Sorozathibákat találtak a felújított orosz metrókocsikon

A felújított orosz metrókocsiknál felfedeztek egy sor hibát, derül ki a Népszava birtokába jutott titkos jelentésből, amit az orosz metrókocsi-beszerzését vizsgáló szakértők készítettek.

Az átfogó vizsgálatot még Karácsony Gergely főpolgármester rendelte el, a jelentést pedig a BME Viking Zrt. el is készítette, de eddig még nem hozták nyilvánosságra.

A jelentés műszaki, jogi és gazdasági kérdéseket is külön vizsgált a metrókocsikkal kapcsolatban.

A műszaki vizsgálat 18 sorozathibát derített ki: alkalmatlan anyagok használtak, elavult a felfüggesztési rendszer, visszatérő a rozsdásodás, tucatnál is több sorozatos meghibásodás, ügyetlenül megvalósított, ideiglenesnek szánt megoldások, gondatlan a kivitelezés, balesetveszély törések a székeken.

A jelentés szerint a legnagyobb problémát a rozsdásodás jelenti:

  • Az első három szerelvény padlólemezei három év alatt teljesen átlyukadtak, és a rozsda már elérte az oldallemezeket, a tartóoszlopokat, és a tetőt is,
  • Az azóta javított kocsikon pedig újra megjelentek a rozsdafoltok,
  • A később gyártott kocsikon enyhébbek a tünetek, de a szakértők csak idő kérdése, hogy ezeken is meginduljon a rozsdásodás, mert az ajtóküszöbnél például hiányzik a vízelvezetés, így csak befelé tud folyni a tisztításhoz használt mosófolyadék és az eső. Ezt a problémát az oroszok úgy próbálták orvosolni, hogy lyukakat fúrtak a küszöbbe, a víz viszont így egyenesen a tartószerkezetbe folyik.

A jelentés szerint az is probléma, hogy nem a régi kocsivázakat újították fel, hanem újakba próbáltak beleerőltetni nem az ezekhez a szerelvényekhez gyártott berendezéseket. A szakértők szerint a gyártási ellenőrzés során bizonyos elemeket nem lett volna szabad tovább engedni, és a hegesztők alkalmasságát is kétségbe vonták.

A gazdasági jelentés pedig arra is rávilágított, hogy a fővárosnak egyáltalán nem érte meg felújítani az orosz metrókocsikat, mert csak igen szerénynek mondható megtakarítást hozott az üzemeltetés és a karbantartás miatt. 

A jelentés szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal is nőhet az üzemeltetési költség.Ráadásul a kocsik beígért 30 éves élettartama a szakértők szerint csak akkor tartható, ha haladéktalanul nekikezdenek kijavítani a hibákat, mert a meghibásodás aránya a teljes járműflottában már most 15 százalékos.