Újraindulnak az óceánjárók, és ebből még baj lehet

444 Hírlevelek
Hírleveleink házhoz visznek mindent, amit tudni kell.

Vasárnap délután óriási csinnadrattával futott ki Genova kikötőjéből az MSC Grandiosa nevű óceánjáró. Az esemény valóságos ünnepség volt, szólt a hajókürt ezerrel, az emberek tapsoltak és fütyültek örömükben. Öt hónap után először indult turistahajó a mediterrán térségben egy kisebb körútra. Bár sokan örülnek neki, hogy újra utazhatnak, azért van miért aggódni: a világjárványnak egyáltalán nincs vége, azt meg már láttuk, mi történik, ha egy ilyen monstrumon bukkan fel a koronavírus.

Az MSC Cruises hajója a Rómához közeli Civitavecchiában, Nápolyban, Palermóban és Málta fővárosában, Vallettában köt majd ki a hétnapos utazás során. Az utasok szigorú ellenőrzésen estek át, mielőtt a fedélezetre léptek, természetesen mindenkit teszteltek is. A hajótársaság azt ígérte, mindent megtesznek, hogy minél biztonságosabb legyen az utazás, a személyzet tagjai például izolációba vonultak, mielőtt felvették volna a munkát, ráadásul háromszor is letesztelték őket. Az utasok poggyászát már felszállás előtt lefertőtlenítették.

A Grandiosára 2500 - többségükben olasz - utast engedtek fel, ez azt jelenti, hogy a befogadóképességük 70 százalékát használták ki. Az utasok lázát rendszeresen mérik, svédasztal helyett pedig az asztaloknál szolgálják fel az ételeket.

Érthető okokból sokak szemöldöke felszaladt, amikor az olasz kormány úgy döntött, augusztus 15-étől - igaz, feltételekhez kötve, de - ki lehet hajózni az olasz kikötőkből. Ugyanis a fertőzöttek száma ismét emelkedik az országban, nem csoda, hogy pár napja, nem sokkal megnyitásuk után ismét bezárták a diszkókat és az éjszakai bárokat. De az olasz gazdaság számára nagyon fontos bevételi forrás a turizmus, melynek komoly részét teszik ki a hajóutak.

Olaszországban a hajók évi 14 és fél milliárd eurós bevételt termelnek, és több mint 50 ezer embernek adnak munkát. A városban csak tavaly több mint 2 millió utas szállt hajóra. Marco Bucci, Genova polgármestere azt reméli, az újrainduló körutak kicsit megpörgetik a gazdaságot. 

A felszálló utasok lázát mérik a genovai kikötőben augusztus 16-án.Fotó: MIGUEL MEDINA/AFP

Mindez persze nem jelenti azt, hogy egyik pillanatról a másikra újra hajószörnyek árnyékolják be az Adria szép kis kikötőit: a Carnival tulajdonában álló, konkurens Costa Cruises például csak szeptemberre tervezi az újraindulást a térségben, és biztonsági okokból csak olasz utasokat engednek fel a Genovából és Triesztből induló hajóikra.

Az óvatosság érthető. A sok ezer utast szállító óceánjáróknak - ahogy arról már többször is írtunk - kulcsszerepük volt a koronavírus gyors terjedésében. A leghíresebb gócpont a Diamond Princess volt, itt több mint hétszázan fertőződtek meg, közülük 14-en bele is haltak a covidba. A végső tanulság az volt, hogy a helyzet kezelésében amit csak lehetett, elbaltáztak.

Szintén elővigyázatosságra ad okot, hogy nemrégiben újra felütötte a fejét a koronavírus egy - igaz, az óceánjáróknál jóval kisebb - hajón. A norvég Hurtigruten júliusi visszatérése nem sikerült túl fényesen, a személyzet tagjai és az utasok közül 40-en lettek koronavírusosak.

Az óceánjárók nemzetközi szövetsége a Johns Hopkins University adataira hivatkozva azt közölte, június 11-éig összesen 3047 ember fertőződött meg 48 különböző hajón, közülük 73-an haltak meg.

Kérdés persze az is, hogy hogyan fogadják majd a Grandiosát a célba vett kikötőkben. A hajó megáll Palermóban is, ami azért lehet érdekes, mert Szicíliában a járvány kezdetén még időben hozták meg a szigorú intézkedéseket, és a vírust - eddig - egész jól sikerült is féken tartaniuk. Ha most ott partra száll egyszerre 2500, napokra összezárt turista, annak nem biztos, hogy mindenki örül majd. 

Bár az óceánjárók többsége kikötőkben, vagy a kikötők közelében vesztegel hónapok óta, minden kínkeservük ellenére sem szabad leírni őket. Tőkeerős, az adózás számukra legelőnyösebb módját választó óriásvállalatokról van szó, amit mi sem bizonyít jobban, hogy a kényszerű pihenő ideje alatt is folytatódnak a hajóépítések. Korábbi cikkünkben már írtuk, hogy épül egy hajószörny, melynek fedélzetén hullámvasút üzemel majd - valójában két ilyen is készül, és az egyiket épp most tesztelték le. A Carnival új hajója, a Mardi Gras hasonló paraméterekkel rendelkezik, mint a korábban említett Global Dream, és jelenleg úgy néz ki, végül az ő hajójuk lesz az első, ahol először működik majd hullámvasút.