Először sikerült majákat szállító rabszolgahajót azonosítani a tenger fenekén

Járvány hírlevél
A koronavírus és a küzdelem ellene. A helyzet itthon és a világban.

Őslakos maja indiánokat kubai cukornádültetvényekre szállító hajó roncsát azonosították régészek. A La Union nevű lapátkerekes gőzhajó roncsát még 2017-ben fedezték fel, de a mexikói Országos Antropológiai és Történelmi Intézet kutatói csak most tudták azonosítani a hajót a korabeli dokumentumok alapján. 

A hajóval az 1847-1901 közötti, gyarmatosítók elleni felkelésben részt vevő maja őslakosokat szállították Kubába. Mexikóban törvénytelen volt a rabszolgaság, de dokumentumok szerint a La Union és más hajók is szállítottak a háborúban elfogott vagy nincstelenné vált majákat, akiket végül gyakorlatilag rabszolgaként dolgoztattak a cukornádültetvényeken. 

Fotó: Helena Barba/INAH

A La Union 1861 szeptemberében Havanna felé indult, amikor felrobbant a kazánja, és elsüllyedt a Yucatán-félsziget kikötőjénél, Sisalnál. Helena Barba Meinecke archeológus elmondta, hogy a Sisalban élők még generációkon át adták tovább a rabszolgahajó történetét, és végül egyikük elvezette a kutatókat a hajó roncsához, amely a kikötőtől 3,7 kilométerre hét méter mélyen pihent a tengerfenéken. 

A hajót a fából készült lapátkerék maradványaiból azonosították. A fán megtalálták a kazánrobbanás tüzének nyomait. A roncs helyzete egybevágott a katasztrófáról szóló korabeli feljegyzésekkel is. A szerencsétlenségben a hajó 80 tagú legénységének fele és a fedélzeten tartózkodó 60 utas vesztette életét. A kutatók a hajót üzemeltető vállalat ezüstneműjét is megtalálták, amelyen szerepelt a vállalat emblémája. 

Egy feljegyzés szerint 1860 októberében a hajót feltartóztatták a szomszédos Campeche állam vizein. A fedélzetén 29 maja indián volt, még hétéves és annál idősebb gyerekek is. A hatóságok ebben az esetben nem engedték tovább a hajót, de az Union végül folytatta a maják illegális szállítását. 

La Union

Gyakran vitték a majákat olyan hajókkal is, amelyek fizető utasokat és szizálrostot szállítottak Kubába. A szizálból, amelyet a maják arattak a Yucatán-félsziget ültetvényein, kötelet készítetek. A régészek nem tudták kideríteni, hogy a La Union utolsó útján voltak-e maják a fedélzeten. A rakományról szóló feljegyzések ködösek, a majákat egyébként is általában teherszállítmányként könyvelték el, nem utasként. 

A legősibb és legnagyobb maja építményt nemrég fedezték fel a mexikói dzsungelben. (AP via MTI)

444 MAKRO a Kör tagjainak

A 2018‑as választások titkos tárgyalásainak története.

Megnézem
Kapcsolódó