Miközben az indexesek felmondási ideje már ketyeg, még senkit nem sikerült a helyükre szerződtetni

A 2018-as választás titkos története 84 színes oldalon.
Megveszem

Augusztus végéig tart az ideiglenes állapot az Indexnél: a távozó, de felmondási idejüket töltő munkatársak takaréklángon működtetik az újságot. A hírügyeletet ellátják, de a nevüket szinte már egyáltalán nem írják ki, többnyire Index szerzővel kerülnek ki a cikkek. 

Az Indexet tulajdonló alapítvány vezetője, Bodolai László arra számított, hogy ha húzza az időt, a Dull Szabolcs főszerkesztő kirúgása miatt felmondott újságírók egy része „visszaszivárog” vagy valamilyen módon mégis a lapnál marad, de ez a számítás nem vált be. Bodolai nyilatkozatai – amelyekben a többi között politikai szándékú akcióval vádolta a kirúgott főszerkesztőt, illetve rendre magát próbálta mártírként beállítani a szerkesztőséggel szemben – is csak növelték a távozni szándékozók számát és eltökéltségét, illetve az sem segített, hogy a kuratóriumi elnök nemrég kinevezett kádereit bízta meg azzal, hogy beszélgessenek el a munkatársakkal. Szombathy Pálnak, az Index.hu Zrt. frissen kinevezett vezérigazgatójának és Sztankóczy Andrásnak, az igazgatóság harmadik tagjának elég kis esélye van bárkit meggyőzni, miután a szerkesztőség láthatóan ellenségesen fogadta őket, sőt, a két menedzserjelöltet konkrétan megalázta a felmondási hullám előtti, viharos állománygyűlésen

Szombathy és Sztankóczy a szerkesztőség épületébe sem mentek be a viharos szerkesztőségi gyűlés óta, az indexeseket győzködő személyes beszélgetések a szomszédos épületben voltak, ahol a TV2, az Origo, az Echo TV és a közmédia élén már bizonyított Vaszily Miklós vezette Indamédia és csatolt részei működnek. 

Így aztán maradt az időnyerés, és a munkatársak többségénél – bár jelezték azonnali távozási szándékukat – Bodolai nem engedte el a felmondási időt. Sőt, van olyan, akivel arról próbált megegyezni, hogy dupla pénzért még maradjon egy kicsit a felmondási ideje lejárta után is. 

A szerkesztőség elolvadása ugyanakkor már megkezdődött, mert Bodolai nagyjából kéttucatnyi emberrel kivételt tett, és őket elengedte. Hogy mi alapján szelektált, az nem világos a szerkesztőség tagjainak sem. Vannak köztük olyanok, akik a legkeményebb hangot ütötték meg a tekintélyét házon belül teljesen elveszítő Bodolaival szemben, de olyanok is, akik kifejezetten csendes figurák.

Miközben már tart a visszaszámlálás, a szerkesztőségben eddig egyetlen egy új ember bukkant fel, hogy pótolja a távozókat, vele viszont ha lehet, még rosszabbul járt az Index jelenlegi cégvezetése. Az új ember valójában régi, Tevan Imre volt már az Index főszerkesztő-helyettese hat évig, igaz, jó régen, 2011-ben küldték el a laptól. Szerződtetése ugyanerre a posztra a Tevant felkérő Szombathy és Bodolai szándékai szerint azt üzente volna, hogy hiába lép le mindenki, mégis marad valami a régi lapból. Ez nem feltétlenül így jött át a reakciókban. Tevannak a felkérés elfogadásáról szóló Facebook posztja alatt többen is emlékeztettek arra, hogy egyszer hasonló helyzetben már elvállalta a vezető szerkesztői posztot, amikor kirúgták Sáling Gergő főszerkesztőt az Origónál. 

Tevan felkérése azután vált tökéletes katasztrófává Bodolaiék számára, hogy az új főszerkesztő-helyettes egy nap után visszalépett. Nem azért, mert elég sok gyalázkodást kapott. Arról, hogy miért vállalta el egyáltalán, azt írta, hogy két éve nem volt munkája, bízott benne, hogy azért lehet még jó lapot csinálni, és „valami olyat is éreztem, hogy ha nem is lehetek híd, de valami homeopátiás mennyiséget átvihetek a régi Index szellemiségéből az újba. Csütörtökön kiderült, hogy ez nincs így.”

A visszalépését a szerkesztőség újjáépítésének teljes amatőrizmusával magyarázta. Mint írta, a felkérés elmondásakor sok mindent figyelembe vett, de azzal nem foglalkozott, hogy „a három ember, tehát az igazgatóság tagjai képesek lesznek-e összehozni egy minimális csapatot, amely legalább elfogadható minőségben át tudja venni a felmondott kollégáimtól a lapkészítést abban a rohamosan közeledő pillanatban, amikor ők végleg elmennek”. 

A bénázásba Tevan részletesen is belement: 

„Az »igazgatósági tag« hétfőn hívott föl, ma péntek van, azóta odáig jutottunk, hogy egyetlen embert, engem lehetett bejelenteni az új csapatból. -thy és -czy azóta se tudta eldönteni (legalábbis nekem ezt mondják) azt a viszonylag alapvető kérdést, hogy melyikük a főszerkesztő. Hogy kinek lennék a helyettese ugye.

A harmadik tag doktor Bodolai, akinek minden nyilatkozata után azt éreztem, hogy ki kell szállnom. Kétségtelenül fejlődik, a legutóbbiban a Klubrádióban már hosszú perceket beszélt értelmesen anélkül, hogy elővette volna a szerkesztőség ármánykodásáról szóló elméleteit, de aztán leteltek ezek a percek. Dull kirúgása nagyon jó döntés volt, mondotta.

Nehogy úgy lehessen érteni, hogy engem átvertek, szó sincs ilyesmiről, de nem ez az a profi csapat, amely megcsinál egy új »Index«-et. Bocs, fiúk, én pesszimsta alkat vagyok, lehet, hogy nem lesz igazam, teljes szívemből kívánom, hogy ne legyen, de most azt érzem, bajosan fog menni.” 

Tevan egy kommentben úgy foglalta össze mindezt: 

„Az adott nagyon nehéz helyzethez sem képest állnak jól”. 

Tevan érkezése és távozása óta új ember nem bukkant fel az Indexben, Bodolai éppen szabadságon van, ügyvédek pedig sorra léptetik ki a munkatársakat. A hírek szerint a háttérben azért folyik a toborzás. Első körben olyanokat keresnek meg, akikkel nem változnak nagyot a lap tartalma, de sorra mondják vissza a felkéréseket. 

Többen is emlegetik Szörényi Péter nevét, mint aki dolgozik az új csapat szervezésén. Szörényi korábban volt a TV2 Mokkájának a szerkesztője, a Duna TV híradójának a felelős szerkesztője, majd az Origónál volt vezető szerkesztő 2014 és 2016 között. Most a Digi Sport reggeli műsorának főszerkesztője, aminek a műsorvezetője Szombathy Pál. A több mint 80 munkatárs valódi távozása után az Indexnél első körben az lehet a minimális cél, hogy legalább a hírszolgáltatást biztosítsák. Szörényi állítólag ennek a csapatnak az összeszedésében segít. 

Szörényi megkeresésünkre azt mondta, hogy semmiféle formális kapcsolata nincs az Indexszel, nem is lesz az Index munkatársa. Miután Szombathy a Reggeli Start műsorvezetője, természetesen szoktak beszélgetni egymással és szóba került Szombathy jövője is, minden más csak pletyka. 

Közben arról is vannak hírek, hogy van olyan terv - nem hivatalosan -, ami meg sem próbálná visszaállítani az Index korábbi működését, hanem egy laza, fiatalos portál lenne, lecsavart, a tartalom maximum 20 százalékát elérő politikával. Ennek a 20 százaléknak is csak a fele lenne belpolitika, a maradék 10 külpolitika. 

Bodolai maga a Klubrádióban Bolgár Györgynek nyilatkozva azt mondta még múlt hét csütörtökön, hogy szerinte ellenszélben is fel tudják építeni az Indexet, még ha lehet, hogy pontosan nem lesz olyan, mint ezelőtt, mert „ezt a szellemiséget nem lehet száz százalékban követni”. Ez aznap volt, amikor Tevan érkezését bejelentették.

Hogy a Bodolai mellett az igazgatóságban ülő Szombathy és Sztankóczy hogyan képzeli el az Index jövőjét, arról tőlük egy hangot nem lehetett hallani nyilvánosan. Szombathy egyszer nyilatkozott az Indexről Dull kirúgása óta, amikor egynapos, frissen kinevezett vezérigazgatóként elment az ATV-be. Szombathy Bodolai barátjaként bukkant fel három éve az Indexnél az igazgatóságban, Dull kirúgása után lett vezérigazgató (miután Bodolai másik barátja, Ződi Zsolt pár nap után lemondott). 

Szombathy, Bodolai és Sztankóczy a megsemmisítő állománygyűlésenFotó: Bődey János // Index

Szombathy szerint nem volt veszélyben az Index függetlensége, mert nem fordult elő, hogy valaki nem írhatta meg azt a cikket, amit szeretne, vagy olyan narratívát kellett volna megírnia, amit nem szeretne. Számára ez jelenti a függetlenséget. A helyzetet úgy értékelte, hogy „rendkívül szerencsétlen, béna és széttartó kommunikáció” volt Bodolai és Dull között, ami kölcsönös bizalomvesztéssel járt. Az ő receptje annyi lett volna, hogy normálisan kell beszélni egymással. Aztán másnap megtartották azt az állománygyűlést, ami végképp eldöntötte, hogy lelép a szerkesztőség 

Szombathy az ATV-ban azt mondta, hogy „az tény, hogy van egy elég erős rutinom és múltam, láttam már ilyen helyzeteket”. Ezzel arra utalt, hogy egyszer megszűnt alatta egy lap, a Magyar Hírlap (tulajdonosi döntésre, amikor a svájci Ringier döntött a bezárás mellett), majd visszaszerezték a nevét és a kiadói jogait, amit aztán eladtak Széles Gábornak. Széles érkezését publicisztikában ünnepelte a szerkesztőség, üdvözölték, hogy Széles is középen állónak szeretné megtartani a lapot. Szombathy egy évig maradt még a lap élén, majd számos konfliktus után távozott.

Az egykor liberális Magyar Hírlapból pedig mostanra ez lett:

Amikor Szombathynál rákérdezett a Médiapiac 2017-ben, hogy mit gondol arról, amivé vált a Magyar Hírlap, azt mondta: „Olyan, amilyen, de legalább megjelenik. Számomra ez sokkal fontosabb, mint hogy azt mondogassam: velem ért véget, mert én voltam a sajtószabadság hőse.”