Több külföldi médium sajtóakkreditációját visszavonták a fehérorosz hatóságok

A 2018-as választás titkos története 84 színes oldalon.
Megveszem

Az AFP és az AP munkatársait, a BBC, a német közszolgálati televízió: az ARD, és az amerikai Szabad Európa Rádió (Radio Liberty) tudósítót is megfosztották sajtóakkreditációjuktól a fehérorosz hatóságok - írja a Deutsche Welle. A lap szerint néhány nemzetközi tudósítót ki is utasíthatnak az országból.

A Guardian cikke szerint Anatol Glaz kormányszóvivő azt nyilatkozta a sajtónak, az intézkedés a szélsőségesség- és terrorizmusellenes tárcaközi bizottság ajánlására történt. Azt nem jelölte meg, az azonnali hatályú engedélymegvonás hány újságírót érint pontosan.

Az ARD csatorna szombaton jelentette, hogy egy orosz állampolgárságú operatőrüket és egy gyártásvezetőjüket letartóztatták pénteken Minszkben. A nyugat-német, kölni székhelyű WDR tévécsatorna szintén orosz állampolgárságú munkatársait pedig 5 évre kitiltották Fehéroroszországból. Ugyanígy járt Steve Hanesen, egy svéd fotóriporter is, akinek 24 órát adtak a hatóságok, hogy elhagyja Fehéroroszországot.

Tacjana Melnicsuk, a BBC érintett tudósítója az AFP-nek elmondta: bekérették a külügyminisztériumba, ahol közölték vele, hogy visszavonták a BBC-s tudósítói engedélyét, ugyanígy egy másik kolléganőjének is. Azt is követelték, hogy adja vissza az akkreditációs kártyáját.

Az Egyesült Államok minszki nagykövetsége szombaton nyilatkozatban szólította fel a fehérorosz vezetést, hogy vessen véget az újságírók üldözésének és az internet blokkolásának. „Aggódunk az újságírók folytatódó üldözése miatt, a független médiumok és ellenzéki internetes oldalak blokkolása, valamint a gyülekezési és a szólásszabadsághoz való jogukat gyakorló békés állampolgárok önkényes őrizetbe vétele miatt” - olvasható a közleményben.

A Deutsche Welle cikke szerint az elmúlt napokban újságírók tucatjait vették őrizetbe a hatóságok munka közben. Dokumentumaikat ellenőrizték, és több esetben arra szólították fel őket, töröljék az eszközeiken található fotókat, videókat.

Az engedélymegvonási-kitiltási hullám egy nappal az augusztus 9-i elnökválasztás eredménye ellen szervezett újabb nagy tiltakozó megmozdulás előtt történt, az érintett médiumok képviselői azt nyilatkozták a német DPA hírügynökségnek, szerintük a külföldi sajtóorgánumok elleni fellépés az Aljakszandr Lukasenka rezsimjének alapjait bontogató tiltakozáshullám nemzetközi láthatóságának csökkentésére tett kísérlet.

Amikor az ország járványellenes intézkedésekre vár, a kormány saját hatalmának bebetonozását tartja a legfontosabbnak. Ezermilliárdos közvagyon ellopásának legalizálása, ideológiai hadviselés a szexuális kisebbségekkel szemben, a választási törvény sokadik megváltoztatása, az ellenzéki együttműködést megakadályozandó... és lesz itt még ötlet. Tavasszal a rendkívüli intézkedések bevezetésének napján megszállták az Indexet. Most mi következik? Addig támogasd a szabad sajtót, amíg lehet! Lépj be a Körbe, vagy támogasd bármekkora összeggel a 444 szerkesztőségét!