A felújított orosz metrókocsiknál felfedeztek egy sor hibát, derül ki a Népszava birtokába jutott titkos jelentésből, amit az orosz metrókocsi-beszerzését vizsgáló szakértők készítettek.
Az átfogó vizsgálatot még Karácsony Gergely főpolgármester rendelte el, a jelentést pedig a BME Viking Zrt. el is készítette, de eddig még nem hozták nyilvánosságra.
A jelentés műszaki, jogi és gazdasági kérdéseket is külön vizsgált a metrókocsikkal kapcsolatban.
A műszaki vizsgálat 18 sorozathibát derített ki: alkalmatlan anyagok használtak, elavult a felfüggesztési rendszer, visszatérő a rozsdásodás, tucatnál is több sorozatos meghibásodás, ügyetlenül megvalósított, ideiglenesnek szánt megoldások, gondatlan a kivitelezés, balesetveszély törések a székeken.
A jelentés szerint a legnagyobb problémát a rozsdásodás jelenti:
A jelentés szerint az is probléma, hogy nem a régi kocsivázakat újították fel, hanem újakba próbáltak beleerőltetni nem az ezekhez a szerelvényekhez gyártott berendezéseket. A szakértők szerint a gyártási ellenőrzés során bizonyos elemeket nem lett volna szabad tovább engedni, és a hegesztők alkalmasságát is kétségbe vonták.
A gazdasági jelentés pedig arra is rávilágított, hogy a fővárosnak egyáltalán nem érte meg felújítani az orosz metrókocsikat, mert csak igen szerénynek mondható megtakarítást hozott az üzemeltetés és a karbantartás miatt.
A jelentés szerint a kocsik élettartamának végére akár 36 százalékkal is nőhet az üzemeltetési költség.Ráadásul a kocsik beígért 30 éves élettartama a szakértők szerint csak akkor tartható, ha haladéktalanul nekikezdenek kijavítani a hibákat, mert a meghibásodás aránya a teljes járműflottában már most 15 százalékos.