Újságot vesz a lengyel állami olajcég

2020 december 7., hétfő 17:20

A lengyel állami tulajdonú olajcég veszi meg német tulajdonosától a Polska Press nevű regionális lapkiadócéget, tovább növelve ezzel a lengyel állami befolyást a regionális médiapiacon. A Lengyelországot kormányzó jobboldali koalíció legnagyobb pártja, a Jog és Igazságosság (PiS) politikusai régóta hangoztatták, hogy a külföldi tulajdonú médiacégeknek túl nagy befolyásuk van Lengyelországban, és hogy ezen változtatni kell.

A PNK Orlen vezetője, Daniel Obajtek a Twitteren büszkélkedett a felvásárlással, azt írta a Poska Press tulajdonában álló weboldalakkal és újságokkal egy összesen 17,2 milliós elérésű birodalom került a tulajdonukba.

A Reuters információi szerint korábban a lengyel kormányt az tartotta vissza az ehhez hasonló médiafelvásárlásoktól, hogy attól tartottak, ez rontaná a viszonyukat az EU többi tagállamával és az Unió vezetőivel. Most azonban, mikor Lengyelország és Magyarország együtt vétózta meg a következő ciklus uniós költségvetését és az uniós koronavírus-segélyalap felállítását, a lengyel kormány már nem aggódik annyira.

A lengyel ellenzék már azzal vádolja a kormányt, hogy Orbánék magyarországi mesterkedéseihez hasonlóan állami források felhasználásával igyekszik kiterjeszteni befolyását a független médiára. Az ellenzék szerint a lengyel köztévé, különösen a TVP Info nevű hírcsatorna a PiS-kormány irányítása alatt propagandaadóvá alakult, homofóbiát és antiszemitizmust szít az országban.

Ryszard Czarnecki, a PiS európai parlamenti képviselője pontosan úgy válaszolt az ellenzéki vádakra, ahogyan egy fideszes EP-képviselő válaszolt volna a magyar ellenzék vádjaira. Azt mondta: „Ha német tulajdonú a média, akkor az objektív, ha lengyel, akkor viszont elfogult? Elutasítom az ilyen gondolkodást.”

A Polska Press 20 regionális napilapot, kb. 100 helyi hetilapot és magazinokat ad ki, de övéké a Naszemiasto.pl nevű ingyenes városi lap, valamint az ezekhez tartozó weboldalak is. (Reuters)