Csalás vádjával letartóztatták Jimmy Lait, a demokráciapárti hongkongi médiamágnást

444 Hírlevelek
Hírleveleink házhoz visznek mindent, amit tudni kell.
Jimmy Lai, a hongkongi Next Digital kiadóvállalat dollármilliárdos, demokráciapárti tulajdonosa.Fotó: ANTHONY WALLACE/AFP

Őrizetbe vették, és jövő áprilisra tervezett bírósági meghallgatásáig le is taróztatták Jimmy Lai hongkongi médiamágnást, az elvben 2047-ig még autonóm városállam demokráciapárti ellenzékének egyik legfőbb támogatóját. Lai bulvárlapja, az Apple Daily az elmúlt hónapokban a legjelentősebb ellenzéki orgánummá vált a városban, amelynek politikai életébe a pekingi központi kormány az elmúlt másfél évben egyre agresszívebben avatkozik be Pekingben hozott törvények életbe léptetésével.

Csütörtöki meghallgatásán a bíróság a szökés veszélyére hivatkozva elutasította Lai óvadékkérelmét, vagyis a következő hónapokat mindenképp börtönben kell töltenie. A médiamágnás letartóztatása után a helyi ellenzék letartóztatási hullámtól tart. Ez nem tűnik alaptalan félelemnek, Lait eleve három nappal azután vették őrizetbe, hogy három prominens ellenzéki aktivistát is bebörtönöztek.

Lai megbilincselve a Laj Csi Kok gyűjtőfogház udvarán.Fotó: ANTHONY WALLACE/AFP

Lait szerda éjjel vették őrizetbe médiacége két másik felsővezetőjével együtt. A hivatalos tájékoztatás szerint az a vád ellenük, hogy kiadóvállalatuk, a Next Digital székházát törvénytelenül, a bérleti szerződésben meg nem engedett célokra is használták. Hogy ez mit jelent, a tájékoztatásban már nem fejtették ki.

Lai ügyét lapja, az Apple Daily beszámolója szerint egy olyan bíró tárgyalta, akit személyesen Carrie Lam, Hongkong Kína-párti helytartója választott ki a "nemzetbiztonsági ügyek" tárgyalására.

A dollármilliárdos Lai, aki a ruhaiparban alapozta meg a vagyonát, amiből aztán médiacégét alapította, régóta tüske a pekingi vezetés szemében. A hongkongi sajtó nem vészelte át sértetlenül Kína befolyásának folyamatos erősödését, az egyre ellenőrzöttebb sajtóközegben Lai kiadványai üde kivételt jelentettek. Ez persze azt is jelentette, hogy a lapok kritikusak voltak Pekinggel és a Kína-barát hongkongi vezetőkkel szemben. Hongkongban ezért sokan hősként tisztelik, Kínában ezzel szemben a nemzetbiztonságot veszélyeztető árulónak tartják. (Via BBC)