akar a kormány.
  • Az állam támogatni fogja az utánpótlásnevelést, valamint a versenymérnök- és szereplőképzést is.
  • És lesznek államilag támogatott magyar versenyzők is.

De mi szükség van egy soktízmilliárd forintos motorversenypályára a pusztaság közepén? Ezt még a költségvetésben is meg kellett indokolni valamivel, a következőképpen:

"„... egy új építésű versenypálya azonnali kísérleti platformot kínál az új termékek, eljárások és ötletek sikerének igazolására is, így versenyistállók, motor- és gépjárműgyártók célzott tesztelési helyszíne lesz a pálya."

Mint azt a Népszava cikke is megjegyzi, a mogyoródi Forma-1-es pálya 1986 óta sem vált teszthelyszínné. 

A költségvetési indoklásban az is szerepel, hogy a leeendő Moto GP-pálya "területfejlesztési célokat is szolgál". Ez kissé meglepő, hiszen a pálya Palkovics elmondása szerint szándékosan lakatlan területre épül, hogy a hangja ne zavarja a közlben lakókat, így maximum az alföldi pusztaság területét fogják fejleszteni egy hatalmas leaszfal parkolóval.

A gépészmérnök Palkovics László szorosan kötődik a szférához, hiszen különböző vezető pozíciókban hosszú ideig volt a Knorr-Bremse nevű német, fékrendszereket gyártó nagyvállalat szakmai vezetője.

Vannak olyan időszakok, amikor kulcsfontosságú, hogy mindenki gyorsan megbízható információkhoz juthasson. Mi a 444-nél minden nap ezen dolgozunk.

Amennyire tőlünk telik, igyekszünk segíteni eligazodni ebben a gyorsan változó, bizonytalan helyzetben.

De ehhez nekünk is szükségünk van a ti segítségetekre. A lap már eddig is csak a ti támogatásotokkal tudott működni, és a most következő időszakban ez várhatóan még inkább így lesz. Ahogy lelassul a gazdaság és az élet, teljesen érthető módon kevesebb lesz a hirdetés is.

Nekünk viszont most kell a legjobban teljesítenünk, amikor a legnagyobb szükségetek lehet ránk. Hogy a legpontosabb információk birtokában tudjatok döntést hozni a saját életetekről, egészségetekről, biztonságotokról.

Ezért arra kérünk, hogy ha teheted, támogasd a munkánkat. Akár néhány száz forint is számít.

Koronavírus Hírek, háttér